מה הקשר בין מיץ חמוציות לסרטן השד?

חמוציות הן פרי השייך למשפחת פירות היער, ומקורן בצפון אמריקה. הן נחשבות כאחד מאוצרות הרפואה העממית של האזור, וטיפלו בעזרתן במגוון מחלות ותסמינים

חמוציות הן פרי השייך למשפחת פירות היער, ומקורן בצפון אמריקה. הן נחשבות כאחד מאוצרות הרפואה העממית של האזור, וטיפלו בעזרתן במגוון מחלות ותסמינים. לאורך השנים נקשר המוניטין הבריאותי של מיץ החמוציות בעיקר לטיפול בדלקות בדרכי השתן, אך ידע מדעי מצטבר ומחקרים חדשים שנערכו בתחום, חושפים את סגולותיו הבריאותיות של מיץ החמוציות, כגורם מגן ומונע מחלות עוצמתי גם במערכות נוספות בגוף, ובהשפעתו נוגדת החמצון המגנה על הלב, מונעת סוגי סרטן שונים, ומאיטה הזדקנות תאים.

למיץ החמוציות ערכים תזונתיים ייחודיים, מהם נגזרות סגולותיו הבריאותיות. הבולט הוא נוכחותם של נוגדי חמצון המצויים במיץ בכמות רבה, ובעיקר תכולה גבוהה במיוחד של פוליפנולים, שהינם נוגדי חמצון עוצמתיים ביותר החזקים פי 8 ויותר מוויטמין C הידוע כנוגד חמצון חיוני לגוף האדם.

עם זאת, דווקא מנגנונים שאינם תלויים בפעילות של נוגדי חמצון הקיימים במיץ חמוציות, נמצאו כמעכבים באופן משמעותי חלוקה של תאי סרטן מסוגים שונים, ביניהם סרטן שד, וכבעלי יכולת לדכא חלוקת תאי רקמת שד אנושיים באמצעות עידוד של השמדה עצמית של התא, וכן עצירה של שלב החלוקה הראשוני שלו.

אחד המחקרים, שבוצע במרכז לחקר הסרטן צרלס ברונו במונטריאול קנדה, השווה את פעילותם של מיצי פירות יער מסוגים שונים התורמים לבריאות, כולל מיץ חמוציות, הידועים כמכילים פיטוכימיקלים שונים כמו פנולים ופרואנטוציאנינים. רכיבים אילו נמצאים היום במוקד המחקר הבודק את השפעתם ופעילותם של מזונות על עיכוב ומניעה של סרטן. מיצי פירות יער מסוגים שונים הוספו לתאי סרטן אנושיים, ביניהם סרטן שד, סרטן קיבה, סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית, והשפעתם נבדקה על פעילויות שונות כגון עיכוב חלוקת התאים, פעילות אנטי חימצונית, פעילות אנטי דלקתית, עצירה של המעגל התאי ועוד.
במחקר נמצא כי למיץ החמוציות הייתה השפעה המשמעותית ביותר על עיכוב חלוקת תאי הסרטן, באמצעות עיכוב תהליך התחלקות התא.

מחקר אחר, שנערך באוניברסיטת קורנל בארצות הברית, גילה כי למיץ החמוציות יש יכולת לדכא חלוקת תאי שד אנושיים באמצעות עידוד של השמדה עצמית של התא, וכן עצירה של שלב החלוקה הראשוני שלו.
במסגרת המחקר הודגרו תאי סרטן שד אנושיים עם מיץ חמוציות. ככל שעלה ריכוז מיץ החמוציות בתרבית, כך נצפה שיעור גבוה יותר של השמדה עצמית של תאים. לאחר חשיפה של 24 שעות של תאי סרטן שד לחמוציות, נמצא כי העיכוב בחלוקת תאי הסרטן עם החמוציות היה גבוה פי 6 מאשר תאי הסרטן שהודגרו בלי חמוציות.

מדובר במחקר משמעותי עם תוצאות מעודדות, שכן סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ- 4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ – 900 נשים מתות מהמחלה. על פי חישוב הסתברותי של רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, הנשען על התחלואה עד היום, אחת מכל שמונה נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד במהלך חייה.

בזכות מחקרים מדעיים אלו ניתן להצביע על יתרונות בריאותיים מרחיקי לכת של צריכת חמוציות עבור נשים, ומומלץ לשלבן בתפריט היומי על מנת ליהנות מתכונותיהן הייחודיות. מיץ חמוציות זמין, וניתן להשיגו בקלות בסופרמרקטים, בחנויות, בתי טבע ופארמים השונים.

לימור בן חיים היא תזונאית קלינית, המתמחה בטיפול בחולים ובמניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר