מרץ 2020 – פריחה ואוכל בשפלת יהודה

"מתחת לסלע צומחת לפלא רקפת נחמדת מאוד, ושמש מזהרת נושקת, עוטרת, עוטרת לה כתר ורוד!" (לוין קיפניס). צילום איריס לוי
אפשרויות הטיול בשפלת יהודה רבות ומגוונות וכל אחד יכול לבנות לעצמו את המסלול עם נקודות העצירה שמעניינות אותו. באתר תיירות שפלת יהודה הבנוי לפי קטגוריות ואזורים זמין כל המידע שאתם זקוקים לו – מיקבים ועד מסלולי פריחה דרך מסעדות ואומנים המציגים את אומנותם

חודש מרץ כאן והאביב המקסים אתו, ונדמה שאנחנו עוד בחורף – לפחות מחשבתית. רוב השיחה בכל מקום היא סביב וירוסים, מחלות ובידוד. אולי זה הזמן באמת להזיז מעט את המבט ולשנות למספר שעות את קו המחשבה. לנשום עמוק ולצאת עם המשפחה (אין לימודים) לאוויר הפתוח, לגבעות המוריקות והפורחות של שפלת יהודה, וליהנות  משיא הפריחה בהרי ירושלים.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

ההרים מכוסים בירוק ובטבע מתפרץ בשלל צבעים של פריחת השקדיות, התורמוסים, רקפות, כרכומים, כלניות, סחלבים, ויש עוד. גם ציפורי שיר ינעימו לכם את השהות באזור – הצופית, הירגזי, השחרור, העורבני, ורבות אחרות שממלאות את האוויר בציוציהן. אם יהיה לכם מזל, תזכו גם לראות צבאים העוברים על פניכם  בריצה קלה.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

כדי לקבל טעימה תרתי משמע מכל הטוב שיש לשפלת יהודה לתת, יצאנו חבורה קטנה של מטיילים סדרתיים אוהבי טבע, אוכל ומשקה, לסיור של יום קצר ומענג באזור. את הבוקר שלנו התחלנו בשריגים – יישוב קהילתי בחבל עדולם שבשפלת יהודה. חבל עדולם ממוקם דרומית לבית שמש. הדרך לשריגים מתפתלת בכביש יפהפה, טובל בירוק ופריחת עצי שקד מכול עבר. האוויר צלול עם ריח מתקתק של אביב, והתחושה בלב היא של טיול בגבעות טוסקנה – ממש לא של ארצנו.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

מתחילים עם נעליים

בשריגים יש מספר נקודות חמד- בתים של תיירנים  שניתן לבקר בהם, אנחנו בחרנו לבקר אצל עינת ושטפן קדמי – אמנות בנעליים. מגיעים לפתחו של בית עץ, גם הוא טובל בפריחה נהדרת של תורמוסים וכלניות. את דלת הסטודיו הקטן והחמים פותחת לפנינו בחיוך ביישני עינת – מעצבת נעליים בהכשרתה, שלמדה את המקצוע באיטליה ובמשך שנים עבדה כמעצבת נעלים בחברות הגדולות בארץ. לימים בחרה לחזור למקורות – לייצור ידני של נעלים מעור בהתאמה אישית בשיטות המסורתיות. "כשאדם נועל בפעם הראשונה נעל שהותאמה בדיוק לרגלו, התחושה שלו היא ייחודית כמו עור על עור, כאלו הלך  ללא נעל כלל", אומרת עינת. רפידת הנעל מאפשרת נשימה ואוורור של הרגל; זו נעל איכותית לשנים ולא לחצי עונה. עינת גם מקבלת את הנעליים אחרי שנה או שנתיים של שימוש ל"טיפול עשרת אלפים" – חידוש, ניקוי, ואיטום התפרים.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

זה שהנעליים של עינת נוחות ובריאות כבר הבנו, אבל עוד לא אמרנו כמה הן יפות. כל אחת ואחד יכולים לבחור את הדגם הרצוי, לשלב צבעים ועוד. ניתן לרכוש נעל מ"המדף" במקום, או להזמין נעל קיצית או חורפית בדיוק לפי הצורך שלכם, ותקבלו אותה כעבור חודש. בסטודיו מתקיימות סדנאות "עשה זאת בעצמך" להכנת נעליים איכותיות מעור, סדנאות הדגמה לדרך הכנת נעליים וגם תצוגת נעליים, הדרכה וייעוץ לכף הרגל – חיזוק תפקודי כף הרגל ושיפור היציבה.

כל הפעילות מתבצעת בכרמים 9 שריגים בתיאום מראש:  02-9990357 ,050-6897783. פתוח אצל עינת כל השבוע 11:00-17:00

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

מיזם קפה סובב עולם

את ארוחת הבוקר שלנו אכלנו בבית הקפה הייחודי אגרוקפה בשריגים. מיזם חדש ומיוחד זה משלב בית קליית קפה בו ניתן לרכוש קפה איכותי, עם בית קפה המגיש ארוחות חלביות נהדרות במשך כל היום. המקום הוא חלק ממיזם יוצא דופן של חברה ישראלית, שהוקמה במטרה לסייע למגדלי קפה בעולם להתמודד עם ירידה משמעותית ביבולי הקפה בעקבות השפעת שינויי האקלים, התכלות קרקע, סחף, ואי-ניצול משאבי המים בצורה נכונה.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

באמצעות הידע הישראלי הרב שנצבר לאורך השנים בהשבחת יבולי שדה אמצעות שיטות גידול ייחודיות ובטכנולוגיה ישראלית מתקדמת, עוזרת החברה  למספר גדול של חקלאים לשפר משמעותית את יבולי הקפה שלהם. כל זאת תוך עבודה צמודה עם יועצים מומחים, ושיתופי פעולה עם מספר חברות גלובליות בעולם. התשלום לחברה הוא בפולי קפה איכותיים, המגיעים לארץ ונמכרים כאן לבתי קפה איכותיים ובבית הקפה אגרוקפה.

בית הקפה ממוקם במרכז הישוב במבנה המסחרי המרכזי של שריגים. החלל המרכזי של המקום מכיל שולחן אבירים ענק, היכול לקלוט קבוצות גדולות וגם משפחות. באוויר נישא ריח משכר של קפה קלוי, והחלונות הגדולים מכניסים הרבה אור ונוף פורח פנימה.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

ארוחת הבוקר העשירה שהוגשה לשולחן כללה מבחר מאפים חמים מהתנור עם מטבלים, סלטים רעננים במיוחד, חציל קלוי, וכמובן מלכת ארוחת הבוקר הישראלית – שקשוקה נהדרת, הכול תחת ידיו של השף הצעיר והנמרץ. והקפה… הקפה שהוגש אכן היה טעים במיוחד. האווירה במקום נעימה, חברתית ומחבקת. ההדרכה הייתה מעניינת, מעשירה ובמיוחד מרשימה, על היוזמה הנהדרת המתקיימת בין אנשי מטעי קפה מהעולם והיזמים הישראלים. מאוד ממליצה להגיע ולחוות מקום מיוחד זה. אגרוקפה כולל בית קפה-מסעדה, בר עם שלל בירות מקומיות והופעות חיות של אמני האזור, חלל עבודה לעצמאיים ומרכז מבקרים. במקום ניתן לערוך אירועים לעד 100 איש, מארחים קבוצות לארוחות, ומעבירים הדרכות על קפה.

אגרוקפה – להזמנות  02-5647717, יעל 052-3747735 

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

עושים ושותים בירה

באותו מתחם מסחרי שוכנת גם מבשלת הבירה שריגים הוותיקה,  שבשנים האחרונות הפכה להרבה יותר מאשר מבשלת בירה, והיא מציעה מרכז מבקרים ובירגרדן. סיפורם של שני יזמים חובבי בירה – אוהד אילון ועופר רונן שהקימו את המבשלה, הוא סיפור של אהבה לדבר, דבקות במטרה ועקשנות לאורך כל הדרך, שאהבתם לבירה הפגישה ביניהם. במהלך קריירות ההיי-טק שלהם נחשפו לבירות שונות מהעולם, והחלו לבשל בירות כתחביב לשעות הפנאי, כל אחד בנפרד. הבירות של שני הבשלנים צברו תאוצה וזכו בנפרד בפרסים ומדליות בתחרויות בירה. ב- 2011 החליטו השניים להקים ביחד מבשלת בירות בוטיק מקצועית שתגשים את חלומם.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

​המבשלה מציעה מגוון של בירות בשתי סדרות: סדרת "עמק האלה" – בירות בסגנון אירופאי איכותי קלאסי, וסדרת "רונן" – בירות בסגנון בוטיק אמריקאי עשיר בטעמים. טעמנו משני סוגי הבירה – מאוד נהניתי מהבירות הבוטיקיות והעשירות בטעמים מסדרת רונן. כמו ביין, ניתן לחוש בטעמי פירות ונוכחות וניל – באמת לא צריך להיות ידען גדול ואנין טעם בשביל לזהות בירה איכותית. כל כך מהנה לשמוע את ההסברים של רונן על דרך הכנת הבירה – רואים את האור בעיניו הזורחות כשהוא מספר את סיפור המבשלה המיוחד. נראה שכך נראה אדם מאושר שעושה בדיוק את מה שהוא אוהב.

במרכז המבקרים מארחים קבוצות קטנות וגדולות לחוויה חברתית הסובבת בירה. בתיאום מראש מקיימים במשך כשעה סיור הכולל הצגת הרקע להקמת המבשלה, סיור בתוך המפעל והיכרות עם תהליכי הבישול, וכמובן טעימות של כל סוגי הבירה. בסוף הסיור אפשר לקנות בירות טריות. ניתן לשלב ארוחה במבשלה במגוון תפריטים לבחירה – בוקר, צהרים או ערב. המקום פתוח גם בשישי שבת.

מבשלת שריגים – מרכז מסחרי שריגים-לי און, 073-2725313

צילום תיירות מטה יהודה
צילום תיירות מטה יהודה

לטעום את ההיסטוריה

עם בטן מלאה וראש מעט קליל בזכות הבירות יוצאים לטיול פריחה רגלי קצר בחורבת מדרס – הרי זה לב העניין בתקופה מדהימה זו של השנה. חונים במגרש החנייה המוסדר, ומתחילים ללכת בשביל המסומן. מכל עבר הטבע פורח בשיא היופי, עם מבחר סחלבים, עיריות, כלניות אדומות. נכנסים למערות קבורה היסטוריות יפהפיות שאפשר לזחול בהן, מה שמאוד מתאים לטיולים למשפחות ולקבוצות עם ילדים. יש כאן פינות מוצלות לישיבה לתצפית על כל עמק האלה, ובמרכז השמורה ניצבת הפירמידה. זו הפירמידה היחידה בארץ ישראלף שנבנתה בתקופת בית המקדש השני, והחוקרים מספרים הייתה קברו של איש חשוב. בדומה לפירמידות במצריים, אותו אדם נקבר עם תכשיטיו וכלי הזהב, ומטרת הפירמידה היה להגן על תכולת הרכוש היקרה.

צילום תיירות מטה יהודה
צילום תיירות מטה יהודה

ההנאה מהסיור הרגלי הייתה מלאה. יש משהו ממכר ומבריא בהליכה באוויר הפתוח. הפריחה המתפרצת מכול עבר, ציוץ הציפורים – מרגישים שמחה באוויר, ולכן זה הזמן לקחת את כול המשפחה והחברים ולצאת לטייל במיוחד בשפלת יהודה. לגבעת התורמוסים, למטעי השקד הפורחים – בעצם בכול פינה באזור הפורח.

את כל המידע על חורבת מדרס תמצאו כאן

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

 

איטליה בצור הדסה

שעת הצהרים כבר עברה והבטן שוב התחילה לקרקר, אז פנינו לצור הדסה – יישוב מקסים בהרי ירושלים. במסעדה הביתית המקסימה ג'פטו פיצה בר מסעדה, המתין לנו אסף תעוז. אסף, שהיה בעברו נגר, בנה במו ידיו את המסעדה מעץ ומכאן השם ג'פטו – כשם אביו הנגר של בוב העץ פינוקיו.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

ג'פטו ממוקמת פתוח בתוך בוסתן עצי פרי, ומוגשים בה מטעמים מארץ המגף – פיצות נהדרות, סלטים עשירים ורעננים, ומנות אחרונות מעשה ידיה להתפאר של אמו של אסף. יש כאן פיצות עם רוטב עגבניות קלאסי, וגם פיצות יצירתיות לבנות – ביאנקה, על בסיס רוטב בשאמל. המקום מאוד מתאים לארוחות עם ילדים וגם עם חברים, במחיר נוח לכל כיס.

ג'פטו – צור הדסה, 02-5889499. פתוח שני עד חמישי 9:00-22:30 ושישי 9:00-15:00. למטיילים בשבת: סגור בשבת וגם בראשון

מערת קבורה. צילום איריס לוי
מערת קבורה. צילום איריס לוי

שפע אפשרויות טיול

בתקופת הפריחה מציעה מחלקת התיירות של מטה יהודה להצטרף לסיורי פריחה וטעימה  מודרכים, המשלבים מסלולי נוף ופריחה וסיפורי היסטוריה וארכיאולוגיה, עם טעימות מהשפע הקולינרי שיש באזור. הסיורים מתקיימים ברכבים הפרטיים, בהובלת המדריכים של בית ספר שדה – שער הגיא, ובעלות סמלית של 10 שקלים לאדם, כולל טעימה קולינרית בכל אחד מהסיורים.

פרטים ניתן לקבל בית ספר שדה שער הגיא –  02-5331665. הרשמה כאן

מערת מסתור. צילום איריס לוי
מערת מסתור. צילום איריס לוי

אפשרויות הטיול בשפלת יהודה רבות ומגוונות, וכל אחד יכול לבנות לעצמו את המסלול עם נקודות העצירה שמעניינות אותו. באתר תיירות שפלת יהודה, הבנוי לפי קטגוריות ואזורים, זמין כל המידע שאתם זקוקים לו – מיקבים ועד מסלולי פריחה, דרך מסעדות ואומנים המציגים את אומנותם. ההנאה מובטחת בטוסקנה של ישראל.

הכותבת היא איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר