מרש – הכי טוב ביינות אוסטרליה, ויותר

חיבורי החך והטעם של דני רובין נוטים לכיוון היינות האוסטרליים, והם עושים זאת הרבה טוב יותר מאשר היינות הישראליים המועדפים על רובין מיד אחריהם. בהמשך באים האיטלקים, הספרדים, והצרפתים

אמרתי את זה בעבר, ואומר זאת שוב ושוב. חיבורי החך והטעם שלי נוטים לכיוון היינות האוסטרליים, והם עושים זאת הרבה טוב יותר מאשר היינות הישראליים המועדפים עלי מיד אחריהם, ומכאן בסדר יורד האיטלקים, הספרדים, והצרפתים.

אני מוצא עצמי מעדיף את הפירותיות העשירה, הגוף המלא, החיוניות, הסמיכות, המוצקות, רמת האלכוהול הגבוהה, הריח, הטעם והצבע העשיר והעמוק, שלדעתי עושים יחדיו או מבדלים יין פשוט מיין טוב עד גדול.

אולי זה גילם של הכרמים, אולי זו הקרקע, האקלים, השמש, המסורת, הידע, הפרי, שיטות הייצור, ובעצם אולי זה הכל מכל וכל.
ובתוך היבשת הענקית הזו הנקראת אוסטרליה, היינות המגיעים מאזור עמק פורה ועשיר משופע בכרמים וסוגי קרקעות הנקרא ברוסה שבדרום אוסטרליה, הם מסתבר נותני הטון.

שוב היה לי העונג הרב לקחת חלק בטעימה של חברת היבוא מרש הישראלית, נציגתה המקומית של Mersch International, של חיליק ליפקא מנכ"ל החברה המקומית, דני גליל אשר על ניהול השיווק והמכירות, וד"ר גיל מרום אשר על בחירת היינות הקפדנית ועל ההרצאה הקלילה על כל יין ויין, וההפסקות המתודיות לצרכי אנקדוטות אזוטריות כאלו ואחרות המאפשרות לך להכניס משהו קטן לפה, ככה בין לבין עד לשוס הבא.

ואכן, ככל שמתקדמת הטעימה אצל מרש, אתם יכולים לחוש באף, ובפה ובחך איך אתם עולים מעלה ומעלה מדרגה אחר מדרגה. וכל אחת מהטעימות עולה על קודמתה, וכל בקבוק בטעימה עומד בגאון בפני עצמו, ואתה נשבע לעצמך: וואללה, את היין הזה אני חייב לעצמי; ואז מגיעה ההפתעה הבאה ומכניסה אותך לקונפליקט כספי עם עצמך ועם חשבון הבנק שלך.

מספר ד"ר גיל מרום: "אנחנו, במרש ישראל, מתמקדים ברמה הכי גבוהה שאפשר בתהליך המיון הקפדני שלנו בבחירת היינות עבור הפורטפוליו המקומי לישראל. בטעימה הנוכחית הבאנו מדגם מייצג מתוך הפורטפוליו הכולל היום כ- 52 תוויות יין. אנחנו נמצאים בתהליך של התפשטות, ונמצאים כמעט איפה שאנו רוצים להיות כחברה ששמה לעצמה כדגל להיות חברת יבוא יין המזוהה עם איכות אופטימלית. כיום הדגש הוא על יינות יבוא מדרום אוסטרליה, ואנו חשים שהצמיחה שלנו מהירה יחסית. היינות שאנו מביאים לארץ, הם יינות עוצמתיים. אנחנו נמצאים איתם במסעדות הכי טובות בארץ, ואת הרובד העיקרי אנחנו מוכרים לחברי מועדון הלקוחות שלנו, אותו אנו מגדירים כאקסקלוסיבי.
היקבים מהם אנחנו רוכשים את היינות מביאים עמם תמיד זווית מאד מעניינת המשלבת מיוחדות ופילוסופיה, הן של האנשים מאחורי היקב והן של היינות המופקים ביקבים אלו. אישית, אני מוצא ומגלה עניין רב ומרתק במלאכה זו, ואותה אני מבקש להביא עד אל קהל היין הצרכני בתוך בקבוקי היין".

פתחנו במבחן טעימה משותף ומסקרן של יינות לבנים, יחד עם היבואן מרש המבקש לבדוק, לבחון ולשמוע על הטעם המקומי בטרם יחליט האם להכניס יינות לבנים אלו המועמדים להצטרף לפורטפוליו.

ת'ורן קלרק טרה ברוסה ריזלינג – 2006 Thorne Clark Terra Barossa Riesling
יין ריזלינג המגיע מעמק עדן מאזור בו הלילות קרים, ומתאים במיוחד לייצור יינות לבנים. בטעימה חשים בשאריות שמרים שהביאו לעיבויו בליווי מתיקות מדומה. חומצי במידה ופירותי, מינרלי ומאוזן. יחד עם זאת הסיומת שטוחה, והיין נעלם ולא משאיר חותם. מחירו ומעמדו טרם נקבעו.

סייפריד אולד קוטש רוד סוביניון בלאן – S/B2007 Seifried
ה- 2007 שטעמתי שונה מה– 2006. הכרם המקורי קרוב לים, והכרם הנוכחי עבר מעט יותר גבוה, משהו כמו 3 ק"מ מרחק מהים. היין שטעמתי העניק חמיצות טובה, צבע ירקרק, וטעמיו מזכירים אשכולית רעננה וגויאבה. היין נגיש מאוד והנו יין של אוכל. זהו סוביניון בלאן במיטבו במלוא מובן המילה, ותוכלו לכנותו WINNER. אישית, אהבתי את היין מאוד. מחירו 89 ₪.

קלסקי קלרי לבן – 2006 Kalleske Clarry’s White –
היין מגיע מאחוזה בעמק ברוסה. הוא מורכב מ- 50% שנין בלאן ו- 50% סמיון. זהו בציר שני ליין זה. צבעו זהוב צלול, חמיצותו מעניינת. הטעם מתפרק, ומשלב עמו הרבה עולם חדש. מחירו ומעמדו טרם נקבעו.

דצקי ווילובנד מרלו-שירז-קברנה – 2005 Dutschke Willowbend Merlot-Shiraz-C/S
יין מרתק מיקב דצקי שבדרום ברוסה, ליד העיירה לינדוק. תערובת של 44% מרלו, 29% שירז, ו- 27% קברנה סוביניון, מכרם סנט ג'קובי של קן סמלר, דודו של היינן ווין דצקי. השירז נבצר ב- 18 למרץ 2005 ברמת 14.2 בומה, המרלו ב-1 לאפריל ברמת 14.6 בומה, ואילו הקברנה ב-26 למרץ ברמת 16 בומה. כל אחד מהזנים הותסס בנפרד. לאחר 7 ימים של התססה במיכלים פתוחים ו"שטיפה" פעמיים ביום, הועברו הענבים לסחיטה ולחביות מעורבות של אלון צרפתי ואמריקאי למשך 22 חודשים. התערובת הסופית נקבעה רק בטרם הביקבוק. היין מצליח להביא את המיטב משלושת הזנים: דובדבן ושזיף מהשירז, קסיס מהקברנה סוביניון, ורוך מהמרלו. והכול במסגרת מדויקת להפליא של אלון. חלק ונגיש ומתאים לארוחות בשריות ואיטלקיות. מחירו 109 ₪.

מיטולו ג'סטר שירז – 2006 Mitolo Jester Shiraz
זהו יין המגיע מסגנון עשייה אחר. יין מרוכך, רגוע ומעודן, המגיע מבית היוצר של יקב מוקפד במיוחד ויינן פורה ומוערך: בן גלייצר. 90% שירז, 7.5% קברנה סוביניון, והיתר מלבק (14.8% אלכוהול). נבצר ברובו מכרם בתת-אזור ווילונגה שבמקלרן וויל, הנטוע על קרקע אפורה גירנית כבדה, מעל אבן חול מעורבת עם תרסית ביסקאית. האקלים ממוזג ע"י רוחות ממפרץ אדלייד. התנובה בכרם של כ- 1 טון לדונם. בציר 2006 לאחר חורף גשום וקיץ ממוזג, הניב ענבים בשלים וארומטיים עם רמת חומציות טובה.
ב- 2006, השירז באזור ווילונגה הצליח במיוחד. הענבים הותססו על הקליפות 5-6 ימים בטמפרטורה נמוכה, נסחטו והועברו לחביות לתסיסה נוספת. תסיסה שנייה מלולאקטית התרחשה בחבית. התיישנות של 9 חודשים באלון צרפתי בן שנתיים עד ארבע שנים, בכדי לשמר את טעמי הפרי, ולהוסיף מסגרת מינימלית של אלון. צבע סגול עמוק ורמות שוקולד, אניס ופלפל אנגלי חוברים לדובדבן במסגרת אלון צרפתי ורמזי קפה. טעמי שזיפים ליקריץ עם רמזי בלקברי וקפה בסיומת ארוכה, מענגים את החך. היין יתיישן היטב 8-6 שנים. מחירו 139 ₪.

צ'רקי "הבן היחיד" טמפרנייו/גרציאנו – 2006 Tscharke The Only Son
יקב העומד הרבה בזכות עצמו. היין הנו התווית השנייה של גליימונד, ומציע טעמים חדשים של ענבים מזנים לא הכי מקובלים בברוסה, כמו הטמפריניו והגרציאנו. היקב מגדל כמויות מאוד קטנות, וזנים שרבים טוענים כי מתבקשת תעוזה מסוימת בכדי לרצות להתעסק איתם. היינן עצמו אישיות מרתקת, ומדי שנה "יוצאים" לו אי אלו יינות מאוד מיוחדים ומאוד מוצלחים. בטעימה חשתי בטחב ובריחות מרתף המזכירים יינות מעמק הרון. היין המיוחד הזה, שנוצר בכמויות קטנות, מורכב מ- 90% טמפרניו ו- 10% גרציאנו. הטמפרניו נבצר במרץ ברמת בומה של 15-15.4, ואילו הגרציאנו באפריל ברמה של 15.2 בומה, מכרמי המשפחה שבלב אזור ברוסה, בתת-אזור ספלטפילד ומרננגה.
הענבים הותססו במיכלי נירוסטה פתוחים של 7 טון בטמפרטורה של למעלה מ-24 מעלות למשך 10 ימים, עם "שטיפה" 3 פעמים ביום למיצוי מרבי. היין התיישן כ-15 חודשים בחביות אלון (20%) הונגרי חדש, וחביות אלון צרפתי (80%) בנות 3-2 שנים. היין בוקבק ללא סינון או ליטוש. ליין טעמי טחב ויער פרועים, בשילוב עם פירות שחורים ואדומים. יין אלגנטי ומיוחד בקשת טעמים מפתיעה לגבי ברוסה. מחירו 181 ₪.

צ'רקי "הקללה" זינפנדל – 2006 Tscharke The Curse
100% זינפנדל. הענבים נבצרו בבציר ידני מכרם המשפחה בתת-אזור ספלטפילד שבעמק ברוסה ב-24 למרץ 2006, ברמת בומה של 16.2. הענבים הותססו במיכלי 7 טון נירוסטה פתוחים למשך 7 ימים עם "שטיפה" 3 פעמים ביום לשם מיצוי טעמים וצבע מרביים. לאחר סחיטה עורבב התירוש מהסחיטה החזקה עם התירוש ה"חופשי", והועבר לחביות לתסיסה שנייה מלולקטית. כל החביות היו מאלון צרפתי, 25% מהן חדשות ו-75% בנות שלוש שנים.
היין יושן במשך 15 חודשים ובוקבק ללא סינון או הצללה. זהו זינפנדל אלגנטי, אך עשיר כמו שרק גפנים זקנות בקליפורניה או באיטליה מסוגלות לייצר. ארומות של תותי עץ שחורים ודובדבנים, מתערבלים עם אלון מעודן ושוקולד מריר. גוף מלא בעל מרקם קטיפתי, פרי מתוק, איזון מצוין, וסיומת ארוכה. יין מדהים בכל קנה מידה, ועוד יותר בהתחשב בגיל הצעיר של הגפנים. מחירו 235 ₪.

דה קולוניאל אסטייט אנבוי – 2005 The Colonial Estate Envoy GSM
זהו יקב חדש עבור מרש. היקב נמצא בבעלות ובשליטת יקב צרפתי בשם "שאטו טיסייה". זהו יין מוקפד המגיע מכרמים בצפון ברוסה. הענבים נבצרים באשכולות שחלקם ירוקים. החביות הם חביות לימוזין ענקיות, וגם הענבים איכותיים ביותר ואת התוצאה ניתן לחוש ביין. הענבים נבצרו ידנית מכרמים בעמק אדן ועמק ברוסה הצפוני בואכה גרינוק. הבציר נמוך (כ-600 קילו לדונם), משום שבמהלך הגידול האשכולות מדוללים לפני הבשלתם. היין הוא תערובת קלאסית של הזנים גרנאש, שירז ומורבדר (מטרו).
בשונה מתערובות דומות, איכות המרכיבים גבוהה במיוחד. הענבים נבצרו והיין יוצר בשיטות צרפתיות. הגרגרים מוינו בהגיעם ליקב, הסחיטה הייתה עדינה. ההתססה של הגרגרים המעוכים על הקליפות נעשתה בחביות עץ גדולות שהובאו במיוחד מקוניאק. ההתיישנות התרחשה ב- 100% חביות אלון צרפתי חדשות במשך 18 – 20 חודשים. זהו יין בעל מורכבות וניחוח של פירות אדומים, שחורים ופרחים של אביב. מחירו 199 ₪.

רד נקטר סטונוול קברנה סוביניון- 2005 Red Nectar Stonewell Cabrnet Sauvignon
יין קברנה סוביניון נפלא של רד נקטר. יין ארומטי ומורכב, המציע שפע ניחוחות ושלל טעמים. מצאתי בו רמזים של דובדבן טרי וקסיס, אדמה וגם קקאו, גרגרי יער, וגם פרחים יבשים. גוף אלגנטי וטעם מרוכז. הסיומת ארוכה, מושכת ומפתה. זהו יין של מהדורה מוגבלת מכרם יחיד של תמי שוץ (פיפר) באזור סטונוול שבלב חבל ברוסה המערבי. היין יוצר על ידי טרוי קלסקי. בציר נכון של ענבי הקברנה קטני הגרגר, ברמות בומה מקובלות לקברנה בברוסה (14.5%), אפשר לטרוי לשמר את תכונות הקברנה.
היין תסס 11 יום על הקליפות, נסחט והועבר לחביות אלון צרפתי חדשות ומשומשות למשך שנה. בחבית עבר תסיסה שניה (מלולקטית). מעט מאוד, אם בכלל, מיינני ברוסה מסוגלים לייצר קברנה שמצליח להביא לידי ביטוי ראוי את תכונות אזור הגידול תוך שימור הפרופיל הטיפוסי של קברנה סוביניון, על הניחוח הקל של עלים כתושים טריים. זהו קברנה מיוחד מכרם שמניב פרי יוצא דופן בטעמיו. היין צפוי להתפתח תוך שנה- שנתיים. מחירו 181 ₪.

מולידוקר בוקסר שירז – 2006 Mollydooker the Boxer Shiraz
פרי מרוכז ועוצמתי מתפרץ בשלל טעמים, עם צבע נפלא – עמוק, אטום ועשיר. עם הצבע הנפלא בא גם הרבה מאוד ריח וטעם. הרבה פרי אדום, ומכה טובה של ריח משכר באף. חיוניות, איזון וחלקלקות. הסיומת מביאה עמה מינרליות ומעט יובש. הענבים נבצרו ממספר כרמים באזורי מקלרן, פדסווי, ולנגהורן קריק בין השבוע האחרון של מרץ והשבוע האחרון של אפריל 2006. הכל לפי דרגת הבשלות ברמת סוכר של 14 – 16 בומה. הפרי נמעך והועבר למיכלי התסיסה של 35-15 טון לתסיסה על הקליפות לתקופה של 6-5 ימים. לאחר תסיסה ראשונה נסחט התירוש במסחטת ממברנה, ברמה של כ– 4 בומה.
התירוש הועבר לחביות אלון אמריקאי חדש ובן שנה לתסיסה שנייה מלולקטית טבעית. היין עבר הצללה קלה לפני הביקבוק. היין הסגול – שחור, מתפרץ בטעמי פירות יער פרועים, בעל עוצמה יוצאת דופן (16%). נחשב בארה"ב למוביל בקטגוריות המחיר שלו.
מחירו 139 ₪.

שימו לב עתה לשני היינות האחרונים. אתם שקוראים כאן את הכתוב, צריכים הייתם לשבת בטעימת היינות, לקבל אותם לכוס בטרם קראתם או ידעתם דבר אודותם. לא מה הם רשמי הטעימה של המבקרים ולא מה המחיר. ככה, מין כזו התרשמות של אחד על אחד. ובכן, שני היינות הללו מטפסים כל כך גבוה, שאתה לא יודע להיכן עוד ניתן לטפס. הכרמים זקנים, והיין מדבר כאן בגדול. אחד מהיינות מעודן במעט מהשני, אבל לוקח אתכם למחוזות טעם אחרים. והשניים האחרונים הם במלוא מובן המילה יינות בלתי רגילים.

קאיסלר בוגן שירז – 2005 Kaesler Shiraz The Bogan
זהו יקב שבאופן קונסיסטנטי עושה יינות טובים, שמציעים שילוב של טרואר ופרי. אחד היינות המובילים של יקב קאיסלר. קחו לכם את הכוס, והביטו בצבע העמוק והנפלא. והצבע כאן הוא פשוט שולט. בפה ובאף שילוב של חייתיות ופרחוניות אקליפטוס ומעט יובש. יש כאן שירז ועוד שירז. פרי כהה ועשיר, איזון מצוין של סמיכות ושזיף סגול. היין עשוי 100% ענבי שירז, שנבצרו במרץ 2005 בכרמי היקב. האחד ניטע ב-1899 והשני ב-1976. הענבים נבצרו ב-14.5 בומה, והועברו לתסיסה על הקליפות בטמפרטורה מבוקרת של 24-26 מעלות.
לאחר התסיסה הראשונה נסחט המיץ במסחטת ממברנה, והועבר לתסיסה שנייה מלולקטית בחביות, 80% חדשות מאלון צרפתי ואלון אמריקאי, ו-20% חביות משומשות בנות שנה מאלון צרפתי. לאחר 15 חודשים בוקבק היין ללא סינון או הצללה.
זהו יין בעל גוף מלא, מתפרץ בטעמי דובדבן ושזיף, אדמה לחה, מוקה ושוקולד. תחושת חיך משיית וסיומת ארוכה. יין בלתי רגיל בכל קנה מידה. לשתייה עד 2021, שזכה מרוברט פרקר ל- 96 נקודות, שכל אחת מהן מוצדקת יותר מהאחרת. מחירו 289 ₪.

ועכשיו, תמחקו לכם כל מה שאמרתי עד עכשיו, ואמרתי הרבה. קחו לכם יין עם אף לא פחות ממדהים. יין שלהחזיק אותו בפה זה לא פחות מסוכרייה שלא רוצים לבלוע. לטעום שירז ולשאול את עצמכם עד כמה שירז יכול להיות שירז. יש כאן המון, אבל המון, צבע. יש כאן המון, אבל המון, פרי מרוכז, עמוק, מתוק, חייתי, מצוין. טאנינים איתנים וטובים. הכי שירז שיכול להיות המיטב שבמיטב. ONE OF A KIND ולא פחות.

סטנדיש – דה סטנדיש שירז 2003 Standish Shiraz
יין שירז ייחודי זה נבצר מכרם בן 96 שנים, שהיה בעבר בבעלות משפחת סטנדיש. הכרם נטוע בצפון מזרח ברוסה על קרקע חולית מעל מצע חרסיתי. תנובת הכרם קטנטנה, בין 125 ל-250 קילו לדונם. בסך הכל יוצרו בשנת 2003 כ-500 תיבות של היין האלוהי הזה. לאחר הבציר הופרדו הענבים מהשדרות, והושארו בין יומיים לעשרה ימים ל"שרייה קרה" במיכלי אלון ואמבטיות מצופות אפוקסי. השמרים הטבעיים שימשו להתססה בטמפרטורה מבוקרת למשך עוד ארבעה שבועות. לאחר התסיסה נסחטו הענבים במסחטת סל, ושהו זמן נוסף במיכלים לתסיסה שנייה מלולקטית. זמן היישון הכולל כ- 32 חודשים בחביות משומשות של אלון צרפתי.
היין בוקבק ללא סינון או הצללה. זהו יין מרוכז ואלגנטי, ברמת אלכוהול "נמוכה" (14.5%) יחסית לברוסה. היין בעל פרופיל טעמים מורכב ומדהים, מהיינות היותר טובים שיוצרו אי פעם בברוסה. ייחודי בקנה מידה עולמי. כל אלה הביאו את רוברט פרקר להעניק ליין 99 נקודות. כן, זו לא טעות: 99 נקודות, ולומר כי היין יתיישן ללא כל בעיה לאורך שני עשורים ואף יותר. מחירו לצרכן 549 ₪.


מרש
טלפון להזמנות: 03-6342807
מיכל: 050-3590001
דני: 050-3590013
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר