מחקר חדש: מיץ חמוציות מסייע למניעת דלקת קיבה בקרב ילדים

מחקר חדש שנערך במכון לתזונה וטכנולוגיית מזון באוניברסיטת צ'ילה, קובע כי שתיית מיץ חמוציות ע"י ילדים מסייעת במניעת דלקת בקיבה. זאת בזכות הרכיבים הייחודים המצויים בו, אשר מנטרלים את פעילותם המזיקה של חיידקים בקיבה

מחקר חדש שנערך במכון לתזונה וטכנולוגיית מזון באוניברסיטת צ'ילה, קובע כי שתיית מיץ חמוציות ע"י ילדים מסייעת במניעת דלקת בקיבה. זאת בזכות הרכיבים הייחודים המצויים בו, אשר מנטרלים את פעילותם המזיקה של חיידקים בקיבה. במסגרת המחקר נבדקה לראשונה ההשפעה של צריכה קבועה ע"י ילדים של מיץ חמוציות ופרוביוטיקה (חיידקי מעיים ידידותיים) כנגד חיידק מזיק המצוי בקיבה (הליקובקטר פילורי), ורובה של האוכלוסייה נגוע בו, אולם בדרך כלל אינו גורם לבעיה בריאותית כלשהי.

יחד עם זאת, בקרב חלק מהאוכלוסייה נוכחותו של החיידק עלולה לגרום למצב דלקתי, לכיב קיבה (אולקוס) ולכיב בתריסריון. הפגיעה מתרחשת כאשר החיידק פוגע בציפוי המגן הפנימי של הקיבה, דבר המאפשר לחומצה לפגוע בדופן. על פי הערכה כ- 10% מהילדים בעולם המערבי נדבקים עד גיל 10 בחיידק, כ- 15% מהילדים המודבקים יפתחו כיב קיבה, השאר עלולים לסבול מכאבי בטן, אך מצב כרוני בילדים עלול להגביר עבורם את הסיכון לחלות בסרטן הקיבה בבגרותם.

במחקר השתתפו 295 ילדים גילאי 6 עד 16, אשר אובחנו באמצעות מבחן נשיפה כנשאים של החיידק, אך עדיין אינם סובלים מסימפטומים. המשתתפים חולקו לארבע קבוצות באופן אקראי, וצרכו משקאות שונים בכמות של 200 מ"ל מדי יום, במשך שלושה שבועות. הקבוצה הראשונה צרכה משקה המכיל מיץ חמוציות בשילוב פרוביוטיקה, והקבוצה השנייה, ששימשה כקבוצת בקרה, צרכה משקה המכיל פרוביוטיקה ללא חמוציות. הקבוצה השלישית צרכה משקה המכיל מיץ חמוציות בלבד ללא פרוביוטיקה, והקבוצה הרביעית, ששימשה כבקרה, צרכה משקה פלצבו, שאינו מכיל מיץ חמוציות. לאחר שלושה שבועות בוצעה בדיקת נשיפה שנייה לאבחון הימצאות החיידק בקרב המשתתפים.

מניתוח תוצאות המחקר עולה תמונה מעודדת, המראה כי בקרב הנבדקים שצרכו מיץ חמוציות נמצאה ירידה משמעותית בכמות החיידקים בקיבה, בהשוואה לכמותם לפני צריכת המיץ. נמצא כי בקרב הילדים שצרכו מיץ חמוציות הייתה ירידה של 16.9% בכמות החיידקים. מעבר לכך, בקרב הילדים שצרכו מיץ חמוציות בשילוב פרוביוטיקה הייתה ירידה של 22.9% בכמות החיידקים, לעומת קבוצת הביקורת בה נראתה ירידה של 1.5% בלבד בכמות החיידקים.

כאשר נבדקו שוב לאחר שלושה שבועות, אצל חלק מהילדים אשר צרכו במהלך המחקר מיץ חמוציות ואשר נראתה בהם ירידה משמעותית בכמות החיידקים, נמצאה חזרה של החיידק בשיעור של כ- 80%.

מסקנת החוקרים, אשר התבססה על פעילותו של מיץ החמוציות המכיל רכיבים ייחודים הנקראים פרואנטוציאנידינים, היא כי שתייה יומית של כוס מיץ חמוציות (200 מ"ל) משפיעה באופן משמעותי על ילדים הנושאים את החיידק הליקובקטר פילורי ושאינם סובלים מסימפטומים, וכתוצאה מכך מסייעת במניעת דלקת ומחלות קיבה.

המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האמריקאי לתזונה, ומצטרף לשורה של מחקרים שפורסמו לאחרונה, אשר מצביעים על האופן בו המרכיבים הייחודים המצויים במיץ החמוציות מחזקים את מערכת החיסון, מונעים זיהומים במערכת דרכי השתן, ומסייעים בהורדת הסיכון למחלות לב וסרטן.
עם התקדמות המחקר המדעי בעולם הולכות ומצטברות עדויות רפואיות נוספות לכך שמיץ חמוציות והשפעתו נוגדת החמצון יכול לשמש גורם המשפיע גם באזורים נוספים בגוף, וכן בטיפול בסוגי סרטן מסוימים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר