מסע לבן, מסע ורוד, ומסעות בני ישראל בחג השבועות

במוצאי השבת האחרונה חגגו אנשי יקב ויתקין, שרונה ודורון בלוגולובסקי ואסף פז, את חגיגת השבועות לצד יינות לבנים וגבינות משובחות של "יונית" – גבינות ביתיות ממושב בני דרור

אין מועד נפלא יותר לחנוך יינות לבנים ישראלים צוננים ומרעננים, מאשר בערב חג השבועות.
נראה כי בני ישראל שיצאו ממצרים ויסעו מרעמסס, ויחנו בסוכות, ויחנו באיתם, וישב על פי החירות, ויחנו במרה, ויבואו אילימה, ויחנו על ים-סוף, ויחנו במדבר סין ויחנו בדופקה ויחנו באלוש, ויחנו ברפידים, ויחנו במדבר סיני (מקום מתן תורה) (במדבר פרק ל"ג פסוקים א-ט"ז'), היו צריכים במעמד זה להרוות את נפשם ביינות הלבנים של יקב ויתקין.

במוצאי השבת האחרונה חגגו אנשי יקב ויתקין, שרונה ודורון בלוגולובסקי ואסף פז, את חגיגת השבועות לצד יינות לבנים וגבינות משובחות של "יונית" – גבינות ביתיות ממושב בני דרור.

להלן רשמיי על פי סדר הטעימה:
מסע ישראלי לבן 2007 – את התרשמותי הראשונה מיין זה, שגרף לא מעט התלהבות גם מהסובבים אותי, העליתי בכתבה האחרונה על טעימת היינות של דרך היין בנס ציונה, שם הופיעה שורה מכובדת של יינות לבנים טובים תואמי מזג אוויר ולחות של שקיעה בערב ישראלי. שם כיכב ללא ספק יין בולט זה. איני יודע מה שבה ראשון את חכי ביין זה. יתכן שהייתה זו המתיקות המדומה המגיעה מענבי הגוורצטרמינר יחד עם בומבסטיות של פרי ושלל של ארומות. חרף המתיקות המדומה, כאן המקום לחזור ולהדגיש כי מדובר ביין לבן יבש. הוא עשוי 60% ענבי ויונייה, 30% ענבי פרנץ' קולומבאר המגיעים מגפנים ותיקות, ו-10% ענבי גוורצטרמינר (רק 10% – וראו את תרומתם לבלנד הכללי) שיושנו על שמריהם, חלקם יושנו במכלי נירוסטה וחלקם בחביות עץ אלון גדולות.
בטעימה ניתן לחוש היטב בחומציות טובה ותורמת מאוזנת היטב. באף ליצ'י, תפוח ואגס, ורמז קל לעשבוניות, וגם מלון, פרחים לבנים, וגם ליים חמצמץ.
הגוף קל עד בינוני, רמזים לפרי טרופי, אפרסק לבן ואשכולית אדומה. המתיקות של ענבי הגוורץ יחד עם מרירות קלה נעימים ומרעננים כאחד. המרקם מעט שמנוני, הסיומת ארוכה עם תיבול מסכם. פשוט יופי של יין.
גם אחרי שתקראו את המילה האחרונה שכתבתי על אחרון יינות הטעימה, שבתי וטעמתי מיין זה ובהנאה מרובה. לטעמי, הוא השתי והנגיש מכולם, ונותן מצג נפלא של יין של קיץ עם תמורה מצוינת גם במחיר.

מסע ישראלי ורוד 2007 – בהשוואה בין היין הלבן בסדרה זו ליין הוורוד, נטיית חכי היא ליין הלבן. בהשוואה בין מסע ישראלי ורוד 2007 לויתקין ורוד 2005 שאהבתי בעבר, היו לפניי לבטים מתבקשים. בעוד צבעו של המסע ישראלי ורוד נוטה יותר לכיוון האדום, הרי הויתקין הוורוד היה חיוור לעומתו.
לטעמי, גם המסע ישראלי ורוד פחות נגיש בפה למשל מקודמו בשנה שעברה, ובמילים אחרות: אולי פחות מתחנף. יחד עם זאת, מדובר בהחלט ברוזה מרשים, עם אף עשיר בפריחה ופירות הדר, פטל ותות שדה. היובש של היין קצת מפתיע, ואולי לחך הישראלי תחסר בפה המתיקות שאתה חושב שאתה הולך לקבל אחרי שהאף תרם את חלקו בפיתוי. יחד עם זאת, היובש של היין אינו בא לידי ביטוי, ובפה אתם מקבלים חמיצות ופריכות, ורעננות תורמת.

יוהנסברג ריזלינג 2007 בהשקת טעימה ראשונה – היין שהוגש לטעימה היה מצונן היטב. אולי אפילו יתר על המידה. מתקשה לחשוף את צפונותיו. חיממתי מעט את היין בפה מצד לצד, והשהיתי אותו מעט יותר בכוס הטעימה.
מדובר בריזלינג צעיר. עולות ממנו ארומות של לימון, אפילו ליים ירוק, וגם תפוח לצד פרי טרופי. לטעמי, היין לא כל כך נגיש, והוא מבקש זמן נוסף של חודשים מספר להתגבר על "צעירותו". טעמי הפרי הראו בשלות, עם חומציות חדה ממוקדת שופעת חיים, אולי קצת עוקצניות ומעט חריפות, אפילו נימה של מסוימת של פטרוליות. הצבע זהוב שקוף, הפה יבש במעט, סמיך במקצת, טאני במקצת. הסיומת ארוכה ומרעננת, עם חומציות תורמת ומלווה. היין עשוי היטב. הוא לא מזכיר ריזלינגים גרמניים, אבל בהחלט נאמן למסורת של הזן.

קינוח לבן, בציר מאוחר 2006 – יין הקינוח המתוק והמרענן הזה סיים את ערב הטעימה, ובהחלט היווה נקודת סיום ראויה. המתיקות אינה כבדה ומשתלטת, כי אם נעימה ומושכת. החומציות העדינה ממתנת ומאזנת את המתיקות, ובאף ובפה שלל של ארומות וטעמי משמש יבש, פרחים, פירות הדר.
היין עשוי מבלנד של ענבי פרנץ' קולומבר וענבי ויונייה, כאשר את הרובד העיקרי ביין תופסים ענבי יוהנסברג ריזלינג מבציר מאוחר. מתיקותו של היין נעימה, מפנקת, ילדותית משהו – כמו סוכריה בפה. היין מאוזן, ובסיומת ניתן לחוש בקליפת תפוז.


יקב ויתקין
דרך הכפר 68, כפר ויתקין
טל. 09-8663505, 054-5556303
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר