לקראת ט"ו בשבט חג הנטיעות: 12 עצים מומלצים לגינה

לקראת ט"ו בשבט, חג הנטיעות, מספרת רותי אגמון, יועצת במשתלות גבעת ברנר, על נטיעת עצים, אלו שיקולים כדאי להפעיל בבחירת העצים וממליצה על 12 עצים שמתאימים לגינה הביתית

 העצים הם הבסיס וההתחלה של הקמת הגינה. טרם הקמת הגן ושתילת הצמחיה יש למקם ראשית את העצים, ומכאן יגזר המשך התכנון. אורך חייו של עץ יכול להגיע לשבעים שנה ויותר. לכן יש לשקול היטב את הנושא בבואנו למקם את העצים בגן.

עלינו לבחון האם יש נוף שברצוננו להסתיר, ולהשתמש בעצים מומלצים למיסוך. שמש קופחת בגינה ניתן לסנן ע"י עץ, או להצל על מקומות שלמים ובכך ליצר מיקרו-אקלים בגינה. כדאי להתחשב גם בקהילה ולטעת עצים שייצלו על מדרכות.

"הצמח הנכון במקום הנכון" היא סיסמה שצריכה להנחות אותנו גם בבחירת עצים. בבואנו לשתול עץ בגינה יש להתאים את גודלו הסופי לתנאי השטח, לבחון שאינו קרוב מידי למבנים או עצים אחרים ומומלץ לתנאי הקרקע והאקלים הקיימים.

משבר המים שהולך ומחמיר הבליט את חשיבות העץ כמרכיב חיוני בנוף העירוני, כמו גם בגינון הביתי. רוב עצי הנוי הם צרכני מים קטנים, ובבגרותם הם גדלים ללא השקיה, או עם תוספת מים קטנה יחסית. למרות הדרישות הצנועות, התועלת האדריכלית-הנדסית-אסתטית של העצים מרשימה ביחס לקבוצות צמחים אחרות.

בעבר, שטח הגינה הביתית היה גדול, וניתן היה לבחור מספר עצים לגינה או לבחור עצים בעלי גובה ורוחב מרשימים. כיום שטחי הגינה קטנו מאוד, ולכן יש לבחור ביתר קפדנות את סוג העץ ותיפקודו בגינה.

להלן רשימה של 12 עצי נוי מומלצים לגינה הפרטית ותכונותיהם:

כרבל לביד 
עץ ירוק עד גובהו בין 7-10 מטר וקוטר הנוף בין 5-7 מטר, צללית העץ מעוגלת, עשיר בעלים כהים ולבידים, העלים מלבלבים בצבע חלודה בהירה, פירותיו צבעוניים וקישוטיים, הגזע חלק ואפור. שימוש כעץ בודד או כקבוצה קטנה. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ פרט להר הגבוה.


קופניון אנקרדי
 
עץ ירוק עד, גובהו 6-8 מטר וקוטר הנוף 6 מטר, צללית העץ מעוגלת רחבה, ענפיו פתוחים. דומה במראה עלוותו לחרוב, שורשיו עמוקים, מתאים גם לאדמות עניות לקו שני של חוף הים, עלוותו צפופה ומצלה, פריו קישוטי. לאחר מספר שנים הגזע משנה גוונו לאדמדם. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ פרט לאזורי ההר.

אלביציה ורודה 
עץ נשיר, גובהו 6-8 מטר, קוטר הנוף 6-8 מטר, צללית העץ סוככנית, עץ שפריחתו יפה ומעודנת בצבע וורוד, הפרחים המיוחדים ממוקמים במעטפת החיצונית של הנוף. שימושים: עץ פטיו, עץ צל כבודד או כקבוצה. התאמה אזורית: כל הארץ.

בולוסנטוס נאה
נשיר מאולץ, גובהו 8-12 מטר, קוטר הנוף 6-7 מטר, עץ עמיד ליובש, קצב צימוח מהיר עד למידות גדולות באזורים חמים במיוחד. גזע קישוטי, פורח ללא עלים, עונת הפריחה באביב, תפרחתו בצבע לילך באשכולות (נקרא גם עץ הוויסטריה). התאמה אזורית: כל אזורי הארץ פרט לאזורי ההר, מתאים במיוחד למישור החוף, השפלה הפנימית, העמקים, והנגב.

בוקיצה קטנת עלים 
נשיר או נשיר מאולץ, גובה כ-10 מטר, קוטר הנוף כ-10 מטר, צבעי שלכת ומופע חורפי מעניין, גזע נאה ועלים קטנים, אינו מצמיח נצרים. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ, הירדן והערבה. 

כליל החורש 
עץ נשיר, גובהו 5-9 מטר, קוטר הנוף 5-9 מטר, צללית העץ מעוגלת, עץ בר מקומי בעל גווני שלכת יפים, הפריחה בוורוד או לבן באביב, הפירות ארגמניים בצעירותם, פורח ללא עלווה. רגיש לקרקע חולית או מלוחה. השימוש בעץ בודד או בקבוצה קטנה. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ מלבד אזורי בקעת הירדן והערבה. 


כסיית האבוב 
עץ נשיר, גובהו 6-8 מטר, קוטר הנוף 4-5 מטר, צללית העץ אליפטי מבודר. נשירת העץ מאוחרת (סוף החורף) ובהתאמה הליבלוב מאוחר. פריחה מרהיבה באשכולות צהובים ריחניים מקדימה את הליבלוב. פירותיו חומים, גליליים ארוכים ומשתלשלים. השימושים: עץ פטיו אפקט טרופי, עץ בודד. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ פרט לאזורי ההר, מתאים במיוחד למישור החוף, לעמקים ובקעת הירדן.

סיגלון חד-עלים 
עץ נשיר, הגובה 12-15 מטר, קוטר הנוף 8-10 מטר, צללית העץ מעוגלת רחבה, עץ שפריחתו סגול-תכלת באביב, מרשים ומאריך חיים, פרי ועלווה מעניינים. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ, פרט לאזורי ההר שבו מימדיו קטנים יותר.

ספיון השעווה 
נשיר, גובהו 8-10 מטר, קוטר הנוף 6-8 מטר, צללית העץ מעוגלת, צבעי שלכת מרהיבים בצהוב כתום ואדום, מעדיף קרקע כבדה ורגיש לקרקע גירנית. פרי לבן הבולט על רקע העץ העומד בשלכת. הזרעים דמויי פרחים שעוותיים לבנים. אופן השימוש כעץ בודד או בקבוצה קטנה. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ פרט לערבה.

פנסית דו נוצתית 
עץ נשיר עד נשיר מאולץ, גובה 10-12 מטר, קוטר הנוף 7 מטר, צללית העץ מעוגלת רחבה. עץ פופולרי מאוד, המופע המרשים שלו או דווקא פירותיו ולא פריחתו. הפירות קישוטיים, נשארים על העץ זמן ארוך (ספטמבר עד נובמבר), גווני שלכת יפים. קל לגידול ומסתגל לתנאי קרקע מגוונים. מתאים לגידול בסמוך לבית. ניתן לשתול תחתיו צמחייה נוספת. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ.

לגרסטרמיה הודית
נשיר, גובה 4-6 מטר, קוטר 3-4 מטר. שיח גדול או עץ קטן. בעל גזע חלק ויפה ומוכתם בצבעי וורוד אדמדם ואפור. מרקם הפרחים מזכיר נייר קרפ. הפריחה היא בקצות הענפים ובסתיו מופיעים צבעי שלכת. צבע הפריחה וורוד בהיר, וורוד כהה, לילך, סגול, לבן ואדום. עונת הפריחה יולי, אוגוסט וספטמבר. רצוי לשתול בקבוצה קטנה. רצוי לבחור זן עמיד לקימחון. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ, במיוחד לאזורים חמים ויבשים כמו הנגב, הערבה והבקעה.

קליאנדרה אדומת פרי
ירוק עד, גובהו 3-4 מטר, קוטרו 3-4 מטר, שיח גדול ורחב שניתן לעצבו על גזע, מתפשט בעזרת שרביטים ארוכים לצדדים, ויוצר מראה של סוכך גדול (מטרייה). קצב צימוח מהיר, עלוותו מנוצה בהירה ופריחתו בוורוד ואדום בצורת גדילים נוצתיים. ניתן לעצבו על גזע בעזרת תמיכה למשך מספר שנים. עמיד לשרב ורגיש לקרה, לגיר ולמליחות. התאמה אזורית: כל אזורי הארץ החמים, למעט ההר הגבוה. השקייה מועטה עד בינונית. פריחתו מושכת צופיות.

רותי אגמון היא יועצת במשתלות גבעת ברנר
מידע והמלצות נוספות בנושאי גינון באתר: www.gardens.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר