לה טרטוריה ברעננה – איטלקיה עם קריצה צרפתית

ג'אקומו אהב את האוכל בלה טרטוריה. הוא פחות אהב את אי-ההפרדה בינה לבין המסעדה האסיאתית של אותם בעלים, והתגעגע לעיצוב איטלקי

מסעדות באיטליה נחלקות לארבע רמות – הפשוטה ביותר טבולה קלדה (שולחן חם) בה אפשר לבחור מנות ממגוון מנות מבושלות מראש שמוצגות בוויטרינה פתוחה, וזוכות לחימום מהיר כאשר מזמינים אותן. בטבולה קלדה יושבים בדרך כלל ליד שולחנות פשוטים עם מפות נייר או לצד הדלפק על כסאות בר גבוהים.

רמה גבוהה מעט יותר (ואינני מדבר על איכות האוכל) הן הטרטוריות (Tratoria) – מסעדות משפחתיות פשוטות המגישות מגוון מצומצם למדי של מנות, ומנוהלות בדרך כלל על ידי אם המשפחה אשר טורחת גם במטבח הצפוף. במסעדות כאלה התפריט מוצג בדף הכתוב ביד, בדרך כלל, והאוכל ביתי ומצוין.

ברמה דומה, אך מעט פחות פורמלית נמצאות ההוסטריות (Hostaria), שהן מסעדות ברמה מעט נמוכה יותר מהמסעדות המכונות ריסטורנטה (Ristorante) וגם זולות מעט יותר (ושוב, אינני מדבר על איכות המזון), וברמה הגבוהה ביותר נמצאות הריסטורנטה.

אני, אישית, מעדיף תמיד לסעוד את ליבי בטרטוריות, בהן אני מוצא את האוכל האותנטי שמשקף לדעתי את המטבח האיטלקי האמיתי.
וכך, כאשר אני שומע על האיטלקיה ברעננה בשם "לה טרטוריה" אני חייב, כמובן, לבדוק במה מדובר.

"'לה טרטוריה', מסעדה איטלקית חלבית ומשפחתית שנפתחה באוקטובר 2006, היא התגשמות חלומם של זוג רופאים צרפתיים – תזונאית ורופא משפחה – שעשו עלייה לארצנו זה מכבר". כך כתוב באתר האינטרנט של המסעדה.
יעיד על כך בעליה ד"ר יואל ברמי, אשר בשעות הדוחק משמש גם הוא כמלצר, ומשרת את הלקוחות עם מבטאו הצרפתי המקסים ועינו פקוחה על כל המתרחש במקום.

מקצועו הקודם של יואל ניכר גם במטבח שבו סיירתי בליווי השף חן סקופ, המפליא לעשות, ואפשר לראות זאת גם בניקיון ובסדר שכמוהם נדירים במסעדות בארצנו, ובאיכות חומרי הגלם שרובם מיובאים, כמו למשל גבינת המסקרפונה לטירמיסו, קמח הדורום לפיצה ולפסטות, שמן הזית האיטלקי, והפרמיג'אנו, כמובן.

כמנות אנטיפסטי בחרנו פתחנו בסופלה פטריות פורטובלו, שמפיניון וממרח כמהין (49 ₪) שבמרכזו פרוסת גבינת עזים, אשר הוגש ברוטב יוגורט עדין; וב כדורי מוצרלה בופאלו (מוצרליטה – 42 ₪) מטוגנים בפירורי לחם ורוטב עגבניות קלאסי – פתיחה מצויינת של שתי מנות אנטיפסטי טעימות ביותר.

למנה ראשונה בחרנו בקבבוני טונה וחצילים, שהיו טעימים למדי לרעייתי. אני הסתייגתי מעט (וכך קורה לי בכל פעם במסעדות איטלקיות כאשר השף ממציא מחדש את המטבח האיטלקי), ובפיצה לבנה (פיצה מיכאלה – 69 ₪) ללא רוטב עגבניות, ועם גבינת מוצרלה, סלמון מעושן, קרם פרש ובצל ירוק.
בצק הפיצה היה מצוין. גם שאר הטעמים השתלבו נפלא, ולהפתעתי אפילו הקרם פרש (תוספת שלא הכרתי על פיצה), אותה תרם החך הגסטרונומי הצרפתי של יואל, השתלבה יפה בפיצה ועשתה אותה לטעימה ביותר.

כמנת פסטה בחרנו ברביולי בטטה (רביולי בטטה דולצ'ה – 69 ₪) ברוטב קרם פרש, פרמזן ואגוז מוסקט (גרסת "לה טרטוריה" לרוטב אלפרדו). הרביולי בושלו אל דנטה, בדיוק במידה הדרושה, והרוטב השתלב אתם בצורה מושלמת. לי, אישית, הפריעה מתיקותו של המילוי, גבינת ריקוטה שהייתה מוספת למילוי, או אולי הקטנת כמות הבטטה והחלפת חלק ממנה בדלעת, היו משפרים את המנה לאין שיעור.

מנת פסטה נוספת שטעמנו היתה ריזוטו פטריות וסלמון, וכאן, לצערי, התאכזבתי מעט. הריזוטו בושל מעט יתר על המידה, והסלמון שהוסף בנדיבות ממש הפריע ליהנות מטעמו של הריזוטו, שכאשר הוא עשוי כהלכה נחשב בעיני לפאר המטבח האיטלקי. הקטנת כמות הסלמון לשליש הייתה תורמת רבות לאיכותה של המנה.

סיימנו בטירמיסו (34 ₪) מעולה ובאספרסו קטן. כוסית הלימונצ'לו שלגמנו כמה דקות לאחר מכן, כששבנו הביתה, השלימה ארוחה טעימה, משביעה ומהנה למדי. נשוב בקרוב.

והערה קטנה: בבעלותו של יואל נמצאת מסעדה נוספת צמודה, בסגנון אסיאתי. הסועדים ב"לה טרטוריה" יכולים לבחור לשבת בחלק האסיאתי של המסעדה, אולם אם אתם באים כזוג בו אחד מכם מעדיף ארוחה איטלקית והשני אסיאתית, תקבלו שני תפריטים שונים, ולשולחן יוגשו שתי הארוחות במקביל, דבר שפוגם, לדעתי, באווירה האיטלקית האותנטית של המקום.
גם עיצובה של המסעדה פשוט מדי ואינו מתאים, למרות איכותו של האוכל, לאירוע חגיגי ורומנטי. כמה תמונות נוף מאיטליה, או אוכל איטלקי על הקיר, מפות משובצות אדום לבן, נרות על השולחנות (מעט קיטשי, אני יודע), תאורה חלשה מעט יותר והפרדה ברורה בין המסעדות האיטלקית והאסיאתית, היו תורמים רבות לאווירה במקום.
הניקוד שלי 3.75 מתוך 5

לה טרטוריה
רח' בן גוריון 5א'  רעננה
טל. 09-7713505

מיהו ג'אקומו?
ג'אקומו – יעקב פיאלקוב, עוסק שנים רבות בבישול, ובבישול איטלקי בפרט.
הוא השתלם בבישול איטלקי אצל השף רוברטו פפי ברומא, אצל מרצ'לה חזן, ואצל כמה וכמה מאמהותיהם האיטלקיות של חבריו ברומא, בויצ'נצה ובנאפולי.
ג'אקומו עבד תקופת מה במסעדה ברומא, והייתה בבעלותו מסעדה, מעדניה, מפעל לייצור פסטה בשם "ג'אקומו".
כיום הוא מעביר קורסים בבישול איטלקי, עורך סעודות לקבוצות של עד 40 אנשים בבית הסועד, ומספק שירותי קייטרינג גורמה לקבוצות של עד 100 משתתפים.
כמו כן הוא כתב שני ספרי בישול תחת השם ג'אקומו ויולה/יעקב פיאלקוב.

ג'אקומו
רח' אצ"ג 10א' כפר סבא
טל. 052-6662124, 09-7410862
www.giacommo.net
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר