מיכל אקרמן האגרונומית של תבור: ללא בעיות מגדר

יקב תבור הגדיל את ייצור היינות שלו ב-50% במהלך השנים האחרונות, מכ- 1 מיליון בקבוקים לכ- 1.5 מיליון בקבוקים. לא רק שהם מייצרים יותר בקבוקים, ביותר סגנונות וזנים, ואת מה שרבים רואים כיינות טובים יותר מכפי שהיו בעבר

יקב תבור הגדיל את ייצור היינות שלו ב-50% במהלך השנים האחרונות, מכ- 1 מיליון בקבוקים לכ- 1.5 מיליון בקבוקים. לא רק שהם מייצרים יותר בקבוקים, ביותר סגנונות וזנים, ואת מה שרבים, כולל אותי, רואים כיינות טובים יותר מכפי שהיו בעבר.
גורם מרכזי אחד בכך היא האגרונומית שלהם, מיכל אקרמן. לאחרונה, לאחר טעימה של יינות תבור במסעדת יונה ביפו, ראיינתי אותה כדי לגלות כמה תובנות על התפקיד שהיא ממלאת בהפיכת תבור ליקב השישי בגודלו בישראל.

מהיכן את ומתי התעניינת בפעם הראשונה ביין?מיכל אקרמן ואורן סלע מנכ
אני מקיבוץ גשר. אימא שלי היא דור רביעי בישראל, ואבא שלי הגיע מפרו. כל חיי עבדתי בחקלאות, אבל הפעם הראשונה בה פגשתי את היין ואת עולם הגפנים, הייתה בזמן שטיילתי בדרום אמריקה אחרי הצבא, ונתקעתי בצ'ילה בלי כסף, והתחלתי לעבוד בכרמים שהיו שייכים ליקבים הגדולים ביותר בצ'ילה באותו זמן.
כשחזרתי לישראל, למדתי חקלאות וקיבלתי את התואר הראשון שלי באוניברסיטה העברית, ולאחר מכן תואר שני במכון וולקני (מחקר גדול על כנות). במהלך לימודי התואר הראשון שלי עבדתי כמפעילת מכונת בציר (בוצרת) במשך שלוש שנים, ובמקביל הייתי מפקחת הגנת הגפנים ביקבי ברקן. במהלך לימודי התואר השני שלי ובהמשך עבדתי כאגרונומית ביקבי ברקן במשך חמש שנים נוספות.
בימים אלה אני כבר עובדת חמש שנים ביקב תבור כאגרונומית הראשי של היקב.
בין לבין עבדתי עונה אחת בדרום אפריקה, והייתי יועצת חיצונית למספר יקבים בקפריסין ובאיטליה.

איך את מעורבת בייצור היין בתבור?
אני רואה את גידול הגפנים כחלק בלתי נפרד מעשיית יין. הם חייבים להיות יחד כל הדרך. יינות טובים יכולים להיות מיוצרים רק מענבים טובים. ענבים טובים ניתן לגדל רק אם אתה מבין יין.
הייננים ואני מנהלים טעימות יין יחד כצוות, מנתחים את הענבים בכרמים ואת היינות שמתפתחים ביקב, ומקבלים החלטות על שיטות, מטרות, טעמים וניחוחות שאנחנו רוצים שהענבים ייפתחו בכרמים, ואיך לעשות יינות המבטאים את המטרות שלנו ביינות שלנו.

האם אי פעם תעשי יין משלך? האם יש לך רצון כזה?
לא ולא, אבל הרצון שלי הוא לגדל ביום מן הימים כרם משלי, שיספק את חומר הגלם הטוב ביותר אי פעם! יקבים מכל רחבי העולם יהיו מעוניינים בענבים שלי.

מהו משך עונת הגידול של תבור? מיכל אקרמן, יקב תבור
החל מסוף חודש יולי (ליינות לבנים בכפר תבור) עד נובמבר (יינות לאדומים בצפון הגליל ובגולן).

האם את יכולה לתאר את ההבדלים או האתגרים עבור הענבים השונים שאת מגדלת? למשל ספרי לנו את ההבדל בין סוביניון בלאן, גוורצטרמינר ורוסאן בכרמים?
זו תשובה די ארוכה … לכל ענב יין יש צרכים משלו בגידול. עם זאת, פרמטרים כמו קרקע, אקלים אזור, מיקרו אקלים, והמטרה הסופית שלנו בסדרת היין הספציפית שהענבים האלה נועדו עבורה ועוד, נותנים לי את הכלים כיצד לטפל בכל כרם שאני מנהלת באופן אינדיבידואלי. יש הרבה הבדלים בהיבטי הגידול בין השילוב של זנים-כנות-קרקע-אקלים.

איך גדל התפקיד שלך מאז שהצטרפת ליקב תבור לפני חמש שנים?
כשהגעתי לתבור עבדתי עם 500 דונם ועם כשישה זנים שונים של ענבי יין. בימים אלה יש לנו 2000 דונם 2000, נטועים באזורי הגידול הטובים ביותר בישראל, כ-16-17 זנים שונים ויותר קלונים (שבטים, בעברית) שונים לזנים העיקריים.
כשלמדת באוניברסיטה, כמה נשים היו בכיתות שלך בהשוואה לגברים?
כ- 30 אחוז מהסטודנטים היו נשים, אבל אף אחת מהן לא המשיכה להתמחות בגידול גפנים.

האם אי פעם זיהית להיותך אישה המתחילה את דרכה כמגדלת גפנים?
אף פעם בחיים שלי לא נתקלתי בבעיה מגדרית. אני מאמינה במקצועיות (וזה עזר למנוע כל הטיה).

מהה מעגל העבודה העונתית שלך כאגרונומית גפנים?
אני עובדת קשה מאוד מאפריל עד סוף נובמבר (עונת הגידול, דרך ההבשלה והבציר). את זמן החורף אני מקדישה לתערוכות, ממבצעת במשרד סיכומים וניתוחים של העונה שעברה, ובפברואר אנחנו מתחילים בגיזום הגפנים לעונה הבאה.

מה את מרגישה שהיו ההישגים הגדולים ביותר שלך?
מציאה והתאמת אזור הגידול הטוב ביותר לזני ענבים הנכונים, איתור הכנות הנכונות, ותרומתי לאיכות היין העולה של יקב תבור, אשר מחוברת ישירות לחומר הגלם באיכות הגבוהה יותר: ענבי היין שלנו.

מה גורם לך לשמחה וסיפוק הגדולים ביותר בעבודה שלך?
לראות את הייננים שלנו מרוצים מהענבים שהם מקבלים בעת הבציר שלנו.

יש לך עצה לאישה שאולי תרצה להיכנס לעסקי היין, כייננית או אגרונומית?
להיות מקצועית! לעבוד קשה! זו הדרך בה אני עשיתי את זה ..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר