מה חדש בשוק המזון בישראל?  

בתמונה משמאל: רו"ח סמדר אשכנזי רייויט - מנכ"לית סטודיו סי, והדוברת עו"ד נילי טבצ'ניק
עו"ד נילי טבצ'ניק, דוברת רשת סטודיו סי, מדווחת על בעיות עיכול נפוצות, גלוטן וחשיבות סיבים תזונתיים, המגמה העולמית ומה מתחדש בשוק המזון והדיאטה בישראל

ביום שלישי 20 ביוני 2017 התקיים בסניף הרצליה של רשת סטודיו סי, יום עיון לשישים הדיאטניות הקליניות של הרשת, בהשתתפות המנכ"לית רו"ח סמדר אשכנזי רייויט, ובחסות חברת יוניליוור. לפניכם דיווח על המגמה העולמית בתחום, ומה התחדש בשוק המזון והדיאטה בישראל. רוני ברוך, דיאטנית קלינית ומומחית בתחום מערכת העיכול, הרצתה על מערכת העיכול, בעיות עיכול נפוצות, גלוטן וחשיבות הסיבים התזונתיים: "אני מתחברת לתזונה בריאה, אך מותאמת אישית. לדוגמא: כולנו יודעים שקטניות זה מזון בריא, אבל לא לאנשים שסובלים ממעי רגיש". היא ציינה שהיום קיים בשוק כלי טיפולי תזונתי עבור אנשים הסובלים ממעי רגיש, הנקרא דיאטת FODMAP. מדובר בדיאטה שמותאמת למטופלי מעי רגיש הסובלים מאי-נוחות, מנפיחות, מגזים ומיציאות משתנות. דיאטה זו מוגבלת בזמן, ונמשכת 6-8 שבועות.

עוד אמרה רוני ברוך, כי אנשים בריאים מאמצים ללא כל הצדקה תזונה ללא גלוטן, למרות שלצריכתו תהיה השפעה מיטיבה עליהם. יתירה מכך, בהשוואה שעשתה היא הוכיחה כי בלחם ללא גלוטן יש פחות חלבון ויותר שומן מאשר בלחם רגיל, ולכן הוא משמין יותר. כשנשאלה איך קורה שאנשים שמקפידים לאכול מזון ללא גלוטן דווקא מרזים, השיבה כי הם יורדים במשקל מכיוון שהגבלת הגלוטן גורמת להם להימנעות כללית מצריכת מזונות רבים כמו דברי מאפה, דגנים וכדומה – מה שמביא לירידה במשקל.

שישים הדיאטניות הקליניות של הרשת הגיעו ליום העיון
שישים הדיאטניות הקליניות של הרשת הגיעו ליום העיון. צילום ורד אייזרמן

תזונה בריאה מותאמת גנטית – קפיצת מדרגה?

אפרופו "תזונה בריאה מותאמת אישית" בה מצדדת רוני ברוך, ולפיה פועלים ב-35 הקלינקות של סטודיו סי ברחבי הארץ, הרצתה דיאטנית קלינית נציגת חברת "דנובה", על תזונה אישית בהתאמה גנטית. לדבריה, 40% מהנשים בעולם נמצאות בעודף משקל, וכ-50% עוסקות בפעילות גופנית. תפריט הניתן ע"י דיאטנית קלינית יכול להיות בעל השפעה על לקוחה מסוימת, ואותו תפריט לא ישפיע על לקוחה אחרת, הגם שהיא תבצע אותו באדיקות. מדובר בבדיקת רוק, והממצאים שמתקבלים נותנים את הפרופיל הגנטי בהקשר של תזונה ואימון גופני, הכולל פרופיל מומלץ לעמידה באימון כוח וסיבולת לב-ריאה. "אנו לא קורבנות של הגנים שלנו. יש לנו שליטה מסוימת על סביבתנו וגורלנו, כשהמטרה הסופית היא לקדם חיים בריאים לטווח הארוך על סמך הוכחות מדעיות", היא אמרה.

 מבצעים הפחתות סוכר הדרגתיות בדגני הבוקר של תלמה
מבצעים הפחתות סוכר הדרגתיות בדגני הבוקר של תלמה. צילום ורד אייזרמן

מגמות עולמיות

הדיאטנית הקלינית אורנה לוי, מנהלת תחום בריאות ותזונה בחברת יוניליוור, פתחה את הרצאתה בהכרזה שכחלק מתכנית הקיימות של החברה ומחויבותה לשיפור בריאות ואיכות החיים של האוכלוסייה, ולמרות שבישראל אין תקן לנושא, כבר בשנת 2012 הוצאו שומני הטראנס מתהליך ייצור מוצרי המרגרינה (בלו בנד, מזולה ומחמאה). מוצרים אלו מכילים כמות מועטה של שומן טראנס (0.5 גרם ל-100 גרם) הנמצא בחומרי הגלם הנדרשים להכנת מרגרינה. כמו כן, בשנים האחרונות הפסיקה החברה חלקית את השימוש בשומן מוקשה בכל מוצריה.

עוד אמרה לוי: "המודעות לצריכת מוצרים בריאותיים עולה, ובהתאם אנו מפתחים מוצרי מזון מופחתי סוכר ומלח מזה מספר שנים. כך לדוגמא, מזה שש שנים אנחנו מבצעים הפחתות סוכר הדרגתיות בדגני הבוקר של תלמה, וכך מרגילים את הצרכנים שלנו לטעם פחות מתוק ופחות סוכר, מבלי להכניס תחליפי סוכר. לצד זאת אנו מפחיתים גם את כמות המלח בדגני הבוקר. גם בקנור אנחנו מפחיתים באופן הדרגתי מלח מהמוצרים מבלי שהצרכן מרגיש, ובכך מסייעים לו להגיע להמלצות של ארגון הבריאות העולמי לכמות המלח בתפריט".

חני מסלו, מנהלת קטגורית חטיפי הדגנים בתלמה, ציינה כי על פי נתוני נילסן, קטגוריית חטיפי דגני המבוגרים צומחת. "אנו שמים דגש רב לחשיבות הערכים התזונתיים בפיתוח מוצרים חדשים. כך לדוגמא, בסדרת חטיפי ברנפלקס החדשה, דאגנו שבכל יחידה תהייה פחות מכפית סוכר אחת, עד 21% סיבים תזונתיים, ופחות מ-89 קלוריות בלבד לחטיף". לדבריה, לפי מחקרMINTEL קיימת מגמה עולמית לעלייה בביקוש של צרכנים לדגנים עשירים בסיבים תזונתיים ומופחתים בסוכר.

כל יחידה בסדרה מכילה 50% פרי, וכוללת שלושה שילובים של טעמי פירות קיץ
כל יחידה בסדרה מכילה 50% פרי, וכוללת שלושה שילובים של טעמי פירות קיץ. צילום ורד אייזרמן

גלידה טבעונית

דני רוז'נסקי טכנולוג ראשי של גלידת שטראוס סיפר שלגלידות מוסיפים צבעי מאכל טבעיים הכוללים כורכום ורכז תרד. בנוסף יש לחברה סדרת גלידות לייט, המאושרת ע"י האגודה הישראלית לסוכרת. החברה פיתחה גם את סדרת שלגוני הפירות Solero FRUIT BOOST בקטגוריית הגלידות הנקראת Better for you. כל יחידה בסדרה מכילה 50% פרי, וכוללת שלושה שילובים של טעמי פירות קיץ: תות שדה ופרי יער, אננס אפרסק ותפוז בננה. שלושת שלגוני הסורבה הינם פרווה ומכילים ציפוי פירותי עשיר. השלגונים מכילים 55-65 קלוריות ליחידה, וללא תחליפי סוכר. צבעי המאכל טבעיים, והשלגון טבעוני עם חותמת וסמל מסחרי של עמותת ויגן פרינדלי, כך שאינו מכיל חלב או ביצים, גם לא בחומרים המייצבים, שנועדו להקטין את קצב ההמסה של הגלידה, ולא בחומרים המתחלבים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר