מועצת גפן היין בישראל מציגה את תערוכת "הגפן והיין בארכיאולוגיה של ארץ ישראל" בראש פינה

התערוכה הינה דו-לשונית (עברית ואנגלית) בכדי לאפשר גם לתיירים ולקנייני יין מחו"ל להכיר את ההיסטוריה הארוכה של יצור יין בארץ ובכך לקדם את היצוא של היין הישראלי בעולם

לפני כמאה עשרים ושמונה שנים, בשנת תרל"ח (1878), הגיעו לאתר ממזרח לצפת, מספר משפחות מהעיר צפת, משפחות אשר החלו רעיון של הגשמה חלוצית והקימו את היישוב גיא אוני. הישוב גיא אוני הלך ושיגשג אך תקופת בצורת הביאה לכך שרוב משפחות היישוב עזבו מלבד קומץ נועז. אל אותו קומץ המשפחות הצטרפה קבוצה גדולה מרומניה בשנת 1882 ובתקווה לשינוי חיובי שינתה את שם המקום לראש פינה על- פי הפסוק מספר תהילים "אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה" (תהילים קי"ח).

לעזרת המתיישבים הראשונים נרתם הבארון אדמונד דה-רוטשילד מחלוצי תעשיית היין המודרנית בארץ ישראל והמייסד של יקבי כרמל בראשון לציון ובזכרון יעקב.
בשנת 1889 לערך ניטעו גפנים לתעשיית יין באזור ראש פינה ובתחילת המאה העשרים הקים הבארון רוטשילד את מבנה היקב. היקב פעל עד לתקופת מלחמת העולם הראשונה אך עקב מחלות בגפנים ופגיעה מהצבא התורכי תעשיה זו חוסלה במקום. המבנה שימש לאחר מכן לתעשיית צימוקים ושקדים. גלגולים מאוחרים יותר שלו כוללים מפעל גזוז, מפעל לנקניקים, מחלבה ועוד.
כיום המבנה משמש את המתנ"ס הקהילתי, את מועדון גיל הזהב ואת תזמורת הנוער של ראש פינה.

אתר השחזור בראש פינה הינו, למעשה, מעין מוזיאון פתוח אשר יוצא מהרחוב הראשון אשר נבנה על ידי אנשי העלייה הראשונה שהגיעו לארץ מרומניה ומקיף את הרחובות הראשונים, בית הכנסת העתיק, בתי פקידות הברון רוטשילד וגן השושנים המפורסם.

תערוכת "הגפן והיין בארכיאולוגיה של ארץ ישראל" נפתחה בקומה השניה (קומת הגלריה) ב"בית הפרופסור גדעון מר". בבית זה התגורר חוקר המלריה המפורסם הפרופ' גדעון מר ואשתו הגברת זינה. כאן חקר, טיפל ולבסוף מצא פריצת דרך מחקרית למחלה. במקום מוצגת גם תצוגה על פעלו ותצוגה כללית של כלים מתקופת הראשונים.

תערוכת "הגפן והיין בארכיאולוגיה של ארץ ישראל" הוצגה לראשונה בביתן מועצת הגפן בתערוכת היין הבינלאומית שנערכה בחודש יוני בגני התערוכה בתל-אביב והיא אמורה לנדוד ברחבי הארץ. בתחילת חודש מרץ תוצג התערוכה במסגרת יריד יין וגורמה כשר שיתקיים בבנייני האומה בירושלים.

תערוכה זו משתלבת היטב בתפקידי מועצת הגפן הכוללים, בין השאר, טיפול בקידום תרבות היין בארץ, קידום המכירות של יין ישראלי והפצת מידע בנושא.

מראש פינה ניתן להמשיך ולבקר באחד מהיקבים הרבים הפזורים בגליל העליון וברמת הגולן במרחק נסיעה קצר מראש פינה.
היקבים הגדולים באזור שיש בהם מרכז מבקרים והמקיימים סיורים הם:
יקב דלתון הנמצא באזור תעשיה דלתון, טל. 04-6987683
יקב הרי גליל בקיבוץ יראון, טל. 04-6868740
יקבי רמת הגולן בקצרין, טל. 04-6968409, 04-6968435
באזור נמצאים גם יקבי בוטיק קטנים רבים ובמקרים רבים שלטים המוצבים בכניסה לישובים באזור מורים את הדרך אליהם.

התערוכה הינה דו-לשונית (עברית ואנגלית) בכדי לאפשר גם לתיירים ולקנייני יין מחו"ל להכיר את ההיסטוריה הארוכה של יצור יין בארץ ובכך לקדם את היצוא של היין הישראלי בעולם.

את התערוכה אצר פרופ' עמוס הדס ממינהל המחקר החקלאי אשר חוקר את נושא תעשיית היין בישראל בעת העתיקה ובימים אלו שוקד על הגדלת התערוכה בכדי שתתאים לתצוגה באולם גדול יותר או במרכז מבקרים של אחד היקבים.

התערוכה פתוחה בכל יום משעות הבוקר ועד אחה"צ, הכניסה לתערוכה הינה ללא תשלום.
בבית הפקידות, הצמוד לבית מר, ניתן לצפות בחזיון אור קולי מרהיב המספר את סיפורה של ראש פינה לאור עדויות וזכרונות של ותיקי הישוב. (בעברית, אנגלית ורוסית).

לצד בית פרופסור מר נמצאת החניה העילית של האתר, חניה נוספת נמצאת בתחתית האתר לצד בית העלמין בתוואי נחל ראש פינה.
התערוכה תוצג במקום עד אמצע חודש פברואר הקרוב.

פעילות חנוכה תשס"ז / 2006 באתר השחזור בראש פינה
מיום א' 17.12.06 ועד יום ה' 22.12.06 תתקיים פעילות יומית בחג החנוכה באתר השחזור בראש פינה.
1. יוקרן החזיון האור קולי בשעות: 11:00, 12:00 ו- 13:00. ניתן לתאם הקרנות נוספות בכל שעה למינימום 8 איש. או כאשר תתאסף במקום קבוצה במספר זה.
2. יצא סיור מודרך באתר בשעות: 11:30, 12:30 , 13:30. ע"פ דרישה ומספר מינימום של משתתפים יצאו סיורים נוספים באתר.
3. יערך סיור מודרך בשמורת נחל ראש פינה בשעות 10:30, 13:30.
4. הפעלות יצירה לילדים בתשלום סמלי יערכו ברחבת המחרשות מול בית הפקידות.

עלויות:
תערוכת הגפן והיין בארכיאולוגיה של ארץ ישראל – ללא תשלום.
חזיון אור קולי- 15 ₪ למבקר, 10 ₪ לילדים מעל גיל 6, לסטודנטים, גמלאים, נכים וחיילים (לילדים מתחת לגיל 6 הכניסה ללא תשלום).
סיור מודרך באתר- 10 ₪ לאדם. 5 ₪ לצופי החזיון האור קולי.
סיור בנחל ראש פינה- 10 ₪ לאדם. 5 ₪ לצופי החזיון האור קולי.
פעילות יצירה לילדים- 5 ₪ לילד.
* הנחה למחזיקי כרטיס מטמון תקף של רשות הטבע והגנים.

לפרטים: 04-6936913, 04-6936603.
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר