מחקר: תזונה ים תיכונית מפחיתה סיכוני מחלות כרוניות

מחקר-על של התזונה הים תיכונית שפורסם ב- British Medical Journal מצביע על קשר בין ביצוע הדיאטה וסיכון נמוך יותר למחלות קשות ומוות מוקדם. אך מחקר אחר שהתפרסם במקביל טוען כי לפחות כאשר מדובר במחלות לב, יתכן שיין בלבד, ולא התזונה, הוא זה שמשפר את הבריאות

התזונה (דיאטה) הים תיכונית זכתה לעניין רב בציבור בארה"ב מאז שהתפרסמה לפני יותר מעשור, ומדענים ממשיכים לחקור אותה בתקווה להבין את המדע שמאחוריה.
כמובן שהפופולאריות עדיין אינה אומרת שיש הסכמה גורפת ביחס לשאלה האם הדיאטה עובדת, ואיך היא עובדת. שני מחקרים חדשים מוסיפים לבלבול.

מחקר-על של התזונה הים תיכונית שפורסם ב- British Medical Journal מצביע על קשר בין ביצוע הדיאטה וסיכון נמוך יותר למחלות קשות ומוות מוקדם. אך מחקר אחר שהתפרסם במקביל טוען כי לפחות כאשר מדובר במחלות לב, יתכן שיין בלבד, ולא התזונה, הוא זה שמשפר את הבריאות.

הדיאטה, שהתפרסמה ע"י רופא אמריקאי ששהה באיטליה במהלך מלחמת העולם השנייה, הפכה מפורסמת אחרי מחקר של אוניברסיטת הרווארד שפורסם ב- 1995. התזונה המסורתית האופיינית לאזורי הים התיכון כמו איטליה, יוון ודרום צרפת מאופיינת בשימוש נרחב בפירות טריים, ירקות, גרעינים, אגוזים, דגנים ודגים, וצריכה נמוכה של בשר, במיוחד אדום, כאשר שמן זית הוא מקור השומן העיקרי. הצריכה המתונה והיום-יומית של יין, בדרך כלל אדום, נהוגה במהלך ארוחות.

החוקרים הבריטים בחנו עתה תוצאות של 12 מחקרים בינלאומיים על הדיאטה הים תיכונית והשפעתה הפוטנציאלית על שיעורי מחלות לב, סרטן, אלצהיימר ופרקינסון באוכלוסיות מגוונות. שישה מתוך המחקרים שנותחו עסקו באוכלוסיות במדינות שגובלות עם הים התיכון. שישה המחקרים האחרים בוצעו באוסטרליה, צפון אירופה או ארה"ב. ניתוח-העל כלל נתונים של יותר מ- 1.5 מיליון משתתפים.

המחקרים שנבדקו לא היו אחידים ברמת הצטרפות משתתפים לדיאטה הים-תיכונית, לדוגמא, חלק סיווגו עוף, חזיר ובקר כקטגוריה אחת של בשר, בעוד אחרים הפרידו אותם לקטגוריות שונות. עם זאת, החוקרים הצליחו להפריד ולשקלל את הרגלי התזונה השונים, ומצאו שיעורים נמוכים יותר של סיכון לחלות במחלות קשות אצל צרכני הדיאטה הים תיכונית: 13 אחוז פחות סיכויים לחלות באלצהיימר או פרקינסון, 9 אחוזים פחות סיכון להתקף לב קטלני, 6 אחוזים פחות לחלות בסרטן, ו- 9 אחוזים פחות של מוות מוקדם מכל סיבה שהיא.

החוקר המוביל פרנצ'סקו סופי, ציין כי במחקרים כולם חסרה הגדרה מוצקה של צריכת אלכוהול מתונה, אך הוא מאמין כי היין הוא חלק בלתי נפרד מיתרונות התזונה הים תיכונית.

כאמור, מחקר אחר שפורסם בגיליון ספטמבר-אוקטובר של ה- American Journal of Health Promotion, מגיע למסקנה מעט שונה, ורואה את היין כחשוב יותר מאשר התזונה הים תיכונית עצמה. במחקר שבוצע ע"י המחלקה לרפואה מונעת ובריאות הציבור באוניברסיטת נבארה בספרד, נבחנו 3,825 בוגרים בסיכון למחלת לב, אך ללא היסטוריה של התקפי לב.
החוקרים רצו לבדוק את ההנחה ששותי יין נהנים מהגנה חזק יותר נגד התקפי לב שבחלקם נובעים מתזונה – ובמקרה זה תזונה ים תיכונית.

לפי ממצאי המחקר, לשותי יין הצורכים תזונה ים תיכונית ברמה ממוצעת (לא הגבוהה והמלאה ביותר) יש סיכון נמוך יותר לחלות במחלות עורקי הלב מאשר שותים של משקאות אלכוהוליים אחרים עם אותם הרגלי אכילה. לפיכך הגיעו החוקרים למסקנה שהיין עצמו הוא הרכיב המגן, ולא הדיאטה הים תיכונית בכללה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר