סובלים ממחסור בוויטמין B12? אינכם לבד

אם אתם חשים עייפות, חולשה וקשיים בריכוז, כדאי שתבדקו אם אתם משתייכים ל- 30% מהאוכלוסייה בישראל, שסובלים מחוסר בוויטמין B12. סמדר טייטלר ביוטכנולוגית ואחראית מחלקת הדרכה ומידע בחברת "הדס" למוצרים טבעיים, מסבירה מדוע ויטמין זה חשוב כל כך, מדוע נוצר בגופנו מחסור, ואיך מתגברים על הבעיה

עם היד על הלב, האם בדקתם לאחרונה את רמת ויטמין ה- B12 שלכם? יש בוודאי מי מביניכם שיעקמו את האף וישאלו: האם לא מספיק לבדוק כולסטרול והמוגלובין ושאר חלבונים? אחרים אולי יתמהו מהו אותו ויטמין מסתורי, ולשם מה אנו זקוקים לו. ואכן, למרות שקל מאד לבדוק את רמת ויטמין B12 בדם, אחוז ניכר מהציבור אינו מודע כלל לקיומו ולתופעות הנגרמות עקב חוסר בוויטמין חשוב זה.

כמה מילים על B12

למי שלא יודע, ויטמין B12 חיוני לייצור החומר הגנטי של התאים. הוא לוקח חלק חשוב ביצירת הכדוריות האדומות בגופנו ותאים נוספים. ויטמין B12 נחוץ לפעילות של אנזימים מסוימים בגופנו, וכאשר יש חסר בוויטמין זה, יש הפרעה בפעילות האנזימים. בנוסף, הוא מסייע ביצירת חומר בשם מיאלין, שיוצר את מעטפת התא ומבודד את תאי העצב. חוסר בוויטמין זה עלול לגרום להפרעות שונות במערכת העצבים.

B12 למי שלא יודע, הוא גם הוויטמין היחיד שאינו מגיע ממקור צמחי, אלא בעקבות תזונה של מזונות מן החי, ובעיקר מבשר בקר, ובמיוחד מכבד בקר.
ומי נמצא בקבוצת סיכון? אנשים שאינם אוכלים בשר, ביצים ודגים בצורה סדירה, צמחונים וטבעונים, קשישים וילדים. גם אנשים הסובלים ממחלות הגורמות לליקויים בספיגת הוויטמין כגון אולקוס, צליאק, מחלת קרוהן (מחלה דלקתית של המעי) ואפילו סכרת הינם בקבוצת הסיכון .
חשוב להבין כי למרות שכמויות קטנות בלבד מוויטמין זה נחוצות לגופנו , מחסורו עלול לגרום לתופעות שליליות רבות.

חולשה, עייפות וגם "נמלים" בגפיים
חוסר בוויטמין B12 יכול להוביל למגוון תסמינים לא נעימים, החל מעייפות, חולשה, קשיי שינה, שינויי מצב רוח, חיוורון, דפיקות לב מואצות, תחושה של נימול בגפיים וצריבה, ירידה בזיכרון ובריכוז, אי שקט ועצבנות, וכן תסמינים הקשורים למערכת העיכול כגוןכ אבי בטן, גזים ועצירויות.

חסר מתמשך עלול להוביל אף להגדלת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, אלצהיימר, בעיות פוריות, וסרטן השד.
באופן כללי, מומלץ לבצע בדיקת דם כללית אחת לשנה. אם נתקלתם באחד התסמינים או יותר, מומלץ מדרוש מרופא בדיקת דם שתכלול בתוכה גם את רמות ויטמין B12.

ואיך מטפלים?
בעבר טופל כל מי שסבל מחוסר בויטמין B12 באמצעות קבלת זריקות. כיום, הטיפול העיקרי הינו באמצעות לקיחת טבליות מתחת ללשון. ההמלצה הינה לצרוך את הכדורים בבוקר, אחרי שתיית מים או מיץ לימון, שמזרז את הפרשת הרוק ומקל על המסתם. את הטבליה יש למצוץ במשך מספר דקות עד להתמוססותה המלאה. ניתן לאכול לפני ואחרי, היות ומרבית הספיגה מתבצעת דרך הנימים המצויים מתחת ללשון, ללא קשר למערכת העיכול.

לא קיימים דיווחים בספרות על סיכונים הנובעים מנטילת כמויות גדולות של הוויטמין, שכן ויטמין B12, בדומה לשאר הויטמינים ממשפחת B, הוא ויטמין "מסיס מים", ולכן עודפיו מופרשים בצורה טבעית מהגוף באמצעות השתן.
בשל העובדה כי הגוון הטבעי של ויטמינים מקבוצת B הוא צהבהב והעודפים מופרשים בשתן, ייתכנו שינויים תקינים בצבע השתן.

סמדר טייטלר היא ביוטכנולוגית ואחראית מחלקת הדרכה ומידע בחברת "הדס" למוצרים טבעיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר