סובלים מלחץ דם גבוה? צמצמו בנתרן, הגבירו צריכת אשלגן

מחקרים רבים בעשור האחרון מדגישים את חשיבות המינרל אשלגן בתזונה שלנו. המחסור היחסי בצריכת האשלגן לעומת צריכה מופרזת של נתרן בתפריט המערבי, הוא ככל הנראה בעל חשיבות בהתפתחות של מחלות כרוניות שונות

מחקרים רבים בעשור האחרון מדגישים את חשיבות המינרל אשלגן בתזונה שלנו. המחסור היחסי בצריכת האשלגן לעומת צריכה מופרזת של נתרן בתפריט המערבי, הוא ככל הנראה בעל חשיבות בהתפתחות של מחלות כרוניות שונות.

גם בהיבט של מניעת לחץ דם גבוה, לטענת החוקרים מינון הנתרן בתפריט הנו חשוב, אך היחס בין נתרן לאשלגן חשוב לא פחות. למשל, בתרבות האכילה הקדומה, צריכת הנתרן הייתה נמוכה פי 7 מצריכת האשלגן, בעוד בתרבות המערבית המתועשת מעריכים כי צריכת הנתרן גבוהה פי 3 מהצריכה היומית של אשלגן.

מהמחקרים עולה עוד כי דיאטה דלה יחסית בנתרן (2.3 גרם או פחות ליום) ועשירה באשלגן (לפחות 4.7 גרם ליום), קשורה בהפחתת הסיכון ליתר לחץ דם ולמחלות הנלוות לה, כגון מחלות לב, כלי דם וכליות.

באחד המחקרים (מטה אנליזה שכללה 33 מחקרים קליניים ופורסמה בירחון הנחשב JAMA), נבדקה השפעתה של צריכת אשלגן מוגברת, בעיקר מתוסף של אשלגן כלורי, על לחץ הדם בקרב 2609 נבדקים. הגברת צריכת האשלגן הורידה באופן משמעותי את לחץ הדם גם בנבדקים בעלי לחץ דם תקין, ובשיעור גבוה יותר בנבדקים בעלי יתר לחץ דם. הטיפול באשלגן השפיע בצורה טובה יותר בקרב נבדקים שצרכו כמויות נתרן גבוהות יותר.

לאור ממצאים אלו אני ממליצה לצמצם את צריכת הנתרן ולהגביר את צריכת האשלגן בתפריט היומי. העדפה של תחליפי מלח על בסיס אשלגן, יכולה לעזור בהשגת מטרה זו.

חברת המלח לישראל, יצרנית ובעלת מותג "מלח הארץ", מציעה את מלח הארץ 50% מכמות הנתרן, שהוא מלח פונקציונלי המכיל כמחצית מכמות הנתרן במלח רגיל ומועשר באשלגן . תחליף מלח זה מומלץ לאלו הסובלים מלחץ דם גבוה, ובנוסף, גם למי שמבקשים לשמור על בריאותם ולהקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת – כאורח חיים.

שרון דבוש היא דיאטנית קלינית R.D., יועצת מדעית ל"חברת המלח לישראל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר