מחקר חדש: שותים קלים עד מתונים מוכיחים יכולת קוגניטיבית גדולה יותר

התענוג של שתיית כוס יין אחת או שתיים ביום יכול לספק יתרון גם למוח. כך עולה ממחקר של צוות חוקרים באוניברסיטת קולומביה, הטוענים כי צריכת אלכוהול קלה עד מתונה – ללא חשיבות לסוג המשקה – מספקת השפעה ברוכה ליכולת הקוגניטיבית

התענוג של שתיית כוס יין אחת או שתיים ביום יכול לספק יתרון גם למוח. כך עולה ממחקר של צוות חוקרים באוניברסיטת קולומביה, הטוענים כי צריכת אלכוהול קלה עד מתונה – ללא חשיבות לסוג המשקה – מספקת השפעה ברוכה ליכולת הקוגניטיבית.

המחקר, שפורסם בכתב העת Neuroepidemiology, הנו המשך למחקר קודם שבוצע ע"י מדענים בהובלת ד"ר קלינטון רייט מחטיבת שבץ מוחי וטיפולי חירום באוניברסיטה. המחקר הקודם, שבוצע על אותם אנשים, מצא כי צריכת אלכוהול מתונה מקושרת עם ביצועים קוגניטיביים טובים יותר אצל נשים. על בסיס זה, ביחד עם ממצאים חדשים, קבע רייט כי "צריכת אלכוהול במתינות יכולה לספק הזדמנות למניעת או עיכוב אי-תפקוד קוגניטיבי, אם הדבר יוכח במחקרים נוספים".

כדי לקבוע שלשותים מתונים יש הגנה רבה יותר מפני הידרדרות מוחית, בחן המחקר הנוכחי 3,298 משתתפים שלא לקו אי-פעם בשבץ מוחי, אשר באו ממספר קבוצות אתניות והיו בני 40 ומעלה.
המבחנים הקוגניטיביים בוצעו בטלפון, ובמהלך השיחות התבקשו המשתתפים לציין את התאריך, יום בשבוע, שנה, ואת מיקומם. הם גם התבקשו לזכור 10 מילים מיידית או אחרי השהייה של מספר דקות. המשתתפים רואיינו שוב בטלפון לביצוע חוזר של המבחן (חלקם עברו רק שני מבחנים, אך רבים שלושה מבחנים או יותר), וההבדל בביצועם הוקלט. המעקב הממוצע היה שנתיים, ובמהלך כל הראיונות צוינו גם הרגלי צריכת אלכוהול.

המדענים מדדו אז את השינוי בציוני המבחן לאורך הזמן, והשוו ציונים של שותים בהשוואה לאלה שדיווחו כי לא שתו מעולם. "לכל שלוש הקטגוריות של שותים נוכחיים, אך לא שותי-עבר – כלומר אנשים שוויתרו על שתייה – הייתה באופן משמעותי פחות ירידה קוגניטיבית מאשר אצל אלה שלא שתו מעולם", כתבו מחברי המחקר.

שלוש הקטגוריות של שותים – משקה אחד לחודש עד משקה אחד לשבוע, משקה אחד לשבוע עד שני משקאות ליום, ויותר משני משקאות ליום – קיבלו ציונים גבוהים ב- 0.9, 1.5 ו- 2.4 נקודות, בהתאמה, מאשר מי שאינם שותים.
עם זאת, המחברים ממהרים לציין כי הממצא בקטגוריה הגבוהה ביותר של צריכת אלכוהול הנו מפוקפק, מפני שרק מספר קטן של אנשים היו בקבוצה זאת, מה שמגביל דיוק סטטיסטי.

לפי ד"ר רייט, המחקר מדויק. הוא ציין כי בקטגוריית השתייה הגבוהה ביותר (יותר משני משקאות ליום), 70 אחוז מהמשתתפים שתו פחות מארבעה משקאות ליום.
עם זאת, הוא הזהיר כי המחקר לא זיהה נקודת חיתוך בין המצב בו צריכת אלכוהול מיטיבה, לזה בו צריכת אלכוהול מזיקה למוח.

למרות הסיכונים האפשריים של צריכת אלכוהול יומיומית, תוצאות מחקר רייט תואמות למחקר של אוניברסיטת הרווארד, שמצא כי נשים מבוגרות יותר יכולות לזכות בשיפור מנטלי משתיית משקה אחד ליום. בנוסף, מחקר עדכני אחר מצא כי צריכת אלכוהול מתונה עשויה להפחית את הסיכון של שבץ מוחי, לא יכולה להיות מקושרת לירידה קוגניטיבית, ואפילו ניתנת לשיוך לכישורים קוגניטיביים טובים יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר