מרלו במועדון יולו – בן-חיים מככב בטעימה עיוורת

המפגש ה-140 של מועדון יולו התאפיין לא רק ביינות משובחים אלא גם ובעיקר בהפתעה נעימה במסגרת טעימה עיוורת של יינות המבוססים על זן המרלו

יולו (YOLO)  – ראשי תיבות של 'אתה חי רק פעם אחת', הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין וותיקים, שהחלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום חמישי האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

ענבי מרלו בפומרול, בורדו
ענבי מרלו בפומרול, בורדו

המפגש ה- 140 של מועדון יולו התאפיין לא רק ביינות משובחים, אלא גם ובעיקר בהפתעה נעימה במסגרת טעימה עיוורת של יינות המבוססים על זן המרלו. היסטורית, ענבי המרלו שימשו באזור בורדו לעידון טעמו של הקברנה הסוביניון, ולייצור הבלנד הבורדלזי הקלאסי המוכר לנו. אבל אל לנו לשכוח שמענבי המרלו של הגדה הימנית של נהר הג'ירונד שבאזור בורדו מיוצרים יינות מרלו מעולים, עליהם נמנה בין היתר יין פטרוס המהולל. כיום נמצא יינות מרלו איכותיים באזורים שונים בעולם, כולל בארצנו הקטנה.

המארח של הערב בחר להגיש חמישה יינות מבוססים על ענבי מרלו, ולצדם בקבוק ססיקאיה איטלקי. בהמלצתו של שף אלון גונן, שהתבקש להמליץ על יין מרלו ישראלי איכותי, נקנה בקבוק מרלו רזרב 2014 מיקב בן-חיים, שהועמד להתמודדות בטעימה עיוורת ליד בקבוק מרלו צרפתי ברמת מחיר דומה במחירו המקורי בחו"ל, ובקבוק מרלו Grand Cru  מיקב איכותי. הטועמים היו מודעים לשמות היינות, לשנת הבציר ולהרכב היין, אך לא לסדר הטעימה. שלושת היינות הבאים אחריהם הוגשו בטעימה גלויה.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Domaine Delon, Fugue de Nenin, Pomerol 2008 – מכיל 87% מרלו. יין עדיין צעיר. אף פירותי, פרחוני ואדמתי. גוף בינוני. בפה – טעמים נעימים, פירות וקפה עדין. סיומת טובה, מעט מרירות המוסיפה לאיזון לצד החמיצות הטובה. טאנינים עדינים. ציון יולו 14.7 (90). מחירו – 40 יורו בצרפת. הטועמים זיהו נכון את היין מתוך הרשימה, ללא היסוס.

עושים חיים ביקב בן-חיים. עם הסקסופון איתי בן-חיים היינן. צילום מדף הפייסבוק
עושים חיים ביקב בן-חיים. עם הסקסופון איתי בן-חיים היינן. צילום מדף הפייסבוק

בן-חיים, מרלו רזרב 2014 – 85% מרלו, בתוספת קברנה סוביניון וקברנה פרנק. צבע ארגמן מקסים. אף מצוין – פירות אדומים, פרחים, ניחוחות של עור. בפה – תענוג. פרי הדובדבן, טעמי שוקולד, חמיצות מעולה. יין מאוזן להפליא ואלגנטי. הסיומת ארוכה, מעט אלכוהולית ומצביעה על צעירותו של היין. ציון יולו 16.3 (93). מחיר מדף 150 ₪. הטועמים היו כולם משוכנעים (למעט צדיק אחד והמארח שקבע את הסדר), שזה ה- Grand Cru  הצרפתי לו ציפו. היין נפתח כחצי שעה לפני הטעימה ושהה בדיקאנטר, מה שפתח אותו באופן מיטבי. הפתעת הערב, והמשתתפים אף שמחו להיווכח בטעותם.

Chateau Canon la Gaffeliere 2010, St Emilion Grand Cru – מכיל 55% מרלו, 10% קברנה סוביניון, 35% קברנה פרנק. צבע שחור אטום ונאה. אף עשיר עם גוונים אופייניים של פרי, קפה, מאוד אדמתי. בפה – שילוב של פרי שחור ופרי אדום. היין אלכוהולי ומרגיש עדיין מאוד צעיר. מאוד מפולפל. סיומת ארוכה וטובה. מומלץ לפגוש אותו שוב בעוד שלוש-ארבע שנים. ציון יולו 14.6 (89). נקנה בחו"ל ב- 105 אירו.

 Gaja, Bolgheri, Ca'marcanda 2013 – מכיל 50% מרלו, 40% קברנה סוביניון, 10% קברנה פרנק. מופע מצוין של יין טוסקני. יין אלגנטי, עדין, מאוזן להפליא, פירותי, חמיצות טובה, ניחוח ורדים. האף עשיר, עם עור וטבק. הגוף בינוני פלוס. סיומת נעימה מאוד. ציון יולו 15.6 (91). מחירו בחו"ל 100 אירו. כאמור, יין זה והבאים אחריו כבר לא השתתפו בטעימה העיוורת, אלא היו גלויים לטועמים.

Tenuta San Guido, Bolgheri, Sassicaia 2013 – נכנסנו למגרש של הגדולים. עשוי מענבי קברנה סוביניון וקברנה פרנק. צבע ארגמן מקסים. למרות שהאף עדיין מעט סגור, מדיף צרור ניחוחות מרשים ומגוון. פירותי ומתובל, עם נגיעה של ירקרקות נעימה המזכירה ריחות של דשא שכוסח רק לאחרונה. גם בפה מציג אלגנטיות ועושר טעמים. יין מורכב, מאוזן, חמיצות נפלאה. הסיומת ארוכה ועשירה. יופי של יין. לטעמנו עדיין מעט צעיר, ושווה לפגוש את השנתון הזה שנית בעוד מספר שנים. ציון יולו 17.4 (95). מחירו 200 אירו בחו"ל, שם נקנה.

 Chateau Trotanoy, Pomerol 2005– היין נקנה במכירה פומבית בארץ. בלנד בורדו אדום. יין נהדר. פרץ של ריחות של פרי שחור, פרחים, עור, מגוון תבלינים. בפה – יופי של שכבות פירות אדומים ושחורים, קפה, עשבוני ואדמתי.  לצד עושרו ומורכבותו, מצליח לשמור על אלגנטיות וקטיפתיות. הטעמים מתפתחים בהמשכיות ארוכה בחך. הסיומת ארוכה, ייחודית  וטעימה להפליא. נהדר למרות היותו עדיין צעיר, ובעל פוטנציאל להתפתחות ארוכת שנים. ציון יולו 18 (96). איני מתייחס למחירו.  היין לא ברמת מחיר של קנייה ע"י חבר אחד, אלא מרזרבות המצטברות בקופת המועדון.

לצד כל החגיגה הזאת התכבדנו לשמחתנו במנות מגוונות של כבד אווז (שילוב של כבד אווז תוצרת הונגריה ולצדו כבד אווז צרפתי  – אני מעדיף את הצרפתי), תאנים ממולאות בגבינה, צלי בקר ועוד כהנה וכהנה, ומנה אחרונה שלוותה בבקבוק טוקאי הונגרי איכותי מיקב Grof Degenfeld . תענוג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר