נטילת ויטמינים – כן או לא?

חדשות לבקרים מתפרסמות בערוצי המדיה השונים תוצאות של מחקרים הסותרים באופן מוחלט אחד את האחר. חלקם ממליצים בכל פה על נטילת תוספי תזונה שונים, ואחרים טוענים שמדובר באופנה מיותרת, חסרת תועלת, ולעתים אף מזיקה

חדשות לבקרים מתפרסמות בערוצי המדיה השונים תוצאות של מחקרים הסותרים באופן מוחלט אחד את האחר. חלקם ממליצים בכל פה על נטילת תוספי תזונה שונים, ואחרים טוענים שמדובר באופנה מיותרת, חסרת תועלת, ולעתים אף מזיקה.ד"ר אתי נחשון
הציבור שרוי בבלבול, כשכל רצונו לנסות ולשמור על בריאות אופטימלית ולמנוע מחלות.

ובכן, מה התשובה? האם כדאי ליטול תכשירים שונים המכילים "חומרים טבעיים"?
האם תוספים אלו באמת יכולים לתרום לשיפור הבריאות, או כפי שיטענו חלק מהמקרטגים, תורמים רק לכיסו של זה שמוכר אותם?

התשובה אינה פשוטה ותלויה במספר גורמים, אבל ניתן לומר שהוכח מעבר לכל ספק שנטילה מושכלת של תוספי תזונה איכותיים, תורמת לבריאות ומונעת מחלות.

מהי נטילה מושכלת של תוספים?
נטילה מושכלת היא נטילה של תוספים לאחר התיעצות עם איש מקצוע – נטורופט, שלמד את הנושא ובקי בו; לא רופא ולא רוקח שלא למדו את הנושא מעולם. על הנטורופט לברר ולבדוק באופן יסודי מה מצבו הבריאותי של המטופל לפרטי פרטים; בעיקר מה מצב מערכת העיכול, אילו תרופות נוטל המטופל – קיימות התוויות נגד בין תרופות לבין תוספים,אפילו אלו הנראים תמימים כמו שמן דגים או כדורי שום.

חשוב מאוד להקפיד על איכות התוספים.
אנשים רבים מתפתים לרכוש תוספים שמחירם זול. חשוב להדגיש שתוספים זולים מקורם בחומרי גלם זולים,ו עדיף לעתים לוותר.
תוספי תזונה איכותיים, הניתנים באופן מדויק ונכון למטופל לאחר תשאול מקיף, תורמים רבות לבריאות ולאיכות החיים.

למי מיועדים תוספי התזונה?
תוספי תזונה מומלצים למרבית האוכלוסיה, שכן חלק גדול מהמזון שאנו צורכים
הוא מזון מעובד, דל בויטמינים ומינרלים, או מזון מהונדס גנטית, מחומם, נשמר בקירור,
משומר ומכיל צבעי מאכל וחומרים משמרים. הליכים אלו פוגעים באופן בלתי הפיך באיכות המזון ובתכולת הנוטריאנטים (מרכיבי תזונה דוגמת ויטמינים, מינרלים, אנזימים חומצות שומן וחומצות אמינו המסופקים מהמזון שאנו אוכלים).

כן מיועדים תוספי תזונה לאנשים חולים הנוטלים תרופות באופן קבוע, אותו חלק באוכלוסיה הסובל מעייפות, חולשה, עצבנות ותפקוד לקוי של מערכות הגוף השונות, או ילדים הניזונים ממגוון מזונות מצומצם הכולל שניצל, צ'יפס ופסטה.

בגיל השלישי נוצרת בדרך כלל בעיה גדולה יותר של מחסור תזונתי, אם בשל הרגלי תזונה לקויים, חוסר תיאבון הגורם לירידה בכמות המזון הנצרך, נטילה של תרופות מקובלות הגורמות לעיכוב בספיגה של ויטמינים ספציפיים ובעיקר בשל ירידה ביכולת העיכול והספיגה של המעי והקיבה, הנובע מייצור מופחת של אנזימי עיכול וחומצת קיבה. בשל כך אנשים בוגרים נוטים יותר לסבול מקשיי עיכול , עצירות, גזים ונפיחויות ואי נוחות כללית באיזור הבטן.

ד"ר אתי נחשון PhD, היא מנכ"ל BioCare, חברה ליבוא תוספי תזונה מבריטניה, בעלת קליניקה לאיבחון וטיפול נטורופתי.
הדברים ביחס לרופאים ורוקחים הם על דעת הכותבת, ואינם מייצגים את עמדת מערכת אכול ושאטו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר