סומלייה 2008 – מפגש העוצמה של ענף היין

התערוכה מזמנת לקהילת העוסקים בתחום היין הזדמנות פז לטעום להיחשף, לפגוש ולהכיר את כלל אנשי השוק המקצועי לצד חברות היבוא הגדולות, היקבים הגדולים וגם הקטנים, היבואנים, המפיצים, המנכ"לים, הייננים וגם סוכני המכירות

כמדי שנה בחודש נובמבר, עם תום עונת הבציר ותחילת החורף, מתקיימת תערוכת סומלייה – השנה בתאריכים 17-18 בהיכל התרבות שבתל-אביב, ובמתכונת הגדולה ביותר שלה אי-פעם.

התערוכה מזמנת לקהילת העוסקים בתחום היין הזדמנות פז לטעום להיחשף, לפגוש ולהכיר את כלל אנשי השוק המקצועי לצד חברות היבוא הגדולות, היקבים הגדולים וגם הקטנים, היבואנים, המפיצים, המנכ"לים, הייננים וגם סוכני המכירות. זו גם ההזדמנות להכיר יקבים חדשים, לטעום יינות מהארץ ומהעולם מתוך מבחר של מאות מותגי יין שמוצגים בתערוכה; וזה גם המקום, ובעיקר הזמן, להרחיב את הידע המקצועי.

כמו תמיד, התערוכה אינה מיועדת לקהל הרחב, וברחבת הכניסה מתבצע רישום מוקפד ומסודר כנגד הזמנות או רישום מוקדם, תוך מסירת  תגי זיהוי נושאי שם וכוס טעימה. בבאים ניתן למצוא קהל המקצועי בלבד – אנשי ענף המסעדות, חנויות היין, הברים, בתי המלון, המעדניות, רשתות השיווק, סיטונאי משקאות, עיתונאים וקניינים.

מה ראינו ואת מי פגשנו בסומלייה 2008
מתחם הכרם
חברת הכרם הציגה עשרות מוצרים חדשים במתחם גדול הכולל בר, ובו למעלה מ-150 מיינותיה המסחריים ביותר, כמו כן בר יינות מבעבעים, דלפק יינות מיובאים כשרים וחדר טעימות מקצועי. הדגש הפעם ניתן למגוון היינות הלבנים – גם ברמות מחיר גבוהות יותר, והתחדשות בזירת היבוא של יינות מאיטליה, שחברת הכרם היא היבואנית הגדולה ביותר של יינות וכהלים ממנה.

מתחם שקד
הפעם בחרה חברת היבוא שקד לפתוח לרווחה את חדר האירוח V.I.P שהיה תחום מסוגר בשנים הקודמות, והפכה אותו למעין בית קפה עם שולחנות וכסאות, אליהם זומנו מסעדנים ומלצרי יין לחשיפת יינות היבוא והשיווק של שקד. על הכיבוד היה אמון הקייטרינג של השף שאול אדרת מקימל, ומבחר היינות שהוצעו לטעימה היה רב ומגוון – ממש תאווה לעיניים ולחך. במקביל בבד אירחו אנשי שקד את המנכ"ל והיינן של יקב פינקה לה סלייה מארגנטינה, אותו מייצגת ומשווקת החברה בישראל. 

יקב דלתון
פגשנו בתערוכת סומלייה את משה חביב, אלכס הרוני ונעמה מועלם – אנשי יקב דלתון, כאן ניתן היה לטעום ממגוון יינות היקב, תוך מתן דגש על היינות שיצאו לאחרונה, ביניהם בולטים עלמה 2006, ויונייה 2007 ושיראז D 2007. כמו כן הושק במסגרת התערוכה הזינפנדל מבציר 2006.

מתחם הסקוטית

בביתן "הסקוטית", באגף היינות המיובאים, שמחנו לפגוש את גליה גולן, מנהלת תחום היין החביבה. ניתן היה לטעום כאן מכול היינות שהסקוטית מייבאת לארץ וממיטב היקבים: שפוטייה, ז'וזף דרוהין, ליאון באייר, ברון ריקאסולי, פטוריה די ברבי, וולף בלאס, ועוד רבים וטובים.

מתחם יקבי כרמל
במתחם יקבי כרמל הוצגו יינות סדרת Private Collection במיתוג המחודש, ולצד אנשי היקב עמוס רביד, אדם מונטיפיורי, ערן גולדווסר, ואיתן אשר על ההטעמות, ניצבו עלמות חן מצוודות עין שהטעימו מיינות היקב. בין היינות לטעימה: מבעבע ברוט, קברנה סוביניון 2007, מרלו 2007 ושירז 2007.
כמו כן יינות מהסדרה האזורית: פטיט סירה "הרי יהודה" 2006 וקריניאן "זיכרון יעקב" 2006. ומהסדרה האזורית: סוביניון בלאן "גליל עליון" 2007, שרדונה "גליל עליון" 2007 וקברנה – שירז "גליל עליון" 2005.

מתחם יקבי ברקן – סגל
במתחם יקבי ברקן פגשתי בכרמי לבינשטיין, יועצת השיווק של היקב, עם יינות הרזרב שהושקו לאחרונה: הקברנה סוביניון 2005, המרלו 2006, השירז 2006 והפינוטאז 2006. אלה היוו את עיקר יינות הטעימה, ולצדם בגאון ובהרבה כבוד, היינות של סגל מסדרת רכסים דובב: הקברנה, המרלו, ובעיקר הארגמן החדש שעורר עניין רב אצל באי התערוכה.

מתחם יקבי רמת הגולן
כמו תמיד עמדה מושקעת ומדוגמת להפליא, בה כל אנשי מחלקת ההדרכה והטעימות של היקב מנצחים על האירוע. לרגל ציון 25 שנה ליקבי רמת הגולן הוחלט להציג את היינות הגדולים המייחדים את היקב. בין השאר הוטעמו יינות מובחרים מסדרת ירדן, יינות מכרם יחיד, יינות קינוח ועוד. כמו כן הוצגו מבחר יינות מתיישנים בבקבוקי מגנום, המבטאים את האיכות ויכולת ההתיישנות של יינות היקב לאורך השנים.
בין היינות שהוטעמו: ירדן מרלו 2004, ירדן מרלו כרם אורטל 2004, ירדן שרדונה 2006, ירדן שרדונה אודם – כרם אורגני 2007 (השקה בלעדית לתערוכה לפני שחרור היין לשוק), ירדן סירה 2003, ירדן סירה כרם אורטל 2004, ירדן קברנה סוביניון 2005, ירדן קברנה סוביניון כרם אלרום 2004, הייטס וויין 2005.
מתיישנים: הייטס וויין 2003, ירדן מרלו מגנום 2000, ירדן קברנה סוביניון מגנום 2001, ירדן סירה 2002, ירדן קצרין אדום.

מתחם טפרברג 1870
כאן פגשתי באוליבייה פרתי, יינן היקב. אמרתי לו כי מאירוע לאירוע ומתערוכת יין אחת לאחרת, בהחלט ניתן להבחין במהפכה השיווקית המתחוללת ביקב בהיבט החשיפה, המיתוג והשיווק. ביתן טפרברג 1870 מושקע, צבעוני מושך ושובה עין כאחד הגדולים. בביתן ניתן היה לטעום מיינות מהסדרות הבאות: Family Estate – יינות הרזרב. Terra – הסדרה משלבת יינות צעירים וכוללת יינות זניים ויינות בלנד כאחד. Silver – סדרה המאופיינת ביינות זניים קלאסיים שהתבגרו בחביות עץ אלון למשך 4-6 חודשים, ומוכנים לשתיה כשנה לאחר הבציר.

מתחם יקב תבור
שמחתי לפגוש בעלם החמודות אורן סלע, מנכ"ל יקב תבור. עמדת ההטעמה של היקב הייתה מדוגמת לעילא, ועלמות חן הופקדו על עמדות ההטעמה. ארבעת היינות האדומים של יקב תבור מסדרת אדמה: קברנה סוביניון "טרה רוסה", קברנה סוביניון "בזלת", מרלו "גיר", מרלו "בזלת", הוטעמו להנאת המבקרים הרבים.


מתחם יקב פלם – חברת הגפן

הפעם, ובניגוד לתערוכות קודמות, ביקשו אנשי חברת הגפן יקב פלם, ליצור לעצמם בידול על פני האחרים. במעלה מספר מדרגות הוקם חדר טעימות חמים, אינטימי מוקפד ומושקע, בו הוצגו יינות היקב לצד יינות היבוא של חברת הגפן. שולחנות אירוח, בר טעימות, ופינות הסבה יצרו מקום מושך מפתה ומזמין עבור האורחים.
יקב פלם הציג יינות מבצירים אלה: פלם קלאסיקו 2007, פלם קברנה סוביניון רזרב 2006, פלם מרלו רזרב 2006. חברת הגפן הציגה והטעימה יינות קרפינטו מבציר 2001 שנחשב בעיני רבים לאחד הטובים שידעה טוסקנה – וינו נובילה די מונטפולצ'יאנו ריזרבה קרפינטו 2001 ופרניטו קברנה סוביניון קרפינטו 2001.
מפיימונטה הוצגו גם יינות מיקלה קיירלו מהבצירים האיכותיים 2004-2005, ביניהם ברולו טורטוניאנו, מיקלה קיארל 2004 וברברסקו ריינה, מיקלה קיארלו 2005.

יקב הרי גליל
היקב מקיבוץ יראון הציג שני יינות חדשים שהושקו השנה, וזה להם בציר ראשון: ברברה 2006 ואביבים 2006. וכן טעימת אורך של "יראון על ציר הזמן".

יקב תשבי
היקב הטעים מהיינות הבאים : שרדונה "יונתן תשבי ספיישל רזרב" 2007, קברנה סוביניון "תשבי אסטייט" 2005, מרלו "תשבי אסטייט 2005, סוביניון בלאן "תשבי אסטייט" 2007, שיראז "תשבי אסטייט" 2006, קברנה סוביניון "תשבי ויניארדס" 2007, מרלו "תשבי ויניארדס" 2007.
אהבתי מאוד מעט לפני צאתי הביתה, את היינות החדשים: ברברה זינפנדל – יין קינוח אדום מחוזק 2006, והמוסקט דיזרט אדום 2007 שהיו מתוקים ומפתים עם טעם של עוד.
טעמתי לראשונה ובטעימת חבית את הקברנה פראנק 2006 שעדיין נמצא בתחילת דרכו.

אדום כהה
חברת השיווק וההפצה אדום כהה, המתמחה בשיווק והפצה של יקבי בוטיק ישראלים, הציגה והטעימה את היינות של היקבים: ססלוב, טוליפ, ברבדו ועגור.נהניתי לראשונה להיחשף לטוליפ השחור, שרבים מדברים אודותיו טובות עוד בטרם יצא לשיווק.


בציר
חברת השיווק וההפצה של דורין שרון, שבהזדמנות זו נשמח לפרגן לה ולברך אותה מקרב לב להולדת בנה בארי, הטעימה את יינות יקבי הבוטיק בשן, גינתון, עמרם וענתות, עם הבצירים והיינות החדשים של יקבים אלו.

יקב שאטו גולן
כמו תמיד הגיעו אנשי היקב בהרכב מלא. היינות שהוטעמו היו כולם מהיינות החדשים מבציר 2006, כולם עדיין לא יצאו לשוק: קברנה סוביניון 2006, סירה 2006 – יינות מרוכזים ועשירים.

יקב צובה
יקב הבוטיק מקיבוץ צובה בהרי יהודה, הטעים את היינות הבאים: מרלו 06, קברנה 06, סאנג'ובזה 06, מצודה 05, פורט, קינוח לבן, שרדונה 07, בלמונט לבן 07, בלמונט אדום 06. בלי עין הרע, מבחר שבהחלט לא מבייש.

יקב גבעות
מצדה 2006 היה היין הראשון עמו החלטתי לפתוח את ביקורי בתערוכת סומלייה 2008. זאת על שום הכבוד שאני רוחש ליינן שיבי דרורי על היין המוצלח, ועל שום זכייתו בתערוכת טרה וינו האחרונה עם יין זה. הייתה לי הזכות לטעום את מהדורת 2005 של המצדה, וה- 2006 מעיד יותר מכול על עבודת יינן מקצועית ועקבית, ועל פרי מצויין. בהחלט שאפו.
כמו כן הוטעמו גופנה קברנה פראנק 2007, הרודיון קברנה 2007, הרודיון מרלו 2007, וטעימת חבית של גופנה קברנה סוביניון כרם הראל 2007.

יקב אסף
היקב של היינן אסף קדם הטעים את ה- SEASONS4 – סדרה חדשה מבציר 2007 שמורכבת מארבעה זנים הגדלים בכרמי משפחת קדם בקדמת צבי, רמת הגולן: פינוטאז', סירה, קברנה סוביניון וקברנה פראנק. היין נשמר 7 חודשים בחביות עץ אלון. מסדרה זו יוצרו 2,100 בקבוקים. יינות היקב מופצים בלעדית ע"י אלי פרץ וחברת השיווק וההפצה שלו "אלרן".

כמו כן הוטעמו יינות של יקבים ויבואנים רבים ואחרים, הוצגו מקררי יין, הוטעמו גבינות, מים וגם שוקולד.

יקב צרעה – שיחה עם אורי רן המנכ"ל
במסגרת תערוכת סומלייה 2008 נפגשתי עם אורי רן, מנכ"ל יקב צרעה, לשיחה. אורי הוא המנכ"ל של יקב צורעה לאחר פטירתו של רוני ג'יימס. הוא בן 40, בעל תואר שני, והוא הגיע מעולם ההיי-טק, שם שימש בתפקידו האחרון כדירקטור בחברת קומברס.
אורי למד ייננות ביקב שורק, וכך הוא אומר: "אני מלווה את התערוכה מראשיתה. היא מאורגנת בצורה נפלאה, מאוד אלגנטית, מאוד נעימה, ומשדרת מקצועיות רבה. בפעמים הקודמות שבקרתי בתערוכה עשיתי זאת פעם כיבואן, פעם כאורח, והפעם כמנכ"ל בתחום היין. תמיד הייתה התערוכה לי לחוויה טובה. 
האסתטיקה של היין היא הרבה יותר מסתם נוזל אדום אותו אנו שותים. מדובר פה בחוויה רב חושית של מוצר מתוכנן ומעוצב ומחושב לטעם, לאווירה, לקשר עם הלקוחות – שהם מאוד חשובים. ניכרת כאן העבודה הרבה וההשקעה.
המיתון אשר עובר על המשק הישראלי, מכניס את כולנו לתקופה מרתקת בה הצרכן הישראלי יחשב ויהיה מחושב בהוצאותיו. זהו אתגר עבור כולנו להוציא עז ממתוק.
יקב צרעה נמצא בתקופה בה המוצרים שהוא מוציא תחת ידיו הינם מוצרי אומנות – תחום אשר הוא מבקש למצוא את עצמו שם. מתחם היקב עצמו נמצא בימים אלו בשיפוץ, אנחנו מוצאים את עצמנו עסוקים בנטיעות. בציר 2008 מוכיח את עצמו כמוצלח ביותר, לא גדול כל כך מבחינת כמות, אבל מאוד איכותי. היקב, כך אני סבור, הולך להפתיע, למרות שמבחינתי זוהי תחילת הדרך.
לרוני ג'יימס זכרונו לברכה היו הרבה מאוד תוכניות, וביקב מקווים מאוד להמשיך לפחות חלק נכבד מהן, להגשמת הפנטזיות וחלק מהשאיפות שלו. באיזה שהוא מקום, היינן ערן פיק, ממשיכו של רוני ג'יימס, הוא יינן עם אופי משלו. העולם הוא לא שחור ולבן, וליינן יש הרבה גוונים באמצע. לערן חלק ומקום בראייה שכזו של הטרואר, הפיתוח של הכרם, הטיפוח של החלקות הכי טובות, יבול נמוך וייננות טכנית ולא אגרסיבית.
אני סבור שאנו ממשיכים את דרכו של רוני ג'יימס, כשהמטרה היא להוציא מהיקב יינות מאוד אלגנטיים וקלאסיים, ולאו דווקא יינות עולם חדש. האהבה והקירבה, החקלאות והטבע, הם ההמשכיות והמורשת אותה הותיר רוני ג'יימס ביקב".

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר