סדרת יינות קברנה חדשה של ברקן על הגובה: Altitude Cabernet Reserve

אפשרות לטעום ולהשוות שלושה יינות קברנה, מאותה שנת בציר, שעברו תהליכי וויניפיקציה ויישון דומים, אשר נבצרו בכרמים שונים, בגבהי קרקע שונים: כרם אבני-איתן שברמת הגולן, כרם עלמה וכרם דובב, שניהם בגליל העליון

יקבי ברקן וצוות הייננים אד זלצברג, יותם שרון ואיתי להט, הציגו מיני-סידרה חדשה של יינות, אשר יעניינו חובבי יין משני כיוונים שונים.
בראש ובראשונה, אלו יינות קברנה עשירים ומרוכזים, אשר יעניקו חוויית שתייה עם אוכל ובלעדיו, עכשיו ובמשך השנים הקרובות. מעבר לכך, יינות אלו יגרו גם את הסקרנות, מאחר שהם מעניקים אפשרות לטעום ולהשוות שלושה יינות קברנה, מאותה שנת בציר, שעברו תהליכי וויניפיקציה ויישון דומים, אשר נבצרו בכרמים שונים, בגבהי קרקע שונים: כרם אבני-איתן שברמת הגולן, כרם עלמה וכרם דובב, שניהם בגליל העליון.

יותם שרון, יינן ביקבי ברקן, אומר: "חובבי יין אוהבים לדון בנושא הטרואר, אותו מונח מסתורי החובק בתוכו את כל המאפיינים של חלקת כרם, דהיינו: אקלים, טופוגרפיה, סוג הקרקע וכל שאר הגורמים שעשויים להשפיע בדרך כלשהי על איכות הענבים. האם קיימים "טרוארים" גדולים בארצנו? היכן בדיוק הם מצויים? מה באמת עושה אותם לכאלה? מהם ההבדלים ביניהם?
מאז ומתמיד נהגנו ביקבי ברקן לבצור כל חלקה בנפרד, להתסיס לחוד, ולהימנע מערבוב יינות החלקות השונות עד סוף תהליך היישון בחביות. דרך פעולה זו אפשרה לנו לאגור לאורך השנים מידע רב ערך על הפוטנציאל של כל כרם, דרכי הטיפול ההולמות אותו ביותר, התאמה אופטימלית בין יין וחבית, ועוד. אולם עד כה דגלנו בתפיסה לפיה בסופו של דבר, היין ההרמוני והמורכב ביותר יתקבל ממזיגת היינות המובחרים ביותר יחדיו ליין אחד אשר, בהנחה שעשינו את מלאכתנו נאמנה, יציג את סך האיכויות הטובות של כל אחד ממרכיביו, בבחינת "השלם העולה על סך חלקיו". יינות סדרת רזרב של ברקן, וכן יינות סופרייר, מייצגים תפיסה זו".

מוסיף יותם בשם צוות הייננים האחראים על ייצור יינות הקברנה סוביניון החדשים של ברקן: "הפעם חרגנו ממנהגנו. למעשה נוכחנו שאנו ניצבים בפני יינות אשר מהווים, כל אחד בפני עצמו, יין שלם ומאוזן; ועם זאת מייצגים שלושה ביטויים שונים ומרתקים של זן הקברנה סוביניון, מאותה שנת בציר, מכרמים שההבדל העיקרי ביניהם הוא גובהם של הכרמים מעל פני הים. היינות עמדו לרשותנו בכמויות שאפשרו לייחד מספר חביות קטן מכל יין, מבלי לפגוע באיכות יינות קברנה סוביניון אחרים של היקב".

"במקרה שלנו, הבחירה בכרמים מצפון המדינה אינה מכוונת; אלו הכרמים אשר לדעתנו הניבו את היינות המוצלחים ביותר, כיינות יחידניים, בשנת 2003. יתכן שבשנים הבאות יתווספו יינות מאזורים אחרים וגבהים אחרים, כגון הרי ירושלים או הר הנגב הגבוה, אך מקריות זו מחדדת עוד יותר את ההשוואה שכן תנאי עונת הבציר היו דומים לכל שלושת הכרמים. בציר 2003 בצפון התאפיין בחורף קר וגשום שבעקבותיו אביב חם, מבלי אירועי חום קיצוניים, שהוביל להתעוררות מוקדמת של הגפנים. קיץ קריר יחסית אפשר לגפנים להבשיל באופן קצוב. השילוב של התעוררות מוקדמת וקיץ קריר עם בניית חום מדורגת אפשר לפרי זמן שהיה ארוך על הגפן, לא בגלל עצירות הבשלה, הרווחות במקומותינו, אלא בגלל הבשלה סדורה איטית".

אופן עשיית היינות היה דומה למדי בשלושת המקרים: תסיסה חמה למדי שהמשכה בהשרייה ארוכה על הקליפות- שלושה עד ארבעה שבועות. הצצה בנתונים האנליטיים לא תגלה הבדלים משמעותיים בהרכבם הבסיסי של היינות. שלושת היינות יושנו בחביות אלון צרפתיות, למשך תקופה בת שנה עד 15 חודשים; ברצוננו היה לשמור על בהירות אופי הפרי ולא לטשטש את הביטוי המקורי של כל כרם. היינות יושנו עוד מספר חודשים במיכל ובוקבקו ללא הצללה, לאחר סינון מינימאלי.

טעימה השוואתית של היינות מזמינה דיון באופן בו גובה הכרם, עם ההשלכות על המסו-אקלים של כל כרם, משפיע על אופי הפרי ועוצמתו בכל אחד מהיינות. כמובן שאין מדובר בניסוי מדעי אך עם זאת יש מה ללמוד מטעימה כזו. מעבר לכך, כל יין יעניק חוויית שתייה שלמה בפני עצמו.

קברנה 412+ אלטיטיוד
‎ בציר:2003
‎ הרכב זנים: 100% קברנה סוביניון
‎ כרם: אבני-איתן, דרום רמת הגולן; דישון, עמק קדש (15%)
‎ גובה הכרם העיקרי: 412 מ'
‎ זמן וטמפ' תסיסה: התסיסה וההשריה על הקליפות שאחריה ארכו 21 עד 35 ימים. טמפרטורת תסיסה 28-32ºC
‎ יישון: 14 חודשים .
‎ תאריך בקבוק: ינואר 2006
‎ מספר בקבוקים: 2,400
 אלכוהול: 13.8%
רשמי טעימה:
הגוון הינו סגול-שחור עמוק ודחוס, כמעט אטום, צעיר ביותר.
שפע פירות שחורים- קאסיס, תות עץ שחור- מתפרצים באף, בשלים ומרוכזים, עם תרומה נכבדת של תבליני אלון- וניל, ציפורן ושאר תבלינים מתוקים, עם רמזים לשוקולד חלב עשיר ומעט עור משובח. הארומות בשלות, רחבות, רבות-עוצמה.
מבין שלושת יינות הגבהים, פה הפרי הוא הכי שחור, הכי מרוכז, , כמעט ריבתי; פרי מאסיבי, עדיין מונוליטי. גם שאר מרכיבי היין מאופיינים בעוצמות גבוהות- טאנינים רבי עצמה וחומציות המהווים שלד למבנה היין אך "מצופים" בבשרו העסיסי של הפרי. הסיומת ארוכה ביותר, בטעמי תות-עץ שחור, קפה שחור קלוי, מעט טבק ועץ ארז של קופסת סיגרים.
מחיר: 95 ₪.

קברנה 624+ אלטיטיוד
‎ בציר:2003
‎ הרכב זנים: 100% קברנה סוביניון
‎ כרם: עלמה
‎ גובה הכרם: 624 מ'
‎ זמן וטמפ' תסיסה: התסיסה וההשריה על הקליפות שאחריה ארכו כ-21 ימים. טמפרטורת תסיסה 26-30ºC
‎ יישון: 15 חודשים.
‎ תאריך בקבוק: ינואר 2006
‎ מספר בקבוקים: 6,000
 אלכוהול: 13.8%
רשמי טעימה:
גוון אדום-סגול עמוק, שחור במרכז הכוס.
האף חושף פרי שחור בשל ושופע, פטל ודובדבנים שחורים ספק ריבתיים, עם מורכבות מתובלת מתקתקה- וניל, רמזים לקינמון וציפורן. הרושם הוא של בשלות אלגנטית.
הפה מציג פרי מרוכז ורב- עוצמה, אשר רוקד על הגבול הדק בין בשלות לריבתיות, עם גוונים של דובדבן שחור, פטל וקאסיס. אלו נתמכים בקשת מרתקת של תבליני אלון מתקתקים, היוצרים מורכבות רבת רבדים.
ליין טאנינים מוצקים אך בעלי עידון ורכות מרשימים. הסיומת הרמונית ומלטפת, משלבת פרי מתקתק ותבלינים באיזון אלגנטי וארוך-משך.
מחיר: 95 ₪.


קברנה 720+ אלטיטיוד
‎ בציר:2003
‎ הרכב זנים: 100% קברנה סוביניון
‎ כרם: דובב (הר גודרים)
‎ גובה הכרם: 720 מ'
‎ זמן וטמפ' תסיסה: התסיסה וההשריה על הקליפות שאחריה ארכו כ-21 ימים. טמפרטורת תסיסה 26-32ºC
‎ יישון: 12 חודשים בחביות.
‎ תאריך בקבוק: ינואר 2006
‎ מספר בקבוקים: 7,200
 אלכוהול: 13.5%
רשמי טעימה:
הגוון סגול-ארגמן עמוק, כהה מאוד ודחוס.
ליין זה אף מיוחד, מעט "קריר", עם קאסיס, שפע מנטה ואקליפטוס, קפה לא קלוי, שמץ עשבוניות נעימה ושרפי אלון עמוקים ואלגנטיים המשתלבים להפליא עם אופי הפרי.
בפה נחשף פרי מרוכז, אדום-שחור: פטל, קאסיס, דובדבן, בשלים עם נגיעה של עשבוניות ירקרקה. החיך מאוד מובנה, עם טאנינים עוצמתיים אך מעודנים. הסיומת ארוכה מאוד עם טעמי עץ קלוי, קפה, תבלינים קרירים כפלפל שחור וערער.
זהו יין שונה,ייחודי, בעל אלגנטיות המשקפת את האקלים הקריר של בית הגידול של ענביו. היין עדיין מעט סגור ו"הדוק" אך מבטיח רבות לעתיד.
מחיר: 95 ₪.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר