מועדון יולו במפגן בורדו 1982 ו-2000 מהגדה השמאלית

בערב ה-143 במניין של מועדון יולו כיכבו יינות בורדו מהגדה השמאלית של נהר הג'ירונד מבציר 2000 האיכותי לצד יין ישראלי אחד, וגם יין מבציר 1982

המתח ההיסטורי הקיים בעולם היין בין יינות בורדו ליינות בורגון לא פוסח על מועדון חובבי היין שלנו, יולו (מה זה YOLO? קראו בסוף הכתבה). בערב זה, ה- 143 במניין, זכינו במצעד בורדו מהגדה השמאלית של נהר הג'ירונד – יינות מהרמה הראשונה, מבציר 2000 האיכותי, ול"קינוח" פגשנו יין מבציר 1982. לא תמיד מזדמן לחובבים כמונו מפגן איכות מרוכז שכזה, ולשמחתנו פה ושם אנו זוכים בכך. מטבע הדברים, מאחר ומדובר ביינות יוקרה מתיישנים שמרביתם  ממרתפו הפרטי של אחד מחברי המועדון, המחירים פחות רלבנטיים לדעתי, וגם בחיפוש בגוגל מקבלים מנעד רחב מדי.

Pavillon Rouge du Chateau Margaux, Margaux 2000

היין השני של יקב איכותי זה, אבל הוא בהחלט מייצג אותו בכבוד. היין במיטבו. צבעו אדום עמוק צלול. אף פירותי, אדמתי, ועטוף בגוון של ריח מנטה. בפה – גוף בינוני, איזון נהדר המביא לידי ביטוי את הפרי, החמיצות הנעימה והמרירות העדינה הנותנים תוצאה של יין אלגנטי, עטוף במעט גוון עשבוני, עם סיומת בינונית. טאנינים קטיפתיים ותחושה שגם אם כבר כיום ניתן ליהנות ממנו, הוא עדיין רחוק מסוף דרכו ועוד נכונו לו מספר שנים. ציון יולו – 16 (92).

Chateau Rauzan Segla, Margaux, 2000

דוגמה נוספת ומרשימה מהאיזור. אף אקספרסיבי מאוד – אדמה, כמהין, עור, פרי שחור, עטוף בטחב אופייני. היין חי ובועט, פירותי ובשרני, עם חמיצות בולטת ונעימה ביותר, גוף בינוני פלוס. הסיומת ארוכה. לחלקנו היין הרגיש עדיין צעיר. מרשים. ציון יולו 16.2 (92).

את שלושת היינות הבאים בחר המארח להגיש בטעימה עיוורת, למניעת הטייה, בין היתר מפני ששילב בשלישייה זו בקבוק מתוצרת יקב ישראלי מה שלא מנע מהנוכחים לזהות באופן החלטי וגורף את הנציג הישראלי בטעימה.

Ducru Beaucaillou, St Julien, 2000

בעיון אודות יין זה לאחר הטעימה, מסתבר שהוא זוכה לביקורות מפרגנות מאוד, הן ממבקרי יין מקצועיים והן מחובבי יין למיניהם. גם אנחנו התרגשנו ממנו מאוד, וכיבדנו אותו בציון גבוה ונכבד ובקונצנזוס גבוה יחסית למה שאנו רגילים לו במועדוננו. רשמי הטעימה – צבעו אדום כהה מקסים. האף עשיר ומעניק תחושות של מגוון פירות שחורים, אדמה כבדה, קפה וניחוח ארז.  בפה מקבלים יין כבד, אדמתי ופרחוני, הממלא את החך במורכבותו ומפעיל תערובת חושים. הסיומת טובה ונעימה, לצד הטאנינים בעלי הנוכחות. ציון יולו 16.8 (94).

יקב רמת הגולן, ירדן קצרין, 2000

יין ששמר על איכות טובה למרות גילו הנכבד. פירותי ופרחוני, מתובל בפלפל שחור ולבן. מעט ריבתי. נעים לשתייה, אך לא מפגין מורכבות או תחכום ייחודי, וטעמיו נעלמים תוך זמן קצר בפה. ציון יולו 15 (90).

Leoville Barton, St Julien, 2000

אני אישית מאוד אוהב את היין הזה, אולם לטעמי סגנונו כל כך עוצמתי, שגם 20 שנות המתנה לא מספיקות כדי לרכך אותו ולאפשר הנאה מלאה מהפוטנציאל שלו. צבעו כהה מאוד. האף עדיין סגור יחסית. היין טחוב, פירותי, עוצמתי. השתוללות של פרי אדום בפה. מתובל ומרובה שכבות. גוף מלא. עדיין מורגש עודף חמיצות בחך. הטאנינים עוצמתיים מאוד. הסיומת ארוכה מאוד, וכאמור נתן לכולנו תחושה שהוא עדיין צעיר מדי. מבקר היין רוברט פארקר מעריך שניתן יהיה לשתות אותו עד שנת 2050. אחרים מסתפקים ב- 10-15 שנים פחות. לנו אין סבלנות לחכות כה הרבה – נשתדל לחזור אליו בשנים הקרובות. ציון יולו  15.8 (92). ראוי לציין שבמקרה הנוכחי פיזור הציונים היה גבוה מאוד. אישית, ולא רק אני, נתתי לו הציון 17 (94), ומעניין שבטעימה קודמת של אותו יין (מאותו בציר) בשנת 2013, הוא קיבל מחברי המועדון את הציון 17.

Pichon Longueville Comtesse de Lalande, Pauillac, 2000

ככלל, לטעמי ובגדול, פויאק הוא האזור המנצח ביינות בורדו. ואכן, היין שהונח לפנינו זכה בתואר המנצח בערב זה של מועדון יולו. כבר באף הייתה תחושה של יין מוכן ובמיטבו. האף שופע, עם שילוב של פרי בשל, צרור פרחים ואדמה ועור. בפה – יין חלק כמו משי, פירות אדומים ושחורים, טעם מלטף של קפה. איזון מדהים, עגול והרמוני לחלוטין. גוף מלא. סיומת ארוכה ומעולה. בקיצור – נפלא. ציון יולו 18.1 (96). נדיר שאנחנו מגיעים לציון ממוצע כה גבוה ביינות שאנו טועמים.

Chateau Lafite, Pauillac, 1982

שתיית יין שגילו 37 שנה מבית מדרשו של יקב זה, מהווה לחובב יין חוויה בפני עצמה, ללא קשר לטעם. אז זהו, שלמרות גילו ולמרות שרובנו חשנו שהוא מעבר לשיאו, עדיין נהנינו ממנו מאוד. היין עדיין חי, עם חמיצות מצוינת. נושא גוון מעט מעושן, אלגנטי, והסיומת שלו ארוכה ונעימה. האף מעניין, מתובל בפטריות ופלפל שחור. כאמור חוויה. ציון יולו   17.2 (94).

ערב חוויתי. נשמח לדווח על ערב יולו הבא.

מה זה YOLO?

YOLO – you only live once – הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום עד 7 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע”י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר