נציגים מ-251 חברות בענף המזון השתתפו בכנס הארצי השנתי של תעשיית המזון – "מזון בעידן החדש 2006"

אכול ושאטו עקב אחרי כנס במזון בעידן החדש, ואף הביא דיווחים מורחבים משתי הרצאות מעניינות. עתה ניתנת הבמה לסיכומים הרשמיים של המארגניםהביא

בתעשיית המזון מתחילים לחייך. עם נוכחות שיא ועל רקע האוירה האופטימית ששידרו ראשי התעשייה, ננעל בשבוע שעבר הכנס הארצי השנתי של ענף המזון אותו ארגנו נתיב יועצים ואקספרו כנסים ותערוכות.

המסר המרכזי מהכנס הוא: הצמיחה הגיעה גם לתעשיית המזון – יש סיבה טובה להמשיך להיות אופטימיים.
עיני התעשייה נשואות לשווקים הרב-לאומיים. היצוא גדל ב- 10% דולרית, ומפעלי המזון השקיעו בשנת 2005 כ-200 מיליון דולר בהקמה ורכישה של חברות בחו"ל.

בכנס הראשון מאז קריסת קלאבמרקט, ועל רקע מערכת היחסים העכורה ומאבקי הכוח בין שופרסל לספקים, קרא גיל אונגר, מנכ"ל הרבוע הכחול לתעשייני המזון "להצטרף לטיסה של שותפות מלאה בכל הרבדים".

69 מרצים ודוברים בכירים מהארץ ומהעולם סקרו את ההתפתחויות והמגמות בענף, בכנס הגדול מאי פעם. לראשונה הוצגו בכנס חידושים בתחומי המחקר והפיתוח הטכנולוגי, דרך חדשנות בשרשרת האספקה ומדפי המוצרים, עד לצלחתו של הצרכן.

על פי הנתונים הענפיים והמדדים האחרונים המשקפים את המגמות של פעילות ענף המזון בתעשייה, במסחר המקומי וביצוא לחו"ל, יש לנציגי הענף סיבה טובה להיות אופטימיים.
בענף המזון, שגילגל 43 מיליארד ₪ בשנת 2005, והיה אחראי לרבע מהפדיון המקומי של התעשייה, לא מסתפקים בשוק המקומי. העיניים נשואות לפרוץ לשווקים הבינלאומיים.
בהמשך לתפנית החיובית שהחלה לפני כשלוש שנים, ולמרות ההאטה ביצוא מזון ברבעון הראשון של השנה, ניתן להבחין בהמשך מגמת צמיחה משמעותית בתחום יצוא תעשיית המזון גם במהלך שנת 2005. יצוא תעשיית המזון המשיך לצמוח בשנת 2005, והציג גידול של כ- 10% (בערכים דולריים) בהשוואה לשנה הקודמת, והסתכם ב- 656.4 מיליוני דולר.

הפעילות הגלובלית אינה מסתכמת רק ביצוא מזון מישראל. חברות תעשייתיות רבות דוגמת עלית, טבעול, תנובה ופריגת ממשיכות בתנופת הפיתוח של הפעילות הרב לאומית שלהן באמצעות הקמת מפעלים או רכישת חברות בחו"ל.
לדברי רוני קוברובסקי יו"ר איגוד תעשיות המזון ויו"ר הכנס: "בשנת 2005 השקיעו מפעלי המזון כ-200 מיליון דולר בהקמה ורכישה של חברות בחו"ל. בתהליך הקמת מפעלים בחו"ל השקיעו אשתקד חברות המזון הישראליות יותר מ- 100 מיליון דולר, בעיקר במזרח אירופה. חברות המזון הישראליות גם הגבירו בשנת 2005 את רכישת המניות בחברות מובילות בתחומן בעולם ובכך הן צפויות להגביר את כושר החדירה לשוקי יעד אלו."

התפנית החיובית אינה שמורה לתעשייה בלבד. תחושת השינוי החיובי מוצאת את ביטויה גם בדיווחי רשתות השיווק על עליה במכירות וברווחיות.
גיל אונגר, מנכ"ל הרבוע הכחול, שהציג במליאת היום הראשון של הכנס את אסטרטגיית הרשת למיצוי הפוטנציאל הקמעונאי במרכזי הערים ובסניפים השכונתיים, הצביע על הגידול ברווח התפעולי של הרבוע הכחול, שצמח מ- 3.7% ב- 2004 ל4.3%- ברבעון הראשון של 2006.
לדברי אונגר: "פוטנציאל הפידיון של הסניפים השכונתיים במשק עומד על 15 מיליארד שקל, שהם למעלה משליש ממכירות המזון. פוטנציאל הרווח בשכונות גדול אף יותר, מאחר ופלח שוק זה אינו נתון למלחמות המחירים המתנהלות בסניפים הגדולים. שיתוף פעולה חכם, המותאם למאפייני הפעילות בסניפים השכונתיים, יאפשר לספקים לממש את הפוטנציאל ולהגדיל את המכירות".

גם רוני קוברובסקי יו"ר האיגוד, קרא מעל במת הכנס לראשי רשתות השיווק להסתכל קדימה ולאמץ גישה חדשה, המבוססת על דיאלוג, על שיתוף פעולה והתייעלות משותפת, ולא על הכתבות חד צדדיות.

יומו הראשון של הכנס, אשר התמקד בתחומי השיווק והסחר בשוק המקומי ובחו"ל, עסק בסוגיות חמות של מגמות צרכניות מזווית הראייה של תעשיית המזון. שיווק מזון לנוער, הפוטנציאל של קמעונאות המזון האלטרנטיבית וחזרתה של קמעונאות המזון למרכזי הערים.
במה מיוחדת, בניהולו של שלמה גרציאני מנכ"ל פריגת, הוקדשה לפעילות הענפה של תעשיית המזון הישראלית בשווקים הבינלאומיים. עמרי לוטן מנכ"ל טבעול וליעד כהן מנכ"ל תשלובת החלב של תנובה, הציגו את הפעילות הישראלית כיזם גלובלי בצ'כיה וברומניה, ואת יכולת הפריצה הישראלית לשווקים מתפתחים.
מוטי קרן מנכ"ל יוניליוור הציג את צידו השני של המטבע, כמי שמייצג את התנהלותם של מותגים בינלאומיים בשוק המקומי.

יומו השני של הכנס הוקדש לתחומי הטכנולוגיה של המזון, שרשרת האספקה ותזונה, ומזון פונקציונלי.
נשיא מכון וייצמן, פרופ' אילן חת, הציג את הדור הבא
במהפכת המזון המהונדס, לצד מרצים מהתעשייה וחוקרים מהאקדמיה אשר הציגו חידושים בתחומי תוספי תזונה ומזונות פונקציונליים.

את הכנס נעל רב שיח מסכם בהנחייתו של פרופ' סם שגיא מהאוניברסיטה העברית בירושלים, אשר דן במערכת היחסים בין האקדמיה לתעשייה, וקרא להקמת צוות משימה אשר יכלול נציגים מהתעשייה והאקדמיה, בראשותו של מר רוני קוברובסקי – יו"ר איגוד תעשיות המזון.
הצוות, שייעודו גיבוש צעדים אופרטיביים לשינוי אסטרטגי בחשיבה על מנת לבצע שינוי מהותי ביישום מו"פ בתעשיית המזון, יתבקש להגיש המלצותיו בתוך ארבעה חודשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר