מחקר חדש: קלמנטינות ופומלו יחודיים במגוון רחב של נוגדי חמצון

נוגדי החמצון ידועים כבעלי תרומה חשובה בהגנה מפני מחלות כגון סרטן ומחלות לב כליליות

מחקר חדש שנעשה ע"י ד"ר אלי בית ינאי מאוניברסיטת בן גוריון יחד עם ד"ר ערן רווה מהמחלקה למטעים במנהל המחקר החקלאי, מגלה כי זני קליפים (קלמנטינות) שונים וזני פומלו מכילים ריכוז גבוה ומגוון רחב במיוחד של נוגדי חמצון, מעבר למה שהעריכו עד כה.

זני הקליפים שנבדקו במסגרת המחקר הם "מירב", "אורה–שני" ו"מיכל" ,וזני פומלו "פלמינגו". במחקר נמצא כי המיץ שהופק מהפרי הכיל 4 קבוצות של נוגדי חמצון, לעומת פירות וירקות כגון רימון, תפוזי ולנסיה עגבנייה וברוקולי בהם מצויות 2 קבוצות נוגדי חמצון בלבד, או של תירס בו מצויות 3 קבוצות נוגדי חמצון.

בזני ההדרים שנבדקו בלטה נוכחות של נוגדי החמצון מסוג ויטמין C, וכן קבוצות שונות של נוגדי חמצון הנקראים פוליפנולים. הימצאותן של 4 קבוצות נוגדי חמצון מהווה עליית מדרגה באשר לחשיבותם של זני אותם קליפים (קלמנטינות) מבחינת ערכם הבריאותי, ומקנה להם יתרון על פני הפירות והירקות בהם ניתן לזהות רק שתיים או שלוש קבוצות נוגדי חמצון.

ד"ר אלי בית ינאי מסביר: "נוכחות מגוון רחב של נוגדי חמצון בזני הקליפים היא תופעה ייחודית, המצביעה על היותם מקור תזונתי בעל ערך מוסף גבוה מזה של פירות אחרים". לדבריו, חשיבות צריכתם של פירות וירקות בעלי נוגדי חמצון נתמכת ע"י מחקרים אפידמיולוגים הגורסים כי פירות וירקות עשירים בנוגדי חמצון תורמת להגנה מפני מחלות כגון מספר סוגי סרטן, מחלות לב כליליות, ניוון מקולרי גילי (AMD) ועוד.

מנהל ענף ההדרים במועצת הצמחים, טל עמית, מציין כי ענף ההדרים מודע היטב למגמה הקיימת בעולם לצריכת מזון בריאות. "בהתאם למגמה זו אנו מקדמים מחקרים לפיתוח זנים חדשים, ובכוונתנו לתמוך בהמשך המחקר כדי להגביר את מודעות הציבור ליתרונות התזונתיים של הקליפים כפי שעלו מהמחקר", אומר עמית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר