מחקר חדש מוכיח כי כרוב סגול מצמצם הסיכון לאלצהיימר

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Food Science and Technology טוען כי חומרים המצויים בכרוב סגול עשויים להקטין את הצטברותם במוח של רבדים מסוימים העלולים לגרום למחלת אלצהיימר

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Food Science and Technology טוען כי חומרים המצויים בכרוב סגול עשויים להקטין את הצטברותם במוח של רבדים מסוימים העלולים לגרום למחלת אלצהיימר.

אלצהיימר נחשבת לצורה השכיחה ביותר של שטיון (דמנטיה), נפוצה בקרב קשישים, ומאופיינת בירידה בתפקוד הקוגנטיבי והמעשי.

המנגנון להתפתחותה של מחלת אלצהיימר אמנם אינו ברור לגמרי, אולם מתרבות העדויות לכך שהוא קשור בהצטברות משקעים של אמילואיד – חומר חלבוני היוצר שכבה בלתי מסיסה בתאי העצב וגורם להתנוונותם. משקעי האמילואיד קשורים לעליה בנזק לתאי המוח ולתמותה שלהם, כתוצאה מתהליכי חמצון מזיקים, הפוגעים בתאים.

נוגדי חמצון כגון אנתוציאנינים, הפיגמנטים הסגולים המצויים בכרוב הסגול מעניקים הגנה מפני תהליכי החמצון המזיקים, ולכן עשויים לתרום למניעת מחלות שונות, וביניהן אלצהיימר.

במחקר הנוכחי נבחנה השפעתם של נוגדי חמצון מכרוב סגול וירוק, על תהליכי חמצון שנוצרו באופן מלאכותי בתרבית תאים דמויי תאי עצב, על-ידי סוג מסוים של אמילואיד. הריכוזים הגבוהים יותר של נוגדי חמצון, במיוחד של אנתוציאנינים, בכרוב הסגול, הביאו להגנה רבה יותר מפני תהליכי החמצון המזיקים בתרבית תאי העצב.

החוקרים אומרים כי צריכה מוגברת של אנתוציאנינים מירקות ופירות עשויה להועיל, באמצעות הגברת ההשפעות הכימיות החיוביות התורמות למניעת מחלות של ניוון עצבי כמו אלצהיימר. תוצאות המחקר מצטרפות לשורת עדויות בדבר תרומתם של האנתוציאנינים המצויים בירקות ופירות סגולים ואדומים, כמו חציל, אוכמניות ותותים להגנה מפני תהליכי הזדקנות, ולשמירה על תפקודו התקין של המוח.

מחקרים אחרים מראים כי האנתוציאנינים בעלי פעילות נוגדת חמצון חזקה, תורמים גם להגנה מפני טרשת עורקים, סיבוכי סוכרת, דלקות בכלי הדם אלרגיה (לסוגים מסוימים של אנתוציאנינים, יכולת נוגדת חמצון הגבוהה פי ארבעה מזו של ויטמין E).

אכילת ירקות ופירות מחמש קבוצות הצבע: אדום, כתום, ירוק, לבן וסגול מומלצת בשנים האחרונות על-ידי רשויות בריאות בארץ ובעולם.
לדברי מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים, כל ירק או פרי מפעיל מערכת הגנה שונה מפני חומרים מזיקים שונים, ולכן לאכילת מגוון של ירקות ופירות בצבעים שונים, יש השפעה טובה יותר על פוטנציאל ההגנה מפני מחלות.

ירקות ופירות סגולים הם כרוב סגול, חציל, בצל סגול, ארטישוק סגול, חסה סגולה, פלפל סגול, רוברב, גזר סגול, בזיליקום סגול, סלק, ענבים סגולים, שזיף, פירות יער.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר