מפגש מסעיר בין הים להר וסיורים בנקרות גן לאומי ראש הנקרה עם מדריכי רשות הטבע והגנים

הסיורים החורפיים הם הזדמנות להיפגש עם עוצמת הטבע בעונת החורף, לראות את גלי הים מתנפצים אל ההר, להריח את ריח הים ולחוש את רסיסי המים על הפנים. זהו מחזה דינמי של הים מול ההר, בכל שעה ביום רואים מראות שונים ואחרים. דווקא בימים סוערים, בהם השמים מכוסים עננים, הים סוער, הרוח נושבת ויורד גשם, מתעצמת חווית הביקור בראש הנקרה

בכל שבת יערכו סיורים בנקרות גן לאומי ראש הנקרה עם מדריכי רשות הטבע והגנים, לחוש את עוצמת החורף, במקום המפגש הסוער בין המצוק והים.
ההדרכה תחל בתצפית מן המצוק אל עבר הים ומישור החוף. משם ירדו המטיילים ברכבל אל הנקרות, ויראו את הגוונים השונים של מי הים. בנקרות יקבלו הסבר על היווצרות הנקרות והמאובנים בהר, בנוסף ישמעו אגדה על המקום לצד הגלים המתנפצים ורסיסי המים הניתזים לכל עבר.
בסיום ההסבר יחזו המטיילים בחזיון אור-קולי "הים והסלע" המספר את סיפור הנקרות, דרכו יתוודעו המבקרים להיסטוריה של הנקרות למסילת הרכבת הבריטית שעברה בבטן ההר, לשחזור פיצוץ המסילה בליל הגשרים ולתמונות ייחודיות של הנקרות.

הסיורים החורפיים הם הזדמנות להיפגש עם עוצמת הטבע בעונת החורף, לראות את גלי הים מתנפצים אל ההר, להריח את ריח הים ולחוש את רסיסי המים על הפנים. זהו מחזה דינמי של הים מול ההר, בכל שעה ביום רואים מראות שונים ואחרים. דווקא בימים סוערים, בהם השמים מכוסים עננים, הים סוער, הרוח נושבת ויורד גשם, מתעצמת חווית הביקור בראש הנקרה.

במצוק ראש הנקרה (בערבית – ראס א-נקורה) בולטות כמה תופעות טבע השכיחות בחופים סלעיים. החשובות שבהן הן מצוק ימי ומערות ימיות, עוצמת הגלים וצומח החופים. רכס ראש הנקרה הוא קמר גיאולוגי-שנוצר מקימוט שכבות סלע על-ידי כוחות הפועלים מתחת לפני השטח. המסלע במצוק מורכב משכבות של קרטון רך משובץ בצור. עם התפתחות המצוק חדרו מי הים דרך מחילות ויצרו את המערות הימיות, הן הנקרות. הנקרות בצורתן הנוכחית הן תוצאת ההשפעות ההדדיות של כיוון הסדקים כלפי הגלים והסדקים שנוצרו מחלחול מי הגשמים.

נקרות ימיות מתפתחות בתחום מוגדר מאוד, החל בכמה מטרים מתחת לפני הים ועד לגבול השתברות הגלים, שהוא כ-3 עד 15 מ' מעל פני הים ומותנה בגובה התנפצות הגלים מותנה בכיוון הסלעים כלפי הגלים. בעת סערות חזקות, כשמהירות הרוח מגיעה ל-80-60 ק"מ בשעה ויותר, יש שרסס הגלים נישא ברוח עד לגובה של 35 מ' ויותר, הרבה מעבר לקצה המצוק.
יש המעריכים את עוצמת מכתם ב-250 טון על כל מטר מאורך המצוק. גלים כאלה שכיחים בעת סערות.

המבקרים בראש הנקרה בחורף, בעת סערה, יוכלו לצפות בהתנפצות הגלים. לעוצמה אדירה זו מתלוות שתי תופעות: בכמה נקודות באזור המצוק ניתן לחוש זעזוע הסלעים ממכות הגלים. פעולת הגלים אינה יחידה בעיצוב הצורות בסלעי המצוק. אצות ובעלי חיים זעירים, המכסים בצפיפות את פני הסלעים בכל מקום לח, הם המבצעים את פעולת החפירה של פני הסלע והגלים ממשיכים את גילוף הסלע.

בראש הנקרה עברה לפנים הדרך בין צור וצידון לארץ-ישראל, שבה עברו צבאות רבים, בנקרות שרידי מסילת הברזל חיפה-בירות, שעברה את ההר במנהרה שנחצבה בידי הצבא הבריטי במלחמת העולם ה-2, בשנת 1943. מסילה זו פוצצה בידי חבלני הפלמ"ח בתחילת מלחמת העצמאות (27.3.1948) כדי למנוע את פלישת צבא לבנון ארצה.

הסיור בגן לאומי ראש הנקרה -כל שבת , בשעה עגולה, בין השעות 15:00-11:00
מחיר כרטיס כניסה: מבוגר- 40 ₪ ילד/נער עד גיל 18- 32 ₪ הנחות לסטודנטים ולמחזיקי "מטמון". ההדרכה כלולה במחיר הכניסה לאתר.

מומלץ לתאם מראש בטל. 04-9857109
אתר רשות הטבע והגנים:
www.parks.org.il
אתר ראש הנקרה:
www.rosh-hanikra.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר