מעלש על העולש במסעדת כאן זמאן בכפר עראבה בגליל התחתון

מהו עולש? שאלה טובה. עולש – ציקוריה, או עילת' בערבית, היה במקור עשב בר הצומח בעונת החורף בין עצי הזיתים. היום הוא גדל בעיקר בחממות באזור בית נטופה. עליו דומים למנגולד – עלי סלק, עם מרירות קלה המוסיפה לטעם. מהעולש עושים גם את תחליף הקפה ציקוריה, ויש המכירים אותו בצורת ירק האנדיב – אף הוא עולש

מסעדת "כאן זמאן" בכפר עראבה בגליל התחתון, מקיימת עד סוף חודש ינואר את פסטיבל העולש המציין את יום הולדת העשירי של המסעדה.

מהו עולש? שאלה טובה. עולש – ציקוריה, או עילת' בערבית, היה במקור עשב בר הצומח בעונת החורף בין עצי הזיתים. היום הוא גדל בעיקר בחממות באזור בית נטופה. עליו דומים למנגולד – עלי סלק, עם מרירות קלה המוסיפה לטעם. מהעולש עושים גם את תחליף הקפה ציקוריה, ויש המכירים אותו בצורת ירק האנדיב – אף הוא עולש.
באתר הרפואה העממית של ניסים קריספיל תמצאו מובאות מהמקורות המוכיחות על עתיקות ימי העולש בארצנו: "כל שהוא מאכל אדם… העולשין, והכרשין והרגילה (עולש, כרישה, ריג'לה). עולש וחזרת הם הירקות המצוינים במסכת פסחים ככאלה שבאכילתם יוצא אדם מידי חובתו בפסח.

"כאן זמאן" היא מסעדה ערבית בכפר עראבה, הבנויה ומעוצבת בסגנון מגובב כלשהו המשרה אווירה ביתית, המגישה מנות ערביות מסורתיות עם נופך של יצירתיות. בין המנות המוגשות ברוחב יד: דגים בטאבון, מנסף, בשרים, פיתות וסלטים טריים לצד חומוס עשוי במקום.

במרכז אולם המסעדה יש באר ומזרקה, על התקרה רצף מחצלות, והמקום כולו מקושט בחפצים אותנטיים כגון תופי עור, נרגילות וקערות נחושת, שולחנות ופינות ישיבה מאבן. כמו כן ממוקם בכניסה טאבון אבן גדול הפולט ללא הפסקה פיתות טריות שנאפות במקום.
כאן זמאן פתוחה 7 ימים בשבוע, עד חצות, וניתן לערוך במקום אירועים של עד 180 איש. המסעדה מציעה גם שירות קייטרינג עד 1,000 איש היכן שירצה הלקוח, בסיוע טבון נייד.

בפסטיבל מוצעות מספר מנות המבוססות על העולש:
סלט עולש – הנאכל כסלט קר. חותכים את העולש לקוביות, מוסיפים חתיכות של לימון טרי, שמן זית, מלח, בצל, ותבלין סומק.
סלט עולש עם טחינה – כמו סלט עולש רגיל אך עם תוספת טחינה. טעים ביותר, קשה להפסיק לאכול.
סלט חם – מרתיחים את העולש במים חמים, מוציאים לאחר ההרתחה מהמים, סוחטים את העלים, מניחים בקערה. מטגנים בצל בשמן זית אמיתי עד שמשחים. שופכים את הבצל יחד עם השמן אחרי שהבצל משחים על העולש, ומערבבים יחד. מנה מדהימה.
שולבטה – תבשיל של עולש, ירקות, בורגול, דלעת.

ניתן להזמין ב"כאן זמאן" סט סלטים קר-חם בשילוב חובייזה ועקובית הגלגל. הסט כולל פרייקה ומאג'דרה באלאדי אותנטי. מחיר סט סלטים – 40 ₪.
מחיר ארוחה מלאה הכוללת סט סלטים – לאדם 75 ₪.



כאן זמאן
עראבה (כביש 805)
טל. 04-6746252
www.kan-zaman.net

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר