מה הקשר בין צריכת סידן לרעלת הריון?

מניתוח ממצאי המחקר הצטיירה תמונת מצב דרמטית, אשר הצביעה על התועלת המשמעותית בצריכת שבתוספי סידן, שכן שכיחות רעלת הריון בקבוצה שקיבלה סידן הייתה נמוכה ב- 67% מהשכיחות בקבוצת הביקורת

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי לוק נאייק בניו דלהי הודו בשיתוף ארגון הבריאות העולמי ה – WHO והוועדה ההודית למחקר רפואי, בדק את הקשר בין צריכת תוספות סידן במהלך ההריון, לבין הסיכון לחלות ברעלת הריון. במסגרת המחקר נבדקו 524 נשים שזהו עבורן ההריון הראשון, בעלות לחץ דם תקין ובריאות כללית טובה. הנשים שהשתתפו במחקר חולקו לשתי קבוצות לצורך עריכת המחקר, קבוצה אחת החלה בקבלת תוספת של שני גרם סידן בין השבועות ה – 12 ל – 25 להריון והמשיכה בכך עד ללידה, והקבוצה השנייה אשר שימשה כקבוצת ביקורת קיבלה פלצבו (תרופת דמה). כל הנשים שהשתתפו במחקר בשתי הקבוצות נמצאו במעקב רפואי מתמיד עד לזמן הלידה שלהן.

מניתוח ממצאי המחקר הצטיירה תמונת מצב דרמטית, אשר הצביעה על התועלת המשמעותית בצריכת שבתוספי סידן, שכן שכיחות רעלת הריון בקבוצה שקיבלה סידן הייתה נמוכה ב- 67% מהשכיחות בקבוצת הביקורת. כמו כן נמצא שהסיכון ללידת פג נמוך משמעותית בקרב נשות הקבוצה שצרכה סידן.

המחקר ההודי החדש פורסם בכתב העת המדעי הבינלאומי לרפואת נשים ומצטרף למחקר קודם שנערך באוניברסיטת פורט האר ביוהנסבורג שבדרום אפריקה, אשר קבע כי מחסור בסידן אצל נשים הרות מעלה באופן משמעותי את הסיכון לרעלת הריון. המחקר הוא רחב ההיקף ביותר שנערך עד היום, וכלל איסוף נתונים מתוך 12 מחקרים קליניים בתחום הריון ולידה, ובסך הכול נבחנו 15,528 נשים בהריון מכל רחבי העולם ולא רק מארצות מתפתחות כמו הודו, כאשר בכל המחקרים התפלגו הנשים לשתי קבוצות מחקר.

גם מממצאי נתוני המחקר הזה הצטיירה תמונת מצב דרמטית. בקרב הנשים בהריון אשר נטלו תוספי סידן, נרשמה ירידה בלחץ הדם וירידה של 50% בשכיחות המקרים של רעלת הריון. האפקט הגדול ביותר נמצא דווקא בקרב נשים אשר היו בהריון בסיכון גבוה (נשים עם יתר לחץ דם כרוני, נשים מאוד שמנות, או נשים שסבלו מרעלת הריון בהריון הקודם).

מניתוח שני המחקרים עולה כי צריכת תוספי סידן הובילה להפחתת שכיחות רעלת הריון ב- 78%. מתמונת המצב עלתה המסקנה כי צריכה קבועה של תוספי סידן במהלך ההריון מורידה משמעותית את הסיכון לחלות ברעלת הריון. המחקר פורסם השנה בכתב העת המדעי לגינקולוגיה ומיילדות היוצא באנגליה (British Journal of Obstetrics and Gynecology) ומצטרף לשורה של מחקרים רבים שהתפרסמו לאחרונה בתחום, העוסקים בגורמי הסיכון המובילים לרעלת הריון.

המחקרים מראים שהקפדה על צריכת סידן מבוקרת אכן גורמת לירידה בשכיחות רעלת הריון. חשוב לציין כי בדיוק כמו בתוספי תזונה אחרים, אין להגזים בצריכת סידן, וכי הכמות המומלצת של צריכת סידן לנשים בתקופת ההריון היא 2 – 1.5 גרם ליום. כאמור, אמנם חשוב ביותר לכל הנשים לצרוך סידן במהלך ההריון, אך כפי שנמצא במחקר, דווקא נשים בסיכון גבוה לרעלת הריון יפיקו מצריכת סידן את מירב התועלת.

חשוב לדעת כי רעלת הריון עלולה להופיע אצל כל יולדת במחצית השנייה של ההיריון. הסימנים השכיחים הם יתר לחץ דם והפרשה מוגברת של חלבון בשתן. בנוסף עלולה להיות פגיעה בתפקוד השליה והתפתחות העובר, במנגנון הקרישה, בכבד, בכליה ובמוח. כאשר המחלה מופיעה, הטיפול היעיל היחידי הוא סיום ההריון, ואם מדובר ברעלת הריון שהופיע בשבוע הריון מוקדם, התוצאה תהיה לידת פג, על כל הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בכך.

בדומה למחלות קשות אחרות בהן זיהוי מוקדם מקטין באופן משמעותי את הסיכונים והסיבוכים, זיהוי מוקדם של נשים הנמצאות בסיכון גבוה לפתח רעלת הריון, מאפשר לרופאים לטפל באותן נשים באמצעים יעילים למניעת המחלה או הקטנת חומרתה.

בישראל לוקות בתופעה כ- 5,000 נשים מדי שנה. אחת הדרכים החדשניות לזיהוי מוקדם של רעלת הריון פותחה לאחרונה על ידי צוות המדענים של חברת הסטארט אפ דיאגנוסטיק טכנולוג'יס, אשר הצליחו לבודד חלבון ייחודי לשליה, המכונה PP13, המצוי בנשים בהריון ואשר מגיע אל דם האם. באמצעות בדיקת דם פשוטה ניתן לקבוע את רמת החלבון בדם הנשים כבר בשבועות 7-13 להריון. בזכות העובדה שחברת הסטארט אפ הינה חברה ישראלית כחול לבן, כבר בימים אלו יכולות נשים בישראל לבצע את הבדיקה שאושרה לאחרונה על ידי משרד הבריאות. אמנם בינתיים רק באופן פרטי באחד מסניפי מעבדות זר ברחבי הארץ, במחיר של 295 שקלים, אולם החברה נמצאת כבר במשא ומתן עם קופות החולים, על מנת להכניס את הבדיקה לסל בדיקות ההיריון המורחב של הביטוחים המשלימים.
פרטים על הבדיקה, ניתן למצוא באתר החברה: www.pregenesys.co.il 
או בטלפון 9937722 – 04.

אילנה גוטקין היא מידענית רפואית בעלת תואר מוסמך במדעי החיים ובביוטכנולוגיה מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, הנמנית על צוות חברת הסטארט אפ דיאגנוסטיק טכנולוג'יס, העוסקת במציאת שיטות לאבחון מוקדם של מחלות הריון ופיתוח דרכי טיפול למניעת התפתחותן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר