מה קורה כאשר שלושה שפים ויקב נפגשים

שלושה השפים הם נעם דקרס ממסעדת ברקרולה, עומר בן גל ממסעדת לילית, ורועי סופר ממסעדת פנגיאה. כל אחד מהשפים הללו מביא עמו מטען של ידע קולינרי ומטבח בעל קו שונה, ויצרו תפריט ספיישלים בו יוגשו לסועדים מנות המותאמות לקולקציית יינות היקב.

לכבוד בציר 2006 של יקבי עמק האלה נערך ביקב משתה "בציר של גורמה" בניצוחם של 3שלושה שפים מובילים צעירים, שחברו יחד עם היקב ובמשך שבועיים – מ- 8.10.06, כלומר מחול המועד סוכות, ועד מוצ"ש 21.10.06, יארחו סועדים במסעדות "פנגיאה", "לילית", ו"ברקרולה" עם תפריט ייחודי שמחבר יצירות קולינריות ליין איכותי של יקבי עמק האלה.

שלושה השפים הם נעם דקרס ממסעדת ברקרולה, עומר בן גל ממסעדת לילית, ורועי סופר ממסעדת פנגיאה. כל אחד מהשפים הללו מביא עמו מטען של ידע קולינרי ומטבח בעל קו שונה, ויצרו תפריט ספיישלים בו יוגשו לסועדים מנות המותאמות לקולקציית יינות היקב.

למרגלות קיבוץ נתיב הל"ה, בעמק הנקרא ע"ש עצי האלה האטלנטית שגדלו במקום בתקופת המקרא, ובמקום בו היה בעבר מפעל "תמי-4" של הקיבוץ, הוקם היקב בבעלות פרטית ע"י משקיע יהודי מארה"ב. היקב נמצא בלב אזור היין של ארץ ישראל הקדומה, בחבל עדולם, כאשר עמק האלה שוכן בין השפלה הנמוכה במערב לשפלה הגבוהה במזרח, ודווקא במקום זה החליטו ביקב לגדל ענבים.

האזור, כך מספר דני ולרו מנכ"ל היקב, הינו אזור גידול אופטימלי. "מצאנו שעל שלושה נדבכים אפשר להשעין יקב מצליח, והם: האיכות – נדבך רלוונטי משל עצמו. מאגר גנטי של שתילי גפן מאמהות גפן מאוניברסיטת דייויס הובאו לארץ, וכאן עברו תהליך של איקלום. כשרות – מעל נפח מסוים של ייצור יין, אתה חייב להגדיל את השוק, ואתה חייב הצדקה לקיומך. עובדת היותך יין כשר פותחת בפניך פתח רחב יותר של קהלי יעד. לוקאליות – אותנו ביקב מעניין לעשות יין עם זיקה עמוקה לעמק האלה, על שום עברה המקראי כארץ יין".

השאיפה בעתיד היא להעתיק את מיקום היקב הנוכחי משטח הקיבוץ אל תוך הכרמים, ולהפוך את היקב ליקב אסטייט שמגדל את כל ענביו, ולא רוכש ענבים מאף מקום אחר.

בשל הטמפרטורה בחוץ, הפכו זאת לשיטה ביקב, והבציר כולו מתבצע תמיד בשעות הלילה ובאופן ידני. שעות קרירות וצוננות אלה מתאימות לבציר ללא השפעות חיצוניות טרום תחילת תהליך ייצור היין.

יקב עמק האלה משלב מסורת עם קידמה, ונחשב ליקב מודרני הכולל דודי נירוסטה – מהגדול שבהם בנפח 12,000 ליטר, ועד לקטן ביותר בנפח 1,000 ליטר, וגם מקפידים בו ליישן את היין בחביות עץ אלון צרפתי.

ממשיך ומספר דני ולרו: "משהו קורה בעולם היין הישראלי. צריך לדעת למנף ולתעל את זה לכיוונים הנכונים. ישראל הולכת וממתגת את עצמה בשוק היין העולמי, ולדעתי זה רק עניין של זמן עד אשר יינות ישראלים טובים יהפכו לבעלי שם בעולם כולו. את הנטיעות הראשונות ביקב נטענו בשנת 1998, ואת הבציר הראשון ביצענו ב-2002. הכרמים שלנו נמצאים במושב אדרת, במושב נס הרים, ומספר חלקות בקיבוץ נתיב הל"ה".

"לדעתי, מובילי הטון בעולם היין הישראלי היום הם לאו דווקא היקבים הגדולים והעשירים, אלא אלו הקטנים עד בינוניים, שהנם יקבים סקסיים, אטרקטיביים, וגם חצופים מספיק ללוות את היין שלהם באיזה סיפור שמאחורי היין, היקב, או המקום, ולחבר לזאת תומכי מותג, תומכי שיווק", מוסיף ולרו. "צריך שהחבילה כולה תהיה מספיק סקסית ומעניינת, כזו שהופכת את היקב הקטן למישהו ולמשהו. כמובן שחייב שיהיה להם גם יין טוב".

דורון רב-הון היינן, דני ולרו מנכ"ל היקב, ואודי קפלן מנהל היקב, מחזיקים תחת ידם אימפריית יין המייצרת עתה 200,000 בקבוקים בשנה, וכבר מייצאים למעלה מ-40% מתוצרת היקב, כאשר פרט לארה"ב – שם נחלק היין בין החוף המזרחי בו הוא נשען על מערך הפצה המציג את היין כמותג ישראלי כשר; לבין החוף המערבי שם נמכר היין למועדוני לילה, בתי מלון, מסעדות ובתי קזינו כיין ישראלי ממותג איכותי ומוביל; יש יצוא גם לארצות אירופאיות כמו צרפת, איטליה, דנמרק, ולקנדה, ומאמצים נעשים כדי להחדירו גם לשוק של מזרח אסיה.
כל מערך השיווק של היין בארץ הוא עצמאי ומתנהל מהיקב.

לכבוד האירוע קיבלנו הצצה לתפריט של בציר הגורמה של יקבי עמק האלה:
אספרגוס עם לימון ופרמז'ן – מותאם לסוביניון בלאן 2005 עמק האלה.
דג ים עם תפוחים ירוקים – מותאם לסוביניון בלאן 2005 עמק האלה.
סשימי טונה אדומה עם חציל בלדי קלוי על גריל – מותאם לשרדונה 2004 עמק האלה.
סביצ'ה פילה בקר עם במיה צלויה,עגבניות, וצ'פיטולה – מותאם לקברנה סירה 2004 עמק האלה.
נתחי פריים ריב צלויים על גריל בליווי אספרגוס ושורשים – מותאם לקברנה סוביניון 2003 VC ויניארד.

זכיתי לטעום מטעימת יין עתידי את הקברנה פרנק 2004 של היקב. מדובר ביין טוב ובעל פוטנציאל. היין שלגמתי היה עדיין צעיר, סגור, עפיץ במקצת, עם הרבה טעמים ירוקים האופייניים לזן הקברנה פרנק, לדעתי, היין, לכשייצא לשוק, יהיה מוצלח.

היינות שהוגשו עם תפריט הטעימות:
השרדונה 2004 מופק בשיטת sur lie – היין שוהה על שמריו לאורך התיישנותו. הענבים מגיעים מהכרמים במושב אדרת ובנס הרים. 10 חודשי חבית על משקעיו העניקו ליין ארומות של פרי ירוק תפוח ולימון, צבעו זהוב קש, הגוף בינוני והחומציות מאוזנת. ריח המזכיר מעט עץ אלון עם טוסט קלוי. הסיומת ארוכה. שתו את היין קר וצונן.

הסוביניון בלאן 2005 הוא יין של קיץ. שתו אותו קר וצונן. הסוביניון של עמק האלה יביא לכם ניחוח וטעם של פרי קצת פסיפלורה קצת אשכולית. אף טוב, הפרי לא בשל מדי. היין חומצי וקריספי במידה. הסיומת ארוכה וחדה.

קברנה סירה 2004 – זהו יין אדום יבש. הפה אלגנטי, 70% קברנה ו- 30% סירה. 12 חודשי יישון בחבית העניקו ליין ארומות פירות יער שחורים, אדומים, וברקע שוקולד. הקברנה דומיננטי, אך הסירה מעניקה בסיומת טעמי פלפל שחור ועומק לצבע היין הנוטה לשחור. היין קטיפתי מדויק עם גוף מלא.

קברנה סוביניון 2003 VC ויניארד צ'ויס – זהו יין הדגל מסדרה מוגבלת, ששהה 17 חודשי יישון בחביות. היין בעל גוף מלא, צבעו כהה ארגמני עמוק. הטעמים עשירים ביין אלגנטי, כיאות ליין דגל או ריזרב. ניחוחות עמוקים של פרי בשל. נגיעות של שוקולד ברקע עם תבלינים, עץ קלוי וסיומת טובה וארוכה.

יין זה היה המרכיב המוביל בארוחה שהוגשה על שולחנות ארוכים במשתה, כאשר היין מלווה בשר שהוכן על גריל ענק דו קומתי, בפיקוח צמוד של השף. היו אלו נתחי ענק של פריים ריב מלאי בשר שעטף את עצמות הריב, ורק ביקש כי תקרע אותו בשינייך. לחובבי הבשר שביניכם, ואני גאה להימנות על קטגוריה זו, היין הזה והבשר הזה היו ברמה אחרת – יוצאת דופן לטובה.

לקינוח, למי שעוד עמד על רגליו ולאלו שהביאו בחשבון את הנסיעה הביתה על בטן מלאה, הכינו ביקב עמק האלה קינוח של פירות העונה שכלל תאנים, וסברס, ואננס, ואבטיח, מילון ואפרסק, שבאו נהדר עם המוסקט 2003 עמק האלה שהוגש קר וצונן, ומתוק וסמיך. זהו יין קינוח מתוק העשוי 100% ענבי מוסקט אלכסנדרוני שנבצרו בבציר מאוחר סלקטיבי.
היין עבר תסיסה קרה בטמפרטורה של 8-10 מעלות. התסיסה הופסקה כדי שישתמרו הסוכר הטבעי וטעמי הענבים. התיישנות של 14 חודש בחביות עץ אלון צרפתי רק שיבחה את טעמיו. ביין 15.9% אלכוהול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר