מו"פ צפון מציג את הלהיט הבא לייצוא מישראל: תפוז חדש – ה"קרה קרה"

באנגליה כבר נרשמת התלהבות מתפוז חדש מזן אדום, ה"קרה קרה" שפותח בישראל. צבעו אדום, טעמו מתוק יותר, ללא חרצנים, ומוגדר כבעל תכונות רפואיות

באנגליה כבר נרשמת התלהבות מתפוז חדש מזן אדום, ה"קרה קרה" שפותח בישראל. צבעו אדום, טעמו מתוק יותר, ללא חרצנים, ומוגדר כבעל תכונות רפואיות.
נראה כי זה יהיה הלהיט הבא לייצוא בעונת החורף הקרובה.

הפיתוח של התפוז האדום התקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון בשיתוף מועצת הצמחים, ושה"מ (שירות הדרכה במשרד החקלאות).

זמיר עשור ממו"פ צפון אומר כי מוצאו של התפוז החדש מונצואלה, וכי בשלב זה הזן מיועד לייצוא בלבד. בגליל העליון נטעו 300 דונם פרדסים מזן ה"קרה-קרה" לפני שנת השמיטה, אשר יניבו בעונה זו. עקב הביקוש והפוטנציאל השיווקי הרב, הצפי הוא כי ה"קרה קרה" יהפוך לזן ייצוא חשוב בתחום פרי ההדר, הן בשל יתרונותיו האיכותיים והן בשל סגולותיו הרפואיות.

בדצמבר 2009 צפוי היבול הראשון של הזן מהפרדסים הראשונים שנטעו באזור הגליל העליון (הקיבוצים חולתה ודפנה) ובדרום הגולן (גבעת-יואב). היבול הממוצע של קרה-קרה על כנות מתאימות ואיכותיות מסוג סי-35, עומד על 4.5-5 טון לדונם.

על פי נתוני ענף ההדרים במועצת הצמחים (נכון ל-24.5.08), יצוא פרי הדר בעונת 2007-8 עמד על 166,719 טון לעומת 176,766 טון בעונת 2006-7, ירידה של 6%. מדינות אגן הים התיכון מייצאות 16,876 אלפי טון הדרים, מתוכם ישראל מייצאת 620,000 טון. התפוזים מהווים 14.9% מייצוא ההדרים, והשנה ייצאו מישראל 24,700 טון תפוזים מזנים שונים. יבול התפוזים בשנת 2007-8 (125,000 טון) קטן ב-34% לעומת היבול בעונת 2006/7 (188,000 טון). למרות שהנתונים מצביעים על ירידה בענף התפוזים, מאמינים במו"פ צפון לאור התגובות המוקדמות הנלהבות של קניינים פוטנציאלים, כי לזן קרה-קרה צפויה הצלחה כלכלית.

הקרה-קרה הוא תולדה של מוטאציה טבעית של תפוז טבורי, אשר העניקה לו את צבעו הפנימי, אדום אחיד, שמקורו בריכוז הליקופן בפרי וזאת בשונה מתפוז דם, אשר צבעו נובע מהימצאות אנתוציאנינים בפרי. הליקופן הוא נוגד חמצון, ומחקרים העלו כי הוא פותר בצורה יעילה את בעיית הרדיקלים החופשיים הפעילים בטבע וגורמים להאצת תהליך ההזדקנות ומחלות שונות.
במו"פ צפון טוענים כי הוא תורם להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים, ובפרט לסרטן הערמונית, הריאות והלבלב, ותורם להפחתת הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי.
יכולתו של הליקופן לפעול כנוגד חמצון עשויה לתרום לשמירת בריאות העין, תפקוד המוח ולהגנה מפני נזקי שמש.

בנוסף מצטיין התפוז קרה-קרה ביתרונות איכותיים רבים: מבנה העץ קטן-בינוני ונוח לקטיף; התפוז חסר זרעים לחלוטין; הצבע החיצוני של הפרי כתום עז; טעמו מתוק כתוצאה מרמת סוכר בפרי העומדת על 11.5% וחומצה ברמה של 0.88% בלבד, ערכים המקנים לו מתיקות טובה וטעם מיוחד; לאזורים חמים, כמו עמק החולה וסביב הכנרת, יש השפעה חיובית על צבעו האדום.

מחקרים ופיתוחים חקלאיים חדשניים, זנים חדשים של פירות, פטריות ופרחים, יוצגו ביום פתוח שיקיים מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון בחוות מתתיהו בגליל העליון (בסמוך לקיבוץ ברעם), ב- 8 ביולי.

www.mop-zafon.org.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר