ממשיכים מסורת יין עתיקה בגוש עציון

חיים קורן הוא מוציא לאור של עיתוני טכנולוגיה וחובב יין, שבשנים האחרונות מעמיק את הידע והמעורבות שלו בתחום. וכשלוקחים את העובדים ליום טיול, לאן נוסעים? כמובן ליקב

לא מכבר נסעתי עם חבריי לעבודה, לא חובבי יין, לטיול בגוש עציון. את הביקור בגוש בחרתי, כחובב יין, להתחיל ביקב גוש עציון הממוקם בכניסה לאלון שבות, מאות מטרים בלבד מצומת גוש עציון.

הכניסה ליקב ומרכז המבקרים שלו לא יביישו גם יקבים בטוסקנה או בנאפה. היקב מוגבה מעל הכביש המוביל אותך לכניסה למבנה שכולו אבן ירושלמית המשתלבת עם האזור היפה, וכל זה בגובה של כ- 900 מטר. מסביב נטועים כרמים והגינון יפה ומטופח.

בכניסה ליקב קיבל את פנינו בסבר פנים נעים וחביב שרגא רוזנברג, היזם, היינן ומבעלי היקב. סיירנו על הגשר שמעל מיכלי הנירוסטה ואזור קבלת הפרי, הפרדתו והציוד הנדרש ליצירת היין, ומרחוק צפינו בחדר החביות גדול.
הסיור הסתיים בחנות היין שהינה שילוב של מרכז מבקרים יפהפה ומסעדה חלבית.

על הקיר שבמרכז החנות תלויה תמונת תבליט גדולה של כל אזור הגוש. שמענו שם משרגא על ההיסטוריה החדשה של תעשיית היין בגוש.
חבל הארץ של גוש עציון היה אזור גידול גפנים וייצור יין כבר לפני אלפי שנים. הגובה, מעל 900 מטרים, מדרונות ההרים והפרשי הטמפרטורות הגדולים בין היום והלילה; כל אלה ביחד יוצרים תנאי גידול אידיאלים לגידול גפנים.

עם חידוש ההתיישבות הציונית בגוש חשבו במשפחת רוזנברג שמה שהיה טוב לאבותינו, יהיה טוב גם להתיישבות החדשה.
באמצע שנות ה- 90 יזמה המשפחה מהיישוב אפרת את חידוש ענף כרם היין באזור, ובשיתוף קיבוצי הגוש נטעו את הכרמים הראשונים.
בהמשך לגידול הענבים החל שרגא לייצר יינות ביקב קטן שהקים במרתף ביתו. היין זכה לתשבחות ולציונים לשבח בארץ ובחו"ל. בשנת 2004, בשותפות עם יקב תשבי ומשקיע מחו"ל, נחנך היקב המודרני והיפה בצומת הגוש, כאשר הגדרת היקב היא יקב בוטיק. היקב נבנה בצורה שתאפשר למבקרים לצפות בכל התהליכים ובחדר החביות.

שרגא מבקש לראות ביקב ובגידול הגפנים באזור הגוש המשך למסורת החקלאית והתרבותית של אבותינו שהתחילה לפני אלפי שנים בארץ ישראל. כיום מייצר היקב כ- 30,000 בקבוקים בשנה.
באזור הגוש נטועים מעל 400 דונם ענבי יין מהזנים קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, פינו-נואר, קברנה פרנק, פטיט וורדו, ריזלינג, שרדונה, סוביניון בלאן, ויוניה, וגווירצטמינר.
הענבים משמשים גם את יקבי גוש עציון וגם את יקב תשבי.

טעמנו רק חלק קטן מהיינות המיוצרים ביקב גוש עציון.
השווינו בין שרדונה 2006 ובין שרדונה מכרם אורגני 2007 – שני יינות עם ארומות מצוינות, ושונים מאוד זה מזה.
השרדונה הרגיל לא עבר חביות, ויש לו ריח וטעמים של פירות אפרסק ואשכולית. השרדונה האורגני, שגם הוא לא עבר חבית, מאופיין בריחות וטעמים טרופיים.

עברנו ליינות האדומים:
נחל הפירים 2005 – עשוי מ- 60% קברנה סוביניון, 25% מרלו, 10% קברנה פרנק, ו- 5% פטיט וורדו לתיבול וצבע. היין בעל גוף וטאנינים רכים, יושן 12 חודשים בחביות עץ אלון, ועם סיכוי טוב להתיישן עוד שנתיים שלוש.

קברנה סוביניון 2004 – עשוי מ- 100% ענבי קברנה סוביניון, מאוזן ואלגנטי, בעל גוף מלא וטעמים של פירות יער. גם היין הזה יושן בחביות עץ אלון במשך 12 חודשים, ויכול להתיישן עוד שנתיים שלוש.

לא טעמנו את יין הדגל של היקב, הקברנה פרנק 2005 שזכה במדליית זהב בטרה וינו 2007. היין העשוי 100% ענבי קברנה פרנק יושן בחביות עץ אלון במשך 14 חודש.
לדברי טועמיו היין מאופיין בטעמי פטל, תות שדה, ואפילו קצת וניל. הוא בעל פוטנציאל יישון למשך 6-8 שנים.

שרגא הציג בגאווה את יין הדובדבנים שהוא מייצר ביקב, וכן מספר ליקרים מדובדבנים ושוקולד (לא מיוצר ביקב). שותפיי לביקור התרשמו מאוד מליקרי השוקולד.
ליקב עוד מספר יינות שלא טעמנו, לבנים ויינות קינוח.

את הביקור בחבל ארץ כל כך ישראלי, סיימנו במסעדת היקב החלבית, בארוחת בוקר ישראלית מצוינת ומומלצת.

יישר כוח למחדשי ענף היין בגוש עציון.


יקב גוש עציון
צומת גוש עציון
טל. 02-9309220
[email protected]
www.gushetzion-winery.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר