משאל ראש השנה תשפ"ב 2021 – המלצות היינניות והייננים

לקראת ראש השנה ביקשנו מיינניות וייננים עסוקים וטרודים מעל הראש בבציר להמליץ על יינות שלהם לארוחות החג (בסדר אלפביתי של שמות היקבים). לא פחות מעניין – ביקשנו המלצות על יינות של עמיתים וכאן הופתענו מכמה שמות לא מוכרים. שנה טובה ולחיים!
אורנה לב ייננית יקב אדם עם רגש מיוחד לבקבוק קותי על שם אביה ז"ל. צילום דוד סילברמן dpsimages

אורנה לב – ייננית יקב אדם

יין שלי: קותי 19 – יין סירה מכרם היקב ברמת צבאים. היין – 95% סירה ו- 5% גרנאש – נותן לדעתי ביטוי טוב לזן ולחלקת הכרם שלנו. מלא תבלינים, עישון, קאסיס, וכשמו כן; הוא ארץ ישראלי.

יינות יקב רוגלית – גם הרוזה

יין של עמיתה: רוזה 2020 של יקב רוגלית, הייננית שרון כהן. רוזה שעשוי נהדר, עם איזון טוב בין חמיצות, רעננות ופרי.

יד אדם של יעקב אוריה על בקבוק יד אדם. צילום דוד סילברמן dpsimages

יעקב אוריה – יינן יקב אוריה

יין שלי: יד אדם 2019 – אנחנו מתהדרים ביינות הטובים שיוצאים תחת ידינו, אך באמת כל כך הרבה מיכולתנו לעשות יינות טובים, מותנית באיכות הפרי שנקבל. כן, יש כמובן את הטרואר שתומך; אבל יותר מכך, יש את הכורם שממקסם או מבזבז את איכויות הטרואר. ומתוך כבוד לשני הכורמים העיקריים שלי, והומאז' לכורמים בכלל, הקדשתי את היין הזה להם. יין מבוסס GSM מהכרם של יורם ליבנה בשדה משה, עם מרלו שגודל תחת ידיו של עידו בר במרום גולן. יין בבציר מוקדם עם פרי אדום רענן, חומציות תומכת, וגוף בינוני. יין שבגלל החומציות שלו הוא Food Friendly, ובגלל אלכוהול נמוך וטאנין לא אגרסיבי, הוא גם Israeli-Summer Friendly.

איך יכול להיות שיקב קטן כמו סוסון ים, מוצא את עצמו רץ אחרי מסעדות שפשטו רגל וכל אחת מהם חייבת לו אלפי שקלים?
זאב דוניה יקב סוסון ים. צילום דוד סילברמן dpsimages

יין של עמית: אנטואן 2014 של יקב סוסון ים  כבר שנים, מאז שנת 2006, אני עובד עם זני עמק הרון, ובעיקר עם הבלנד הקלאסי שנולד מאחוזתו החדשה של האפיפיור. ומתוך היכרות רבת שנים זו עם ענבים אלו, אני נמלא הערכה עמוקה ליצירה הזו של זאב דוניה. יין שכבר התפתח מעט, והנה הוא כבר גדול מסך חלקיו. יין עם איזון מקסים ראשוני, יחד עם כמה שנות התיישנות, יצרו אצלי את אותה חוויה מרגשת וכל כך חמקמקה של יין המשתבח על ציר הזמן. הסיבה האמיתית למה אנחנו בכלל מיישנים יין. בעיניי, זו יצירת מופת ישראלית (ולמיטב הבנתי עוד נותרו כמה בקבוקים אחרונים למכירה).

ניצן סברסקי ייננית יקב אחת:. צילום דוד סילברמן dpsimages

ניצן סברסקי – ייננית יקב אחת

יין שלי: לחג הזה אני ממליצה על רוזה 2020 שלי, עשוי מ-100% גרנאש. יין רענן בעל ארומות של פטל ואשכולית אדומה, ומינרליות קלה.

יין של עמית: ממליצה על רוזה גרנאש 2020 של פלדשטיין, יין נהדר שמעלה חיוך על השפתיים.

מאירם הראל יינן אמפורה ממיין ענבים בבציר 2021. צילום אסף עזר המנכ"ל

מאירם הראל – יינן יקב אמפורה

יין שלנו: היין שיהיה איתי בחג הוא מד רד 2019. מד רד הוא "יין הבית" שלי. הרבה פעמים אני מוצא את עצמי מתחיל ומסיים איתו; באירועים מיוחדים ובשגרה. הוא כמו מכייל אותי, אבל לא רק. במובן מסוים, היין הזה גם מכיל אותי, ובעצם מחזק אותי ומאשר לי שבחרתי במלאכה הנכונה.

ערן גולדווסר יקב יתיר. צילום דוד סילברמן dpsimages
ערן גולדווסר יינן יקב יתיר – השראה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יין של עמית: נחל יתיר 2016 של יקב יתיר – בלנד של סירה, טנאט ומלבק. פשוט נהדר ומעניין מאוד. גם היין וגם היינן ערן גולדווסר מהווים השראה עבורי, וזה הכי כיף.

יואב לוי יינן בזלת הגולן עם ה-188. צילום כרמית אהרנרייך

יואב לוי – יינן יקב בזלת הגולן

יין שלי: כרם 188– קברנה סוביניון סינגל ויניארד. יין שבמקור תוכנן להיות יין עבודה במסעדות, ולכן יוצר עם פקק הברגה. כשהגיעה התוצאה המדהימה של היין, החלטנו להנגיש אותו לכל; מה גם שאנו גאים בחיבור שלנו לצבא ולכוחות הבטחון, ויין 188 מבטא את הקשר ההדוק בין העבר המר והכואב של אזורי הלחימה ברמת הגולן, לבין ההווה המשגשג. לרבים וטובים מהיקבים מחוץ לגולן יש כרמים ברמת הגולן – ארץ היין.

צילום אסף קרלה
שבעה בני המשפחה: אסף, הדסה, עדי, אורן, קארן, שחר ותומר עובדים ופעילים בעשייה ובתפעול היקב וכפר היין קדם של משפחת אסף. צילום אסף קרלה

יין של עמית: מואיסה גרנד של יקב אסף – קברנה סוביניון איכותי משובח ומדויק, מתאים לשתות אותו עם בשר איכותי מרמת הגולן. שאפו גדול לקולגה!

הלל מן יינן יקב בית אל

הלל מן – יינן יקב בית אל

יין שלנו: מלבק-קברנה סוביניון 2018 –  בעל צבע עמוק אדום שחור, ארומות פירות בשלים, קצת ציפורן. טעם מרוכז וסמיך, חמאתי, ריבת חלב כתוצאה מתסיסה איטית וארוכה. השילוב של קברנה סוביניון עשיר יוצר יין חוויתי, נגיש ועוצמתי, המתאים לתפריט ים תיכוני.

גיא אשל יינן יקב דלתון

יין של עמית: עלמה דלתון 2018 בלנד מהגליל – מתאים לאוהבי יינות מאוזנים, ריח: ציפורן עם מעט מינרליות. אחרי שנותנים ליין לנשום עולים ריחות של וניל. טעם: עגול, נעים לחך, עם סיומת מעט מינרלית. אפטר טייסט: סיומת קצרה, טאנינים רכים.

יקב בן נון – אדי גנדלר (מימין) ודני יניב

אדי גנדלר – יינן יקב בן נון

יין שלנו: ממליץ על ה- Reserve שלנו. בלנד עשיר טעמים בסגנון צרפתי בורודלזי, מענבים נבחרים שנבצרו ידנית בכרם מגבעת ישעיהו. יין יציב ואיכותי, שכל שנה מוכיח עצמו מבציר לבציר.

יעקב אוריה ויינותיו הלבנים בערב מיוחד שהתקיים במתחם wework בדרום תל אביב. מתפלל? מטיף? בתמונות מערב זה עיניו עצומות. צילום נהדר של דוד סילברמן dpsimages
יעקב אוריה – יינן חוקר ולא מתיימר. צילום דוד סילברמן dpsimages

יין של עמית: ממליץ על יין כתום של יעקב אוריה, אלפא אומגה – אסופת התבלין 2019 – בלנד מעניין ושונה של ענבים לבנים המותססים על קליפותיהם (ללא עץ), שנותן ביטוי לארומטיות של הגוורצטרמינר, אך באיפוק, עם מנעד מעניין מהזנים הנוספים בבלנד. התוצאה היא יין מורכב ואלגנטי, כמו גם עשיר ומוצק – מומלץ לאוהבי יין סקרנים.

3 בקבוקי אשכולות שלמים של סגל. צילום ליאור גולסאד

עידו לוינסון –  MW יינן ראשי יקב ברקן-סגל

יין שלנו: סגל אשכולות שלמים סירה 2018 – מכרם קריית ענבים. אשכולות מוצללים מאוד. שנותנים פרי רענן ומפולפל תודות לשימוש באשכולות השלמים. כיף לבדו, אבל עוד יותר לצד מנת טלה או כבש מתובלת וטעימה.

בציר ראשון לעונה יצא לדרך 26.7.21 – שרדונה כרם כנף יוסף של משפחת הדרי. צילום מדף הפייסבוק

יין של עמית: אני רוצה להמליץ על השרדונה של יקב גיתו, של מלכיאל הדרי. יין נהדר, עם שילוב מצוין של פרי הדר וחבית עדינה.

שיבי דרורי יינן יקב גבעות בקליטת גוורצטרמינר 2021

שיבי דרורי – יינן יקב גבעות

יין שלנו: גופנא פינו נואר רזרב 2018. אני אוהב את מה שקורה לזן הזה באזור שלנו – מורכבות, פרי אדום, פרחוניות, עור ואדמה, כשמשולבים בעץ איכותי מבורגון, ופה מאוזן וארוך. היין הכי טרוארי שלנו, וזה שלא מפסיק להפתיע אותי.

צילום יקב טוליפ

יין של עמית: אחד הדברים הטובים בתעשיית היין הקטנה שלנו היא העובדה שכולם די מכירים את כולם, בקטע טוב. לכן, כשמבקשים ממני לפרגן ליין של אחד הקולגות, אני תמיד בחשש, כי הייתי רוצה לשבח את היינות המצוינים של חברים רבים. אם אני ממש חייב לבחור אחד, אני בוחר את הבלק טוליפ 2018 המצוין של יקב טוליפ והיינן דוד בר אילן. היין בעל אלגנטיות עוצמתית, רבדים רבים ומסתוריים שמתגלים לאט לאט בכוס. עבודת בלנד מצוינת, ברמה הגבוהה ביותר בעיניי. שתינו בשבת בחיק המשפחה, שכבר מאוד מפונקת בנושא היין, ואהבנו מאוד!

גיא אשל יינן דלתון (משמאל) והאגרונום נחום נווה. צילום דוד סילברמן dpsimages

גיא אשל – יינן יקב דלתון

יין שלנו: בחג הזה יהיה לי על השולחן סוביניון בלאן רזרב 2020 שלנו – יין מלא אנרגיה, ארומטי ומרענן.  בשנת בציר זו הסוביניון בלאן בכרם אלקוש נראה נפלא. התסיסה ללא תוספות שמרים נתנה ביטוי אמיתי לחלקה, במיוחד הארומות של אשכולית לבנה ופסיפלורה.

ליטל עובדיה יקב תל. צילום מתן כץ מדף הפייסבוק

יין של עמיתה: גרנאש 2019 של יקב תל – בתור חובב הזן, וגם בעקבות עבודתי עם זן הגרנאש, פגשתי את ליטל עובדיה והיקב הקטן והמקסים שבנתה במו ידיה. היא עושה יין גרנאש עדין מאוד מצפון רמת הגולן. אני כבר שמרתי לי בקבוק לארוחת החג, שילווה את המנה העיקרית.

אלעד מובשוביץ מיקב דרימיה:
אלעד מובשוביץ מיקב דרימיה. צילום נאוה מובשוביץ

אלעד מובשוביץ – יינן יקב דרימיה

יין שלי: סהר 2018 – הירח שנתן לי השראה לעשות יין שמתאים לכל יום. מחזוריות שמשתנה, לפעמים יותר לפעמים פחות, אבל תמיד שם. להביט על אותה נקודה ממקום שונה. להיזכר כשחשוך, שתיכף האור יגיע.

אורי חץ, היינן של יקב שאטו גולן. האצילות מחייבת להגיע לאירוע ביקב ב- 1 ביוני
אורי חץ שאטו גולן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יין של עמית: יינות שאטו גולן, ובפרט אליעד 2017 – לטעום מה שלעולם לא אוכל לעשות, והפעם להיזכר שבלי האחר אני לא שווה. חג שמח!

אדם אלפסי בקליטת ענבים. צילום יערה ביאדגלין

אדם אלפסי – יינן יקב הר אודם

יין שלנו: עם החום של הקיץ הישראלי אני ממליץ על חגיגה קייצית ולבנה. יין שלנו שיבוא טוב עם מזג האוויר החם שצפוי לנו בחגי תשרי, הוא וולקני ריזלינג 2020 – פירותי מאוד קל ועם חומציות מרעננת, יתאים  לכל סוג של ארוחה.

יינן אמפורה מירם הראל. צילום רן בירון
יינן אמפורה מאירם הראל. צילום רן בירון

יין של עמית: אני ממליץ על גרנאש בלאן של אמפורה – פתחתי בקבוק לאחרונה, ונהניתי מהאופי המיוחד שיש ליין.  יין מרענן ופריך, שעשוי בצורה מדויקת ומעניינת.

משפחת לביא על הר ברכה

ניר לביא – יינן יקב הר ברכה

יין שלנו: אנחנו ממליצים על יין הברכה בלנד – בלנד צבעוני המורכב מ- 45% ענבי קברנה סוביניון, 45% ענבי מרלו, וו- 10% ענבי פטי ורדו. היין מתפאר בצבעי בורדו, מציע טעמים של אוכמניות ופירות יער, עם ניחוחות עץ אלון וסיומת עדינה ומתקתקה. היין זכה במקום ראשון בתחרות Best Value ליינות שמחירם עד 79 ₪ על המדף. אחד היינות המאוזנים ביותר ביקב. משתלב טוב עם כמעט כל מאכל. יין שמשדרג כל שולחן!

האלון הבודד – יש עץ כזה. צילום תיירות גוש עציון

יין של עמית: אני מתחבר ליקב גוש עציון וליין האלון הבודד קברנה סוביניון – 21 חודשי חבית. יין עמוק, עשיר ועוצמתי.

דורון יצחקי בכרם של הריזלינג בריינהאסן

דורון יצחקי – היינן המעופף שמייצר את יינותיו בעולם – טאץ' ביי פיוז'ן (Touch by Fusion)

יין שלי: היין שהכי עשה לי את הקיץ זה הריזלינג היבש שלנו, שהוא מצד אחד פירותי וארומטי כמו שריזלינג גרמני צריך להיות, ומצד שני מאוד רענן ובעל חומציות טבעית גבוהה, ולכן ניתן לשתות אותו לצד מאכלים מגוונים, כולל בשר. לצערי היין אזל, אבל אל דאגה – הריזלינג היבש הבא בדרך.

יין של יקב עמית: שרדונה 2020 של יקב סימון, של זאבי סימון מטבעון. מדובר בשרדונה עשוי היטב ומתאים לארץ.

יינני יקב טפרברג: דניאל פרידנברג (מימין), שיקי ראוכברגר יינן ראשי, אוליבייה פרתי שגם צילם

שיקי ראוכברגר – יינן ראשי יקב טפרברג

המלצה על יין שלנו ועל יין של יקב עמית: כאוהב קברנה פרנק, ההמלצה שלי הינה על קברנה פרנק 2017 מסדרת לגסי שלנו, ויין קברנה פרנק 2017 של יקב הר אודם. אלו הם שני יינות קברנה פרנק איכותיים, המבטאים בצורה טובה מאוד ומהנה את אופייניות הזן משני טרוארים שונים – שלנו מרום הרי יהודה, והיין של הר אודם מהגליל העליון.

אוליבייה פרתי – יינן יקב טפרברג

יין שלנו: פרנץ' קולומבר אימפרשן 2020  – עשוי 100% ענבי פרנץ' שנבצרו מאזור שפלת יהודה. היין פירותי, עם גוף בינוני וחמיצות נעימה. יין לבן שמתאים לכל מצב, החל מאפריטיף עם חברים ועד לארוחה משפחתית בחג.

יין של יקב עמית: קברנה פרנק דור 5 יקב 1848 בציר 2018 – קברנה פרנק הוא אחד הזנים המצליחים בארץ. יקב 1848 הצליח לעשות יין המבטא את הזן בצורה יפה מאוד. ירקרקות נעימה באף, עם פה בעל נוכחות ואיזון. כל הכבוד להם.

דני פרידנברג – יינן יקב טפרברג

יין שלנו: פינו גרי אסנס – יין מרענן, מרומם, וחד כמו הברכות שלי לשנה חדשה.

יין של יקב עמית: הפינו נואר של יקב ויתקין – בן משפחה של הפינו גרי, מביא אפיון מכובד ואלגנטי ל-פינו מהים התיכון.

ליאור לקסר יינן יקב ירושלים עם הרוזה. צילום דניאל לקסר

ליאור לקסר – יינן ומנכ"ל יקב ירושלים

יין שלי: רוזה פרימיום 2020  – מענבי פינו נואר שגדלו בהרי ירושלים, הפקנו רוזה חד ומינרלי, עם טעמי פרי אדום עדין ופריחה של הדרים. מושלם כאפריטיף או לצד מנת סביצ'ה-סשימי.

יין של יקב עמית: ריזלינג של יקב ספרה – תמיד מזכיר לי מקומות רחוקים וקרירים. יין לבן עם עמוד שדרה, חד ולא מתחנף.

ריצ'רד דיוויס יינן וכורם יקב כישור בבציר 2021

ריצ'רד דיוויס – יינן יקב כישור

יין של היקב שלנו: טוב, לבקש ממני להמליץ על יין אחד שלנו, זה מאוד קשה. כולם היו בניי, איך נבחר? אבל באווירת גל החום האין סופי הזה, אני בוחר במורבדר 2019 שלנו – יין אדום בעל גוף בינוני קל, צבע אדום בהיר מאוד; אולי האדום הכי קרוב לרוזה שאני מכיר. תנו לו טיפ טיפה קירור, תרימו רגליים, תישענו אחורה ואתם בחלום.

ג'וני שטרן יקב שטרן. צילום אנטולי מיכאלו

יין של יקב עמית: ובפינת ההמלצה על יין של קולגה, הלכתי על היין הכי רחוק מההמלצה על היין שלנו. אני בוחר הפעם בשכן והחבר שלנו, ג'וני שטרן, ובפטי ורדו 2017 של ג'וני. אם כבר לייצר פטי ורדו, אז רק ככה. יין נפלא מהכרם שכאן מולנו בתובל. שנה טובה!

הכורם והיינן צור שיזף ויינותיו עם תויות מאוירות על ידי חנוך פיבן. צילום יונתן לבני

צור שיזף – יינן יקב כרם שיזף

יין שלי: כרם שיזף מוסקט יבש – נבצר בסוכר נמוך, סביב 20% כשהחומצה גבוהה. בדרך עובר שפיה אחת, אחרי יום למכל תסיסה, ועוד אחת לפני מכל זכוכית (דמיג'אן), ואז הוא יוצא לקור הנגבי כדי לייצב אותו בימים הקפואים, ומבוקבק צלול ולימוני עם ארומות מוסקטיות בתחילת ינואר.

גבי סדן כרם שבו. צילום עמרי יצחק
גבי סדן כרם שבו . צילום עמרי יצחק

יין של יקב עמית: המומלץ הוא השנינצ'יק של כרם שבו – יין שכל לגימה שלו היא נקיה ומדויקת; כמו כל מה שגבי סדן עושה. קר, צונן וכיפי.

יפתח פרץ יינן ראשי של יקב כרמל. צילום יוראי רבן

יפתח פרץ – יינן ראשי של יקב כרמל

יין של היקב שלנו: גוורצטרמינר תל מחפי  – יין קינוח מענבים שנבצרו בבציר מאוחר, לאחר שאיבדו חלק גדול מהנוזלים שלהם ונשארו בעיקר הארומות, הסוכרים, ושאר דברים טובים. היין ארומטי, מתוק עם שובל ארוך. ילווה גבינות כחולות ובשלות, קינוחים על בסיס פירות יבשים ואגוזים למיניהם, וגם כיין למדיטציה. מוכן לשתייה כבר עכשיו, אבל יוכל להתיישן בתנאים טובים גם 20 שנה מעכשיו.

אסף פז יקב ויתקין. צילום דוד סילברמן dpsimages
אסף פז יינן יקב ויתקין. צילום דוד סילברמן dpsimages

יין של יקב עמית: קריניאן של יקב ויתקיןאסף פז הוא האבא הרעיוני של חלק גדול מיינות הפרמיום של יקבי כרמל, ובהחלט מומחה עולמי לקריניאן, הזן שהכי מעניין לעבוד עליו. לחיים!

ששון בן אהרון יינן מוני. צילום דוד סילברמן dpsimages

ששון בן אהרון – יקב מוני

יין של היקב שלנו: VIA – יין הדגל של מוני: בלנד בסגנון בורדו, לאחר יישון ממושך בחביות ובבקבוק.

צילום אלי גולדשמידט. e.g.

יין של יקב עמית:  הר איתן של יקב מצודה – בלנד מורכב על בסיס קברנה סוביניון, עשיר ועם נוכחות מרשימה. מוקדש באהבה ליקב מצודה שנפגע קשה בשריפה בהרי ירושלים.

מיה לוצ'ה סירה & שזרות 2019. צילום קובי ארביב

קובי ארביב – יינן יקב מיה לוצ'ה

יין שלי: מיה לוצ'ה סירה & שזרות 2019 – אין הנחתום מעיד על עיסתו, אך כיוון שהתבקשתי להמליץ גם על יין שלי, אוכל לומר שמדובר ביין מרגש. סירה שתססה עם שזרותיה על מנת לשמר רעננות, תיבול ופרחוניות. בדיוק מה שהזן הזה אוהב להיות, ולגמרי מה שאני מכווין אליו כאשר אני חושב על איזה יין סירה הייתי רוצה לשתות.

יין של יקב עמית: עזר כנגדו 2018 של יעקב אוריה – חיבור בין שני זנים ושני טרוארים; שרדונה המגיע מצפון רמת הגולן, ושנין בלאן המגיע משפלת יהודה. חיבור מצוין ועשייה מדייקת יצרו יין פירותי ושופע מחד, אך מינרלי ומרענן מאידך.

Winemaker Choice 2016. צילום אור מרקוס

אור מרקוס – יינן יקב מרקוס

יין של היקב שלנו: Winemaker Choice 2016בלנד ייחודי של 40% פטיט סירה מאלון הגליל, 30% קברנה סוביניון מכרם בן זימרה, ו- 30% מרלו מעמק האלה. בלנד זה, בדומה לבלנדים נוספים ביקב, נוצרים לפני חבית, ומתיישנים כל התקופה כבלנד. היין הולך מעולה עם כל מטבח בערב החג, בדיוק כפי שכל זן כאן נותן את אותותיו, והיישון הארוך מפיק יין עוצמתי אך עם זאת אלגנטי ורך.

יין של יקב עמית: ממליץ על יקב אהוב – מכמורת. בדיוק שתיתי בלנד חדש של דניאל המוכשר. בלנד זה של סנג'ובזה, פטי ורדו, קברנה סוביניון וקברנה פרנק 2017, אינו שגרתי – שונה מהרבה יינות ובלנדים ישראלים שיוצאים מיקבי גראז' (כמונו). יין מושלם.

רמי נעמן יקב נעמן. צילום בטינה נעמן

רמי נעמן – יינן יקב נעמן

יין של היקב שלנו: כאשר מדברים על ראש השנה, מיד מתחבר לי זן ענבים אחד ומיוחד: קברנה פרנק. מדוע? אני לא מכיר זן אחר שמסתדר כל כך טוב גם עם הדג בפתיחת הארוחה וגם עם הבשר שיבוא בעקבותיו. העדינות ועושר הטעמים – מטעמי פלפל ירוק ועד פירות יער שחורים, מסתדרים עם כל מגוון המנות של החג. היה לי הכבוד להיות הראשון שהחזיר את הזן העתיק הזה למקורותיו בגליל, אחרי אלפיים שנות גלות. לפי האנציקלופדיה הצרפתית לזני ענבים – הרומאים הם אלו שהביאו אותו מהגליל לבורדו.

יוסי בן ברק ז"ל עם רמי נעמן. צילום בטינה נעמן

יין מומלץ לחג מיקב של חבר ועמית ז"ל – יוסי בן ברק מיקב 3 גפנים: השנה נפרדנו בצער גדול מחברנו יוסי בן ברק מרמות נפתלי. כשהתבקשתי להמליץ על יין של עמית, מיד חשבתי על הברברה של יקב 3 גפנים. יוסי ז"ל התאהב בזן האיטלקי מפיימונטה, והפיק ממנו יין עדין ואצילי, עם נגיעות של טבק ופירות שחורים ותחושה אדמתית. בני משפחת בן ברק ממשיכים למכור את היין, ואין לי ספק שכל מי שיתנסה בו יתאהב.

היין זורם בדם המשפחה. צילום הילה דהאן

הילה דהאן – ייננית יקב סומק

יין של היקב שלנו: כרם 13 – בלנד ים תיכוני של גרנאש ומורבדר. יין אלגנטי, ארומות עשירות, נעים לשתייה ומאוד מאוד טעים.

יקב עמית: אליושקה של יקב גבע פרשים במשמר העמק. שרדונה קליל ורענן.

היין מוצא את עצמו בסיטואציה קפקאית. צילום זאב דוניה

זאב דוניה – יינן יקב סוסון ים

יין של היקב שלנו: קפקא 2014 – יין בסגנון אמרונה, שנוצר מענבים שהצטמקו באופן טבעי על הגפנים – מוכן לשתייה. פוטנציאל התיישנות של שנים רבות. בלנד של 45% פטיט סירה, 25% מורבדר, 15% סנסו, אלכוהול 14.5%. יישון: 22 חודשים בחביות עץ אמריקני וצרפתי, ועוד כשנה במכל נירוסטה. בשלב מאוחר יותר נוסף לבלנד גם גרנאש התוצאה היא יין יוצא דופן, גם במונחים של סוסון ים.

יין של יקב עמית: מדיטרניאן 2017 של יקב כרמל – בלנד של זנים ים תיכוניים. נטעם בטעימה עיוורת, והפתיע לטובה.

צילום דורון רב הון

דורון רב הון – יינן יקב ספרה

יין של היקב שלנו: מאוד אוהב את White Signature השנה. 100% סמיון פעם ראשונה, 10 חודשים בעץ  – יין שמדבר על מקום ואופי!

קסם של רוזה שמרחף באויר. צילום דורון רב הון

יין של יקב עמית: רוזה של השכנים ממול ביקב צפרירים. יופי של עשייה. הכול במידה ואיפוק כמו שרוזה טוב צריך להיות, או לפחות כמו שאני אוהב…

צילום יוסי יודפת יקב עבייה

יוסי יודפת – יקב עבייה

יין שלי: אום תות 2017 – קריניאן וותיק מעמק שפייה. נטוע על אדמה גירנית (טרה רוסה). יין מלא, עשיר ומאוד מורכב, אך ממש לא כבד.

יין של יקב עמית: גרנאש בלאן של יקב תדהר. לטעמי אחד היינות הלבנים הישראלים היותר מוצלחים.

דוד פינטו יקב פינטו

דוד פינטו – יינן יקב פינטו

יין שלי: פינטו רוזה 2020 – היין הראשון של יקב פינטו החדש, המסמל את מחויבותנו לאיכות בלתי מתפשרת ויצירת זן חדש של יינות איכות מדבריים. היין מורכב משיראז, קברנה פרנק ומרסלאן מכרם מבורך הנטוע בעומר ברמת נגב. ליין צבע ורוד בוהק, בוקה עשיר של אשכוליות, פטל בשל ועשבי תיבול, עם חמיצות נהדרת שמחזיקה את הכול. זהו יין אוכל נהדר, גם בגלל החמיצות הגבוהה וגם בגלל רמת האלכוהול הנמוכה (11.5%), אשר נותנת לו קלילות ויכולת לשתות עוד

אקסודוס של רמת נגב. צילום מדף הפייסבוק

יין של יקב עמית: אקסודוס 2017 של יקב רמת נגב מקדש ברנע – שנין בלאן אלגנטי וקלאסי, בעל גוף מלא ומפנק, ונוכחות מרשימה. עדות להצלחתו המופלאה של השנין בלאן באדמות הנגב. בהתחלה מרגישים את החבית, אבל לאחר מכן זו מפנה מקום לארומות עשירות של הדרים, פרחוניות ודבש. סוג של קלאסיקה.

גולן פלם ממיין בציר 2021

גולן פלם – יינן יקב פלם

יין של היקב שלנו: פלם סירה ריזרב 2015 – שנת בציר ייחודית, ושנה בה הצלחתי להוציא את המיטב מתוספת מורבדר לסירה, שנתן טוויסט עניין ומורכבות.

יין של יקב עמית: שבו אדום 2018 – פרי אדום, עושר חף מכבדות. יין מעשה ידי אמן.

עדולם של צפרירים

לורי לנדר – ייננית יקב צפרירים

יין של היקב שלנו: לקראת החגים ממליצה על עדולם 2018 – רובו מרלו וקברנה פרנק, עם קצת קברנה סוביניון. עשיר בפרי עם חמיצות טובה. יין אדום לקיץ-סתיו הישראלי.

יין של יקב עמית: המלבק של שכנינו יקב רוגלית. עשיר ומורכב, ילך מעולה על שולחן האוכל של לילות החגים.

היין של צרעה. צילום ערן פיק

ערן פיק –  MW יינן ומנכ"ל יקב צרעה

יין של היקב שלנו: אני בוחר לחג הרי יהודה לבן 2020 – יין מענבי שרדונה וסוביניון בלאן, שתסס ברובו בחביות גדולות וישנות. יין כיפי שאין הרבה מה לומר עליו.

היין של עמית טולדו. צילום ערן פיק

יין של יקב עמית: סירה 2020 של עמית טולדו (גרסת רוטונדון). יין מפולפל ועשיר בטעמים מכרם בנווה אטיב. חד קרן.

איציק כהן יקב רמות נפתלי. צילום נוגה מדף הפייסבוק

איציק כהן – יינן יקב רמות נפתלי

יין של היקב שלנו: שרדונה 2020 – יין שהתיישן בחבית עץ צרפתית חדשה במשך 4 חודשים.

יין של יקב עמית: יקב שאני מעריך וממליץ הוא יקב טולדו של עמית טולדו, המייצר יינות אחרים מעולים.

קריניאן פרא רזרב 2018 של רקנאטי. צילום קובי ארביב

קובי ארביב – יינן ראשי יקב רקנאטי

יין של היקב שלנו: רקנאטי קריניאן פרא 2018 – יין שממש בקרוב ייצא לשוק, ויהיה העשירי במספר עבור הקריניאן שלנו, שנוצר לראשונה בשנת 2009. חלקה מיוחדת שאיננה מושקית, גפנים אשר העמיקו שורש ויוצרות פרי קטן, עשיר, מרוכז ומלא בטעם. השילוב בין הפרי העוצמתי והמורכב בתחילת הדרך, להתרככות שלו במשך הזמן כשהוא בבקבוק, הניב יין שופע פרי ועשבי תיבול, עוצמה לצד איפוק. זהו זן ענבים אותו אני מכנה "סינדרלה" – זן חשוב שבעבר לא ממש זכה לתשומת לב, ובשנים האחרונות מקבל את הכבוד הראוי לו.

השרדונה של אסף פז ל- Cheers. צילום רן שוהם

יין של עמיתים: שרדונה כרם הרוח 2018 – יין שנעשה בחיבור בין אנשים שאני אוהב; מצד אחד אסף פז מיקב ויתקין, ומצד שני יאיר היידו ואיתי גלייטמן העומדים מאחורי Cheers. זהו יין שרדונה מקסים המגיע מכרם הרוח שבגולן. יש בו עושר ומורכבות לצד עידון, רעננות ומינרליות. שרדונה כלבבי.

עמיחי לוריא יקב שילה והמוזאיק שלו. צילום צבי כהן

עמיחי לוריא – יינן יקב שילה

יין שלי: מוזאיק 2018 – מורכב מפסיפס של זנים: מרלו, פטי ורדו, קברנה פרנק. במקום לכתוב על היין הזה, אתן ליין לדבר. טעימה אחת והכל ברור.

בלאן דה בלאן רמת הגולן. צילום מהיקב

יין של יקב עמית: ממליץ בחום על בלאן דה בלאן של יקב רמת הגולן. שום אירוע לא שלם בלי היין הזה.

הריזלינג של אלי שירן שצילם

אלי שירן – יינן יקב שירן

יין שלי: קשה להמליץ על יין אחד שלך לראש השנה, ובוודאי של חבריך, שהרי אנו משופעים במאות יינות איכות שחברינו הייננים מפיקים בארצנו. למרות שבחגים יש נטייה ללגום יינות אדומים, אני דווקא אלגום (בין היתר)  את הריזלינג 2020 של יקב שירן. ראש השנה הוא בין היתר חג של סימבוליות והתחדשות. זהו הבציר הראשון של זן זה ביקב כסימבוליות להתחדשות. היין מפגין רעננות וחומציות מאוזנת, לצד עושר של טעמים. ומה אנו רוצים? שנה טובה ורעננה ללא כבדות מיותרת. ובסוף, לריזלינג יש יכולת התיישנות טובה, והוא משתבח עם השנים בדיוק כפי שאנו מאחלים לעצמנו.

יעקב אוריה והמוסקטר הזקן. צילום פטריסיה אוריה

יין של יקב עמית: לקינוח נלגום את The old Musketeer של יעקב אוריה. הייתי ממליץ על מגוון יינותיו המיוחדים, אבל ביקשו אחד. לטעמי, זהו יין הקינוח הכשר הטוב ביותר הקיים היום. הסמליות קיימת גם כאן. באף ובפה כל הפירות שארץ ישראל השתבחה בהם. היין מתוק אבל עדין. זוהי מתיקות שאינה מעיקה, מאחר והיא מאוזנת להפליא עם חומציות מעולה ואלכוהול שאינו גבוה, כך שהסך המתקבל הוא יין קינוח נעים, ומשקף גם כאן את שאנו רוצים או מצפים או  מאחלים לעצמנו בשנה הקרובה. אז שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה, ותשתו יין ישראלי. לחיים!

אור נדבך יינן יקב תבור

אור נדבך – יינן יקב תבור

יין של היקב שלנו: אקו לבן – בלנד חדש של יקב תבור. עשוי משרדונה, רוסאן ושנין בלאן. מעניין, מורכב ועשיר.

מפגש ייננים (משמאל לימין): אורנה לב יקב אדם, שלומי צור יקב תל אפק, אור נדבך יקב תבור. צילום מיכל אקרמן יקב תבור

יין של יקב עמית: אני ממליץ על הפינו נואר של יקב תל אפק. יין נפלא של אנשים נהדרים.

בלנד לבן שובל אפק של יקב תל אפק. צילום שלומי צור

שלומי צור – יקב תל אפק

יין של היקב שלנו: Shoval White Blend 2020 – בלנד לבן יבש מבציר ידני של שלושת הזנים מכרם בגליל התחתון – כפר קיש. הרכב זנים ייחודי ומרתק: 50% ויונייה – מביא לבלנד את הגוף, והתפוח הירוק משתלב עם אפרסק לבן;  33% גוורצטרצמינר – מביא לבלנד ניחוח אקזוטי פרשי עדין, אננס לא בשל, עם מעט פסיפלורה  וליצ׳י; 17% פרנץ' קולומברד – מביא לבלנד את התיבול הירוק העדין, מעט מנטה נחלים, חמיצות בינונית שמלווה את הסיומת המינרלית של היין לכל אורכה. שיטת העיבוד היא Press משותף לשלושת הזנים, ואחריו Co-Fermentation בטמפרטורה נמוכה ושהייה במכל נירוסטה. ליין גוף בינוני עשיר, חמיצות רעננה, חדות ומינרליות, המשתלבים עם ניחוחות טרופיים קלים. ביטוי מקסים של הטרואר בשלושת הזנים.

ריזלינג 2020 יקב גיתו. צילום דרור הדרי

יין של יקב עמית: ריזלינג 2020 של מלכיאל הדרי יינן יקב גיתו – יין עם 'פרשיות', חדות פרי אקזוטי ירוק, עם סיומת ארוכה מינרלית. ביטוי אירופאי ליין ישראלי מודרני במיטבו. טעמתי אותו ״בחיתוליו״, אבל אין לי ספק שהוא כוכב עולה. חג שמח ושנה טובה.

צילום מדף הפייסבוק

אילן חסון – שותף ביקב Five Stones

יין של היקב שלנו: נוביליטי לבן – מבוסס על ענבי שרדונה שעברו סחיטה עדינה, ולאחר מכן 8 חודשי תסיסה בחביות עץ אלון צרפתי, רובן חדשות, בתוספת 5% ענבי סוביניון בלאן לעידון נוסף.

יין של עמית: שסק לבן  של יקב מוני – יין לבן יבש. בלנד של 40% ענבי שרדונה, 30% סמיון ו-30% קולומבר, מכרמי היקב.

צילום נעמי אדר הופמן מדף הפייסבוק

נעמי אדר הופמן – כרם אדר Backyard

יין שלי: היין שאנחנו מכינים Backyard – מלבק רוזה וגם אדום, לשימוש משפחתי ולא למכירה בשלב זה. אנחנו בוגרי שורק. התאהבנו בעולם הזה, באנשים, ביצירה, בחלומות ובהגשמתם.

יינות של יקבים אחרים: בגזרת הלבן – רוסאן נפלא של יקב אדם; בגזרת האדום – פטי ורדו 2019 של יקב 70 – זכה בכסף באשכול הזהב השנה, מה שאומר שהוא טעים מאוד לא רק לי.

רני רוגל. צילום רועי רוגל

רני רוגל ניג'ס, ליקט, אסף וערך פרויקט מיוחד זה

תודה לכל המשתתפות והמשתתפים

ותודה גם לאלה שהבציר או סיבות אחרות לא אפשרו להן.ם להשתתף

קראו כאן את גיליון 300 המלא של 'השבוע בענף היין'

איור ועיצוב איה אדמון מייזלס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר