מדוע חלב עיזים בריא יותר?

בשנים האחרונות עולה יותר ויותר קרנו של חלב העיזים. עוד ועוד אנשים צורכים חלב ומוצרי חלב עיזים. חלב וגבינות עיזים הם מיסודות הדיאטה הים תיכונית, הידועה כיום ממחקרים, כתורמת לבריאות ואריכות חיים. חלב עיזים נחשב ל– Super Food, כלומר, סך התועלות שלו גדול מהערך התזונתי שלו בלבד . צריכת חלב עיזים לא רק מזינה, אלא טומנת בחובה תועלות רבות נוספות.

לפניכם היתרונות והתועלות של חלב עיזים, ומספר טיפים לשילוב חלב עיזים בתפריט היומי.

חלב עיזים לעיכול קל מהיר ומלא
הרכב החלבונים והשומנים בחלב העיזים יוצר שילוב יעיל ופשוט אשר מקל על פעולת העיכול.
חלב העיזים מהווה מקור מיטבי לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, החשוב לבניית רקמות הגוף ולגדילה תקינה של ילדים ובני נוער. בתזונה מאוזנת חשוב לכלול מקור חלבוני בכל ארוחה. מוצרי חלב עיזים מהווים גיוון טעים, בריא וידידותי לעיכול בבחירת מוצרי חלבון לארוחות השונות. חלבון מצוי בכל חלב, אלא שבמקרה של חלב העיזים נמצא כי יכולת עיכול החלבונים הינה גבוהה במיוחד, כמעט כולו נקלט ממערכת העיכול לניצול בגוף, ולכן נותרות הרבה פחות שאריות בגוף, היוצרות אי נוחות דוגמת גזים, נפיחות . גם הרכב השומנים בחלב העיזים, והעובדה שהוא מכיל פחות לקטוז, מקלים על תהליך העיכול והתחושה הכללית במערכת העיכול.

ומה לגבי המערכת החיסונית?
אחת העובדות הידועות ברפואה העממית לגבי חלב עיזים, היא יכולתו המפתיעה לרפא פצעים בפה (אפטות) הנוצרים כתוצאה מווירוס . הדבר עבר, מדור לדור, כתרופת סבתא עתיקה, וכיום הוא נתמך במחקר מעבדה, שנערך בישראל על ידי המרכז הרפואי בילינסון ואוניברסיטת תל-אביב.
במחקרים נוספים נמצא כי בחלב העיזים קיימים גם רכיבים ייחודיים נוספים, התורמים לחיזוק המערכת החיסונית, הודות ליכולתם לנטרל את ההשפעה המזיקה של חיידקים ווירוסים שונים ובכך להגן מפני דלקות וזיהומים.
חלב עיזים לא רק מכיל גורמי חיסון הפועלים גם בגופנו , הוא גם מעודד את הייצור של גורמי החיסון שגוף האדם מייצר באופן עצמאי בזמן דלקת או מחלה חיידקית.
אין הדבר מפתיע שלחלב יכולות חיסונית, שכן חלב נועד לא רק להזין, אלא גם להעביר בקרב יונקים גורמי חיסון מהאם לצאצאים שלה. המעניין הוא כי גורם החיסון שנמצא בחלב עיזים מועיל גם לבני אדם במניעת זיהומים ודלקות ובטיפול בהם. יתכן כי עיזים שחיו בטבע בצורה חופשית נאלצו לפתח את מערכת החיסון שלהן כדי להתמודד עם הסביבה.

ומה עם הסידן?
מעבר להיותו ידידותי לעיכול, ובעל השפעה מיטיבה על המערכת החיסונית, חלב העיזים גם עשיר במינרלים חיוניים כסידן, אשלגן וויטמינים כגון A, B2 ו-.B3 לחלב עיזים תרומה משמעותית בצריכת הסידן היומית בתפריט, ובכך לשמירה על בניית העצמות בקרב ילדים ומניעת הידלדלות של העצם בקרב מבוגרים (אוסטיאופורוזיס). חלב העיזים מכיל לפחות 10% יותר סידן מאשר חלב פרה ולכן כוס חלב עיזים מספקת כ-30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים. מנתונים של מחקרים ראשוניים חדשים נמצא, כי יעילות ספיגת הסידן טובה יותר מחלב עיזים לעומת חלב פרה וכן לספיגתם המיטבית של מינרלים נוספים.
מכאן ההמלצה לגוון את התפריט היומי ולשלב גם מוצרים מחלב עיזים לבריאות מיטבית.

ומה לגבי ילדים?
יש דיווחים שבימים קדומים עיזים שימשו כמיינקת לתינוקות, תחליף לאם. לא ידוע אם זה בגלל שעיזים גדלו מבויתות במשק הבית, או בגלל שהחלב שלהן התאים לתינוקות. כיום ההמלצה היא כי מגיל 9 חודשים מותר לתינוק להתחיל לצרוך גבינות. ומגיל 12 חודשים – גם חלב.
בשלב זה של התינוק מערכת העיכול לא בשלה במלואה, ולכן חשוב להרגיל אותה באופן הדרגתי. בגלל הרכבו ותכונותיו של חלב העיזים, מעבר הדרגתי דרך צריכת חלב עיזים ובהמשך לחלב בקר – צפוי להיות נוח וקל יותר, ויאפשר למערכת העיכול של התינוק להסתגל בהדרגה .
לחלב העיזים טעם עדין ומתקתק, ולכן הוא יכול להתאים למגוון של שימושים לבני המשפחה למשקאות החמים כמו קפה או בשוקו, וכן כתוספת לקורנפלקס לילדים. בישראל, בכל רשתות השיווק והמכולות, ניתן למצוא מגוון גדול של חלב עיזים ומוצרי עיזים של "משק צוריאל".

לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונה למשק צוריאל






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה