מה נשתה? בירה ויין לחג העצמאות והנפנוף

מה חסר למנגל יום העצמאות חוץ מהבשר? כמובן יין ובירה
יום העצמאות הוא יום המנגלים הלאומי. עם הבשר, החומוס, פיתות, סלטים, אבטיח לקינוח ומשקאות קלים תסתדרו לבד, אבל ריכזנו עבורכם משלושה כתבים – דיויד רודס, יונתן לבני ויוסי נאור; הצעות ליין ובירה ליום זה ולעונה

דיויד רודס: זה הזמן ללגום יינות פחות יקרים אך עדיין מהנים

יום העצמאות מציין את תחילת הקיץ הארוך והיבש של ישראל. כדי להתקרר אני מציע ללוות את המנגל של יום העצמאות עם כמה יינות צוננים או בירות קרות, אם במקרר או בצידנית. מאחר שאווירת המנגל והמספר הגדול של משתתפים, לעתים לא מתאימים לאווירה וליין "הרציני" יותר אותו תגישו בארוחת שישי בערב בבית או בארוחת ערב רומנטית לשניים, זה הזמן ללגום יינות פחות יקרים אך עדיין מהנים.

מוסקטו הם יינות מוגזים מעט בסגנון יין מבעבע מאזור אסטי באיטליה, שהפכו פופולריים בישראל.
מוסקטו הם יינות מוגזים מעט בסגנון יין מבעבע מאזור אסטי באיטליה, שהפכו פופולריים בישראל

מוסקטו הם יינות מוגזים מעט בסגנון יין מבעבע מאזור אסטי באיטליה, שהפכו פופולריים בישראל. רוב הסוכר הטבעי של היין לא מותסס, ולכן יש בו רק כ- 6% אלכוהול לעומת 12-14% של רוב הלבנים הישראלים, והוא מאוד נגיש עם כמות זהה של סוכר כמו שיש בקולה. תוכלו לנסות יינות כאלה של היקבים טפרברג, תבור וכרמל. Bartenura הוא דוגמה פופולרית (וכשרה) של מוסקטו אסטי, הזמין בישראל בגרסה אדומה ולבנה. מוסקטו מתאים לצד מנות אסיאתיות חריפות וגם למזון מטוגן. מחירי יינות אלה הם בדרך כלל 40-60 ₪, ולעתים קרובות נמכרים כ- 3 ב- 100 ₪, ואת חרמון מוסקטו של יקב רמת הגולן תוכלו אפילו למצוא בבקבוקים בגודל בקבוק בריזר בכ- 20 ₪.

דוגמה טובה היא תשבי קברנה סוביניון-סירה 2016 (רק 12.5% אלכוהול)
דוגמה טובה היא תשבי קברנה סוביניון-סירה 2016 (רק 12.5% אלכוהול)

יינות אדומים צעירים ללא התיישנות בחבית, יכולים לעתים קרובות להתחזק על ידי קירור, ודוגמה טובה היא תשבי קברנה סוביניון-סירה 2016 (רק 12.5% אלכוהול) ב- 30 ₪ עבור בקבוק 750 מ"ל, ו- 50 ₪ עבור בקבוק מגנום (1.5 ליטר). תוכלו למצוא יינות דומים במחיר של 20-35 ₪ מכל אחד מעשרת היקבים הגדולים ארץ. ערבבו יין זה עם מיץ פירות, קוביות תפוח ופרוסות לימון, ואם אתם את זה חזק יותר: ברנדי, עם וודקה או רום, ותנו לו לשבת לילה שלם על כל הטעמים כדי לשלב את הפרי באלכוהול. בהגשה הוסיפו קצת סודה, או 7up או ספרייט אם אתם רוצים טעם לימוני מתוק יותר.

יינות רוזה נהדרים בקיץ כי יש להם רבים מטעמי פירות של יין אדום, עם חומציות וידידותיות למזון של יין לבן
יינות רוזה נהדרים בקיץ כי יש להם רבים מטעמי פירות של יין אדום, עם חומציות וידידותיות למזון של יין לבן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יינות רוזה נהדרים בקיץ, כי יש להם רבים מטעמי פירות של יין אדום, עם חומציות וידידותיות למזון כמו של יין לבן, וכמוהו הכי טוב להגיש אותם מקוררים. לרוב יין רוזה לא מקבל את הכבוד של יינות אדומים ולבנים, אבל זו תפיסה מיושנת, ואחדים מיקבי ישראל הטובים ביותר הוסיפו רוזה לקו היינות שלהם. קסטל (95 ₪), פלאם (95 ₪) ושאטו גולן (150 ₪) הם דוגמאות של יינות רוזה מעולים בשוק, אבל רקנאטי, כרמל, דלתון, רמת הגולן גמלא, ברבדו ואלונה הם בין עשרות דוגמאות של יינות רוזה טובים מאוד במחירים נוחים יותר, בטווח של 30-90 ₪. נסו רוזה עם דגים, עופות, סלטים, ירקות בגריל, פסטה ואפילו כקונטרה לברבקיו, מאחר שרמזים פירותיים ומתוקים של רוטב BBQ משתלבים היטב עם טעמי פרי אדום והחומציות של הרוזה, וחודרים דרך השומן של הבשר וטעמים המעושנים.

גולדסטאר SLOWBREW עם ֵ10% אלכוהול
גולדסטאר SLOWBREW עם ֵ10% אלכוהול

למרות שאני יכול לעבור לקניית יינות יקרים יותר כשחוגגים עם אנשים רבים בחוץ, בשבילי זה הזמן לשתות בירות טובות, סיידר ומשקאות אחרים המוגשים קרים. הדבר הגדול בבירות בוטיק ישראליות, זה שמחיר בקבוק הוא 12-15 ₪, ולעתים קרובות כשקונים מארז של 4, 6, 12 בקבוקים – המחיר נמוך משמעותית. אני מציע להתארגן עם שתי צידניות –  אחת מלאה בבירה בוטיק בייצור ידני לכם ולחברים שמעריכים את ההבדל, ושנייה עם גולדסטאר וטובורג למי שעבורם בירות אלה הן בסדר גמור.

לחלק מהמבשלות הישראליות יש מגוון רחב של בירות שכולן עשויות היטב
לחלק מהמבשלות הישראליות יש מגוון רחב של בירות שכולן עשויות היטב. צילום דוד סילברמן dpsimages

לחלק מהמבשלות הישראליות האהובות עלי יש מגוון רחב של בירות שכולן עשויות היטב. זה תלוי בהעדפותיכם אם תבחרו ב- IPA, Stout או בירה בלגית בסגנון Ale. לא לפי סדר מיוחד, אני ממליץ על הבירות של דנסינג קאמל, ג'מס, אלכסנדר, שפירא, הדיקטטור, הרצל, עמק האלה, רונן והדובים, אם כי יש עוד הרבה בירות טעימות.

דיויד רודס הוא סומלייה שהוכשר בקליפורניה ועבד במסעדות וביקבים בארה"ב ובישראל. דיויד כותב על אוכל ויין ישראלי מאז שעלה לישראל ב- 2008. ניתן לפנות אליו ב- [email protected]

מאות ישראלים מכל האזור רכשו את כל סוגי הבשר שיעלה על המנגלים ביום שלישי, יום העצמאות וחג המנגלים
מאות ישראלים מכל האזור רכשו את כל סוגי הבשר שיעלה על המנגלים ביום שלישי, יום העצמאות וחג המנגלים. צילום דוד סילברמן dpsimages

יונתן לבני: איך אפשר לבלוס כל כך הרבה בשר ביום חם מבלי ללוות את האכילה באלכוהול צונן?

התור בחנות הבשר של פאכר עיראקי בטירה שליד כפר סבא, השתרך עד לכביש החיצוני של הכפר. מאות ישראלים מכל האזור רכשו את כל סוגי הבשר שיעלה על המנגלים ביום שלישי, יום העצמאות וחג המנגלים. לקראת הצהרים כבר לא נותרו כמעט שיפודי עופות, סליחה פרגיות, שיעלו אף הם על המוקד. אל דאגה, יש עוד סיחים של קבב ויש סטיקים וגם צלעות טלה, שהרי  האביב הגיע ואין זמן טוב יותר לטלאים צעירים מאשר פסח ויום העצמאות. אבל איך אפשר לבלוס כל כך הרבה בשר ביום חם כשהזיעה ניגרת מנפנוף הקרטון על המנגל הלוהט, מבלי ללוות את האכילה באלכוהול צונן?

מספר סוגי בירה ישראלית מצוינת ובירה אחת שעשתה עלייה ארצה מיפן לפני מספר חודשים
מספר סוגי בירה ישראלית מצוינת ובירה אחת שעשתה עלייה ארצה מיפן לפני מספר חודשים. צילום יונתן לבני

בחנות היין והבירה "אלכיולים" במרכז טאגור שברמת אביב, בחרו עבורכם מספר סוגי בירה ישראלית מצוינת ובירה אחת שעשתה עלייה ארצה מיפן לפני מספר חודשים. בחרתי  גם שני יינות שאני ממליץ עליהם בחום – סליחה, מעט צוננים, ליום העצמאות החם:

בירה מלכה מקיבוץ מלכיה – בירה נחמדה, בהירה ולא כבדה עשויה בעבודת יד. מצוננת היטב, היא תעשה את העבודה ותרווה את הצימאון.  במיוחד אני ממליץ על הלהיט החדש IPA  – India Pale Ale של מלכה, בירה בסגנון בריטי בהשפעה של הימים בהם שלטו הבריטים בהודו. המחיר 12 ₪.

תמורת 15 ₪ תקבלו בירה מרווה עשויה מאורז. קליל, טעים ושונה
תמורת 15 ₪ תקבלו בירה מרווה עשויה מאורז. קליל, טעים ושונה. צילום יונתן לבני

בירה אלכסנדר אמבר ובלונד – המבשלת ממוקמת בעמק חפר ליד נחל אלכסנדר, ועל התויות מוטבע סמל של צב. האמבר טובה למי שמעדיף בירה קצת יותר מרירה וכהה, והבלונד לאוהבי סגנון הלאגר. המחיר 13 ₪.

היטאצ'ינו נסט ביר (Hitachino Nest Beer) – תמורת 15 ₪ תקבלו בירה מרווה עשויה מאורז. קליל, טעים ושונה.

יין לבן צונן יכול להתאים למנגל יום העצמאות
יין לבן צונן יכול להתאים למנגל יום העצמאות. צילום דוד סילברמן dpsimages

כל כך הרבה יינות יש בשוק, ואנו נמצאים מיד לאחר הפסח כשכולם כבר המליצו לכם מה לשתות. בחרתי בכל זאת יין לבן כייפי. צונן הוא ילך מצוין עם שיפודי העוף. שרדונה 2016 של יקב ברבדו מכרמי יוסף הוא יין קריספי, חד, חלק ומלא טעמים. יין של אביב, ויין מצוין ליום העצמאות של יקב שאין ישראלי ואותנטי ממנו. המחיר 79 ₪.

יין לבן - שרדונה 2016 של יקב ברבדו; יין אדום - ברעם 2012
יין לבן – שרדונה 2016 של יקב ברבדו; יין אדום – ברעם 2012. צילום יונתן לבני

לאדום בחרתי בשם פחות ידוע: ברעם 2012 – יין אדום המגיע מקבוץ ברעם בגבול לבנון. עשוי מ- 60% ענבי קברנה סוביניון ו- 40% מרלו. בקיבוץ ברעם פיתחו לראשונה פטריות כמהין בגידול תרבותי, וכשעצמתי עיניים ושתיתי את היין, חשבתי גם על פטריות הכמהין המקומיות, שעוד מעט יגיעו אולי לשוק ושחלחלו ליין או לדמיון שלי. המחיר 69 ₪. חג עצמאות שמח!

יונתן לבני הוא עורך דין בעיסוקו, אוהב יין ואוכל וכותב על נושאים אלה

 חג העצמאות הוא כמובן חג המנגל, ומתבקש לשתות יין ישראלי
חג העצמאות הוא כמובן חג המנגל, ומתבקש לשתות יין ישראלי. צילום דוד סילברמן dpsimages

יוסי נאור: כשעושים 'על האש'  לא צריך להקפיד יותר מדי על כללי התאמה נוקשים בין יין לאוכל

חג העצמאות הוא כמובן חג המנגל, ומתבקש לשתות יין ישראלי. איזה יין  לבחור? באירועים רבי משתתפים רצוי מאוד לדאוג למגוון, לכן גם יין לבן ורוזה בהחלט מומלצים, במיוחד כשהאירוע בצהרים וחם בחוץ. כמו כן, כשעושים 'על האש'  לא צריך להקפיד יותר מדי על כללי התאמה נוקשים בין יין לאוכל.

יקב בת שלמה, סוביניון בלאן 2015 - מתאים לעופות ופרגיות
יקב בת שלמה, סוביניון בלאן 2015 – מתאים לעופות ופרגיות. צילום דב אברמסון

יקב בת שלמה, סוביניון בלאן 2015 – 100% ענבי סוביניון בלאן שתססו במכלי בטון אליפטיים. ארומות וטעמים טרופיים, ליצ'י ואשכולית אדומה. היין ממלא את הפה, חד, קריספי, חומציות גבוהה, ורעננות נעימה. מתאים לעופות ופרגיות. המחיר 89 ₪.

יקב ז'אק קפסוטו, אווה רוזה 2015 – רוזה יבש המורכב מזנים קלאסיים של דרום צרפת: 50%  סינסאו, 25% גראנאש נואר ו- 25% מורבדר. ליין צבע סלמון, עם ארומות וטעמים בולטים של תותים, פרי אדום, וחמיצות מעודנת. חוויה נהדרת לפיקניק יום העצמאות. המחיר 85 ₪.

יקב לוטם, נביולו 2015 –שילוב מעולה לנקניקיות חריפות ולנתחים שומניים
יקב לוטם, נביולו 2015 –שילוב מעולה לנקניקיות חריפות ולנתחים שומניים. צילום מפייסבוק

יקב לוטם, נביולו 2015 – התיישן 16 חודשים בחביות עץ אלון. צבע אדום רובי. ארומות של דובדבן ופירות יער. יין חומצי, קליל ופירותי. שילוב מעולה לנקניקיות חריפות ולנתחים שומניים – אנטריקוט ופרים ריבס. המחיר 90 ₪.

יקב יזרעאל, אדומים 2014 - שילוב של הזנים קריניאן, סירה וארגמן
יקב יזרעאל, אדומים 2014 – שילוב של הזנים קריניאן, סירה וארגמן

יקב יזרעאל, אדומים 2014 – שילוב של הזנים קריניאן, סירה וארגמן. התיישן בחביות עץ במשך 20 חודשים. היין עשיר ומורכב מצד אחד, ומצד שני מרענן ונעים מאוד לשתייה. ילווה בהצלחה בשרים צלויים, פרגיות ושיפודים. המחיר 90 ₪.

יוסי נאור הוא חובב יין, ג'אז ורדיו, וגם כתב יין בפני עצמו, שמשדר כבר שנים את תכנית הרדיו "ג'אז אדום לבן" בתחנות הרדיו קול יזרעאל וקול נתניה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר