מסורת התה היפני – כל מה שרציתם לדעת

כיצד התפתחה מסורת התה היפני? מה מאפיין אותה? מתי נוהגים לשתות תה ביפן ובאיזה אופן? תרבות שתיית התה התפתחה בעולם וגם בישראל בשנים האחרונות, ואת הראיה לכך ניתן לראות כשעומדים מול מדפי התה העמוסים במרכולים. סוגי התה השונים כוללים תיונים, אבקות וחליטות צמחים. תרבות הבריאות, השמירה על הגוף והמודעות לנוגדי חמצון, הביאו גם הן לפריחה בתחום התה לסוגיו.

התה הירוק, העשיר בנוגדי חמצון, הפך למוצר מבוקש וכולל טעמים מגוונים מתרבויות ועמים, המאפשרים לכל אחד למצוא את הטעם המועדף עליו. יפן גילתה את היתרונות הרבים של התה כבר לפני כחמש מאות שנה, והמסורת הזו הפכה לחלק מהתרבות וצורת ההתכנסויות החברתיות.

התה של ארץ השמש העולה

במאה ה-12 הגיע התה ליפן עם נזירים בודהיסטים סינים, ומאז הפך לחלק מהתרבות ומטקס רוחני שקיים עד היום. טקס התה התפתח כבר לפני מאות שנים, והשתלב עם הדת ועם הקשר העמוק לטבע ולנפש האדם. טקס התה היפני כולל את הכנת התה, הגשתו ושתייתו עם האורחים, תוך תשומת לב לפרטים הקטנים, לאומנות, להקשבה לנפש פנימה ולמחוות ייחודיות. תרבות הזן היפנית שמה את הדגש על היכולת להגיע אל האושר הפנימי והאמת באמצעות ניקוי התודעה והעמקת הקשב הפנימי.

בית התה היפני

את התה שותים בישיבה בבית תה, בקתת עץ צנועה הנמצאת לרוב בתוך גן אסתטי, שמאפשר את החיבור לטבע ולרוח האדם. זהו מסע נפשי רוחני המתחיל כבר עם ההליכה אל עבר הבקתה. המפגש בבית התה מיועד לחיבור חברתי, לבריחה מהמציאות ולאווירה רוחנית שקטה, וכולל כלי תה מיוחדים, קומקום תה חם ממתכת, וכוס ללא ידיות העשויה קרמיקה שעוברת בין האורחים. יש משמעות רבה לאווירה ולתנועות הידיים במהלך הטקס, כמו גם לכלי האומנות שבהם עושים שימוש. הישיבה בבקתה היא על מחצלות במבוק, וכך גם כלי הערבוב של התה. בית התה השפיע על האומנות, העיצוב והאדריכלות היפנית לאורך השנים, ומהווה חלק מהתרבות היפנית עד היום.

לנקות את התודעה ולאזן את הגוף

במהלך טקס שתיית התה משתמשים באבקת תה ירוק ובעיקר תה מאצ'ה, שלו מיוחסות סגולות בריאותיות רבות. העלים של המאצ'ה מכילים כמות גדולה של כלורופיל, וחומצות אמינו המסייעות לאיזון הגוף ולשמירה על הלב. דווקא השימוש באבקה טחונה ולא בעלים גרוסים מסייע למצות את יתרונות הצמח טוב יותר. המאצ'ה היא אבקה של תה ירוק שצבעה ירוק, והיא מכילה נוגדי חמצון בכמות גדולה באופן ניכר מתה ירוק רגיל. נוגדי החמצון הם חומר אנטי דלקתי התורם לירידה במשקל, מחזק את הגוף, מגן מפני סרטן, תורם לחילוף החומרים בגוף, ומוריד כולסטרול. אין פלא שתה מאצ'ה הפך לטרנד החם בתזונה הבריאותית המערבית בשנים האחרונות, עובדה שביפן יודעים כבר מאות שנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר