ממדים מדאיגים לעצימת עיניים של הורים מהשמנת יתר של ילדיהם

מחקרים חדשים מצביעים על ממדים מדאיגים של תופעת "עצימת עיניים" בקרב הורים, ונטייה למזער את החומרה בדיווח על משקל ילדיהם במידה ואכן סבלו מן הבעיה. 43% אחוזים מן ההורים סברו כי ילדיהם הם "בערך במשקל הנכון". כמו כן, בעקבות הסטיגמה הקשה של ילדים שמנים, הורים רבים מוצאים קושי להודות בעובדה שילדיהם סובלים מכך

הילדים שלנו הם הכי יפים בעולם, הכי חכמים והכי מיוחדים. וכן, מה לעשות, לפעמים הם גם הכי שמנים. האם אנחנו, כהורים, מוכנים להכיר בבעיית המשקל של ילדינו?
ההכרה בתופעת השמנת היתר היא במקרים רבות הצעד הראשון וההכרחי להילחם בבעיה. עד כמה אנחנו נוטים לעצום עיניים כשהבעיה נמצאת בחצר האחורית של ביתנו? עד כמה אנחנו מוכנים להתעמת עם העובדה שהילד שלנו נמצא בבעיה ככל שהדבר נוגע למשקלו?

מחקר חדש מצביע על ממדים מדאיגים של תופעת "עצימת עיניים" בקרב הורים לילדים בעלי משקל קיצוני. סקר אמריקאי שנערך באוניברסיטת מישיגן, והתפרסם החודש ב- USA Today, מצא כי הורים רבים לילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית נמצאים במצב של הכחשה, ואינם מוכנים כלל להכיר בעובדה כי לילדם יש בכלל בעיה.

למרות העובדה שילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית חשופים יותר מילדים אחרים לסוכרת, בעיות לב ולחץ דם, הרי שהאחראים הראשיים לבריאותם, הוריהם, פשוט בוחרים להתעלם מכך.

"מסתבר כי הורים רבים לילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית מאמינים כי כאשר הילדים יגדלו הבעיה תעלם", טוען פרופסור מתיו דיוויס עורך המחקר מאוניברסיטת מישיגן.
"כאשר אני רואה ילד בעל משקל עודף קיצוני לא נותר לי אלא לקשר את זה עם העובדה שהרגלי התזונה שלו לקויים, וכי קיים מקום גדול לשיפור".

מסתבר כי בקרב ילדים בעלי השמנת יתר בין גילאי 6-11, סברו 43% מההורים כי ילדיהם הם "בערך במשקל הנכון", כ- 37% אחוזים חשבו כי ילדיהם הם "בעלי משקל עודף מועט", ו- 13% בלבד הבינו כי ילדיהם סובלים מבעיה של השמנת יתר.

בקרב נערים בגילאי 12-17 בעלי משקל עודף, כ- 56% מההורים חשבו כי ילדיהם הם בעלי "עודף משקל קל", וכ- 31% חשבו כי ילדיהם הם "בעלי עודף משקל רב". כ- 11% חשבו כי ילדיהם הם בעלי משקל תקין.

ד"ר גותאם ראו, מנהל קליניקה לטיפול בהשמנה בילדים בבית החולים בפיסטבורג, טוען כי לעתים יש קושי בזיהוי השמנת יתר בקרב ילדים. כמו כן, בעקבות הסטיגמה הקשה של ילדים שמנים, הורים רבים מתקשים להודות בעובדה שילדיהם סובלים מכך, שכן בכך הם מודים בעצם בשיוך ילדיהם לקבוצה הסובלת מסטיגמה שאינה מחמיאה להם.

המחקר הקיף 2,060 הורים לילדים בעלי משקל עודף. בהסתמך על דיווחי ההורים, רק עשרה עד חמישה עשר אחוז מהם הוגדרו על ידיהם כשמנים. החוקרים מאוניברסיטת מישיגן הבהירו כי אין ספק שההורים נטו למזער את החומרה בדיווח על משקל ילדיהם במידה ואכן סבלו מן הבעיה. אחוז הממוצע הלאומי קובע כי כ- 17% מהילדים בארה"ב סובלים מהשמנת יתר קיצונית, כלומר נתון גבוה באופן משמעותי מזה דיווחו ההורים.

ד"ר רגינלד וושינגטון, רופא ילדים אמריקאי מומחה לטיפול בהשמנת ילדים, הבהיר כי כבחצי מן המקרים לפחות, אחד מהורי הילדים השמנים סובל מהשמנת יתר בעצמו.

עורכי המחקר טוענים כי על הורים להבין טוב יותר את משמעויותיה הרפואיות החמורות של השמנת יתר בילדים. לא מדובר רק בבגדים שאינם עולים על הילד, אלא בסכנות רפואיות חמורות ומוחשיות, העלולות להופיע כבר בגיל הילדות ולא רק בגיל מבוגר.
יש להקפיד על חינוך לתזונה, שמירה על משקל תקין, והכי חשוב: כשהילד סובל ממשקל עודף, אסור לנו ההורים לעצום עיניים. התעלמות מן הבעיה, הדחקתה והכחשה של קיומה, הן כולן מכשולים בפתרונה.

לפניכם מספר טיפים לעידוד הרגלי אכילה בריאים בילדים והעלאת הכושר הגופני במסגרת המשפחתית, שיסייעו לילדיכם לשמור על משקל תקין בילדות:
· תכננו פעילות משפחתית הכוללת פעילות גופנית כמו הליכה או רכיבה על אופניים.
· מצאו משפחות בקרבת מקום מגוריכם ותאמו איתן משחק כדורסל או משחק כדורגל.
· חלקו לילדיכם מטלות פעילות כמו שטיפת המכונית או כיסוח הדשא.
· הגבילו את הצפייה בטלוויזיה לשעתיים ביום.
· תכננו ארוחות בריאות לכל המשפחה.
· אל תשתמשו באוכל כפרס על התנהגות טובה, ואל תמנעו אוכל מילדיכם כעונש.
· איכלו ארוחות יחדיו, והקפידו על מנות קטנות.
· בחרו בפירות, ירקות ויוגורט כחטיפי ביניים, והימנעו מחטיפים עתירי קלוריות, שומן וסוכר.
· אם ילדכם אינו רעב, אל תכריחו אותו לאכול.


ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל, במתחם אסותא, ת"א. טל. 03-5228088, www.hashmana.co.il.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר