משרד הבריאות נאבק באבק על בקבוקי יין ודורש מיקבים תאריכי תפוגה

השאלות של פקחי משרד הבריאות הראו על חוסר מקצועיות ואף זלזול בידיעת החוק. אחת מהן: מדוע הבקבוקים שנמצאים בכלובי האחסון מאובקים? צילום pixabay
בעל היקב קיבל ביקור מפתיע של פקחי משרד הבריאות ממחוז רמלה. היינן שנכח במקום ובעל היקב, נשאלו שתי שאלות שלעניות דעתם היו הזויות, והראו על חוסר מקצוועיות ואף זלזול בידיעת החוק: הראשונה – מדוע אין תאריך תפוגה על בקבוקי היין? שהרי מדובר במוצר מזון שעל פי חוק הוא מחויב לציין עליו תאריך תפוגה; והשנייה – מדוע הבקבוקים שנמצאים בכלובי האחסון מאובקים?

הסיפור שהגיע למערכת היה כל כך הזוי, עד שבהתחלה חשבנו שזו בדיחה. אלא שאז יותר מדי אנשים אמרו לנו כי שמעו את אותו סיפור שהתרחש ביקב בוטיק במועצה אזורית גזר, והחלטנו לבדוק אותו.

השר הספורטאי יואל רזבוזוב ורותם ידלין ראשת מועצת גזר. צילום sportography

בעל היקב המדובר קיבל ביקור מפתיע של פקחי משרד הבריאות ממחוז רמלה, שאחראים על נושא בקרה תברואתית. היינן שנכח במקום ובעל היקב, נשאלו שתי שאלות שלעניות דעתם היו הזויות, והראו על חוסר מקצועיות ואף זלזול בידיעת החוק: הראשונה –  מדוע אין תאריך תפוגה על בקבוקי היין? שהרי מדובר במוצר מזון שעל פי חוק הוא מחויב לציין עליו תאריך תפוגה; והשנייה – מדוע הבקבוקים שנמצאים בכלובי האחסון מאובקים?

לכאורה מדובר בעצם בשאלות לגיטימיות, כי אכן מדובר במוצר מזון, ועל פי צו הגנת הצרכן, סימון ואריזה של מוצרי מזון באמצעות תווית המזון הוא בבחינת "תעודת הזהות" של המוצר. באופן כללי, קביעת תאריך תפוגה היא באחריות היצרן, שקובע את משך חיי המדף של מוצרי מזון ארוזים מראש. היצרן קובע עד מתי המוצר טוב לשימוש או עד מתי המזון שומר על תכונותיו, איכותו ובטיחותו, ובהתאם לכך נקבעים גם תאריך התפוגה ואופן סימונו. יחד עם זאת, חיי המדף של מספר מוצרי מזון מן החי, כגון בשר, דגים וביצים, נקבעו והוגבלו בחוק. כאמור, כדי לספק לצרכנים את המידע על המוצרים, קבע חוק הגנת הצרכן חובה כללית של העסקים לסמן על כל מוצר את פרטי המידע הבסיסיים. אלא שהחוק מחריג מספר מוצרים ופוטר אותם מסימון תאריך תפוגה: יינות, לרבות יינות מבעבעים, יינות מתובלים, וכן משקאות כוהליים דומים להם המיוצרים מפירות שאינם ענבים.

האבק לא יחזיק מים בבית משפט. צילום pixabay

יכול להיות שהמפקחים של משרד הבריאות בעצם לא מכירים את החוק, ורגילים להתעסק עם מוצרי מזון אחרים, ולכן שאלו מה ששאלו, וכמו שאומרים "זה לא יחזיק מים בבית המשפט". אני מניח שאילו היקב המדובר היה מקבל קנס בגין הפרה זו, אז היועצים המשפטיים של משרד הבריאות היו מתביישים אפילו להגיע לבית המשפט, ומבטלים את הקנס באופן  מידי.

אבל אותנו הטרידה הסוגיה של מה שנראה כמו חוסר מקצועיות של אותם מפקחים, שאמורים בעצם להכיר את החוק ואת התקנות. למה הדבר דומה? לשוטר תנועה שלא מכיר את החוק, ממציא לעצמו חוקים חדשים, ומחלק דוחות תנועה על פי השקפת עולמו. כתבנו כבר בעבר שמפקחי משרד הבריאות שקיבלו על עצמם את תפקיד ה"פיקוח על יקבים", לא באמת מכירים הליכי ייצור יין, ומבחינתם חוק היין החדש כתוב בסינית.

מועצת גפן יין כתבה בזמנו בתגובה לשאלתנו, כי ברגע שמשרד הבריאות יחל את הפיקוח האקטיבי, המועצה תעמוד לשירותו בכל נושאי ההדרכות והכרת ענף היין הישראלי. כפי שאנחנו מבינים, עדיין לא נעשה דבר על מנת להעביר סדנאות או שיעורים לאותם מפקחים.

צחי דותן מנכ"ל מועצת גפן יין (יושב) וד"ר ארקדי פפיקיאן. צילום איל גוטמן

תגובת צחי דותן מנכ"ל מועצת גפן יין

"גם אני נדהמתי מהסיפור. ביקשתי מבעל היקב שברגע שיגיע אליו דו"ח הביקור ישלח לי אותו. התקשרתי למשרד הבריאות ודיווחתי על התקלה (להערכתי אלה פקחים צעירים שלא מכירים את ענף היין), וביקשתי שיערכו יום עיון עם ביקור ביקב כדי ללמוד ולהבין שיקב זה לא מפעל לבשר או גבינות, ואנחנו נביא את אנשי המקצוע מהענף כדי שידריכו אותם.

תגובת בעל היקב

אני מבקש להישאר בשלב זה בעילום שם, עד שאקבל את רשיון היצרן ממשרד הבריאות.

תגובת משרד הבריאות

"משרד הבריאות יחד עם פיתוח הכפר ממשרד החקלאות מקדמים רישוי ליקבים קטנים. הנחיות ליקבים קטנים מפורסמות באתר משרד הבריאות. בהתייחס לפנייתך : היקב בו מדובר הגיש תכנית עם בקשה לרישוי למשרד הבריאות בשנת 2018. הבקשה סורבה והיקב נדרש להשלים מספר דברים. עד כה טרם השלים היקב את דרישות המשרד, ולא העביר אלינו בקשה נוספת עם השלמות הנדרשות כאמור.

לאחרונה אכן התקיימה ביקורת נוספת, אשר נעשית באופן שגרתי, על מנת לראות אם היקב קיים ופועל, וכן ולהזכיר שטרם השלים את הנדרש. עם קבלת החומר הנדרש, נשמח לקדם את היקב ויקבים אחרים לרישוי. דוח הביקורת הנ"ל עדין לא נשלח למפוקח, בשל נסיבות אישיות הקשורות למפקחת. בהתאם לכך לא ברור מקור התלונה בנושא האבק.

בכל הקשור לתאריך תפוגה, למרות שלפי תקן ישראלי 1145, סעיף 9 הרשימה של מוצרים הפטורים מסימון תאריך אחרון לשיווק, כוללת יין, בתקן ישראלי 1318 חלק 2, תת סעיף 3.1.2.2 ישנה דרישה לסימון אצווה ועקיבות המוצר הנדרשת לפי חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) 2015 .

המפקחים הינם אנשי מקצוע בעלי ידע נדרש כאמור, אשר עוברים בצורה סדירה הכשרות וריענונם ככל הנדרש."

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר