סוסון ים: מוכנים? אקשן, יין!

סוסון ים מייצר בכל בציר כשמונה יינות, כולל מעטים שמשלבים קברנה סוביניון בבלנדים שלהם. מה שעקבי הוא שהיינות מלאי אופי והבעה, אפילו חצופים, ומרתקים תמיד כמו זאב דוניה עצמו

בעולם אין זה נדיר למצוא ייננים שעבדו בעבר במגוון רחב של סוגי קריירה. גם דיויד רודס עם זאב דוניהבישראל, בין תחומים רבים יש רופאים, מדענים, תכניתנים, מסעדנים פקידים, חקלאים ועורכי דין שעזבו עבודתם כדי לעסוק בייצור יין. ביקב סוסון ים במושב בר גיורא שבהרי יהודה בקרבת ירושלים, פגשתי קולנוען שעבר מעשיית סרטים עצמאיים והפך ליינן עצמאי.

זאב דוניה עשה סרטים ולימד קולנוע במשך עשרים וחמש שנים לאחר שלמד קולנוע בקליפורניה. לאחר שנים רבות בתחום הקולנוע, הוא חזר להיות תלמיד כשהחליט להתמחות אצל היינן רוני ג'יימס ביקב צרעה שבקיבוץ צרעה. רוני ג'יימס השפיע בחייו על ייננים ישראליים רבים, והכבוד אותו רוחש זאב דוניה לרוני ג'יימס, הביא אותו לקרוא יין על שמו.

זאב, עכשיו בבציר ה- 15 של יקב סוסון ים, משקיע בגפנים ויוצר יינות עם אופי. עם רק כ- 20,000 בקבוקים בשנה, סוסון ים הנו אחד מיקבים קטנים מעטים אצלם מככבים יינות לבנים כחלק משמעותי של הפורטפוליו שלהם.

סוסון הים ג'יימס 2012 (90 נקודות)
הוא אחד מיינות שנין בלאן היחידים שמיוצרים בישראל. את הנימה העשבונית שלו משלימים בשפע חבושים, פודינג לימון ונגיעה של ג'ינג'ר.
שנין בלאן היה לפני עשרות שנים זן נפוץ למדי בישראל, אבל רוב הכורמים נטשו את הזן לטובת שרדונה או סוביניון בלאן, אם הם מתכוונים לעשות יין פרמיום לבן, או אמרלד ריזלינג או קולומברד אם הם עושים יין זול.
כאשר זאב מצא את כרם השנין בלאן ללא השקיה בן 39 השנים של הכורם ברוך לנגר, ענבים אלה שימשו לייצור מיץ ענבים נטול זוהר. אבל בעיניים של במאי קולנוע, זאב ראה משהו מיוחד שלא היה לאף אחד אחר, ולקח סיכון גדול כשנעל את הכרם בחוזה ארוך טווח.

מאחר שאף אחד אחר באותו הזמן לא עשה שנין בלאן פרמייום כזן יחיד, הוא עמד בפני מאבק קשה ליצירת ביקוש ליין. כשזאב דוניה בדק את המדפים בשנת 2007 כדי לבדוק יינות שנין בלאן של יקבים אחרים, הוא לא מצא דבר. זאב היה מודע לכך שהיקבים כרמל ואפרת (היום טפרברג) עשו יינות שנין בלאן בעבר, אבל מאז כבר ויתרו על הזן .

אם אתה עושה יינות איכותיים, לאט אבל בטוח תוכל למשוך אוהדים שרוצים לנסות את היינות שלך כל בציר, וזאב מאפשר לענבים שלו להביע את עצמם ביקב. זה בערך כמו במאי שנותן לשחקן קצת חופש בפרשנות התסריט.

שני הבצירים האחרונים של השנין בלאן שלו הם דוגמא טובה לכך. השנין בלאן שלו בדרך כלל יבש, אך בשנת 2011 התסיסה הופסקה לפני שכל הסוכר הותסס. זאב ניסה כל מיני טריקים כדי להפעיל מחדש את התסיסה, לפני שהבין שאם זה מה שהענבים רצו לספק, אז הוא יקבל את זה. "בדיוק כמו ילד", הוא אומר. "יכולות להיות לך תקוות לגביו, אבל אתה לא יכול להכריח יין להיות מה שאתה רוצה שהוא יהיה". זה הביא ליין מתוק מעט, off dry, שזאב נתן שם אחר כדי לא לבלבל את אוהבי ג'יימס שנין בלאן היבש. ככה סוסון ים האחים רייט 2011 (91 נקודות) בא לעולם. תאונה מאושרת.
היין פירותי יותר לעומת הג'יימס, עם רמזים תפוחים ירוקים, חבושים וחומציות שמתאזנת היטב עם סיומת מהנה.

גם היינות האדומים של זאב דוניה הם קובעי מגמות. סוסון ים Take Two 2011 (עם 89 נקודות) הוא בלנד של 80% זינפנדל ו- 20% פטיט סירה, שבילה כשנה בחביות עץ אלון. היין מציג טעמי זינפנדל קלאסיים של פלפל שחור ואטד, מלווה בגרגרי יער שחורים ושוקולד מריר. החיוניות שלו זועקת לקצת בשר צלוי בגריל או פלפלים קלויים. זה שילוב נדיר למדי של זנים, אם כי ליקב רקנאטי יש יין פופולרי בו מככב הפטיט סירה עם זינפנדל בתפקיד התומך.

בעת ביקורי חגג יקב סוסון את יום גרנאש הבינלאומי. כן, יש דבר כזה, כל שנה ב- 20 לספטמבר. גרנאש הוא זן ענבים אדומים שעבר בישראל סיפור דומה כמו שנין בלאן. הוא שימש באופן נרחב כבסיס של יינות כמותיים וזולים, וככזה זכה למוניטין רע אצל צרכנים וייננים. ובכל זאת, גרנאש (או Garnacha בספרד) הוא אחד מהענבים האדומים הנטועים ביותר בעולם, ולעתים קרובות משמש בבלנדים, והוכיח את עצמו כשחקן מרכזי ביינות שאטונף דה פאפ בצרפת, כמו גם כיין זן-יחיד באוסטרליה.

סוסון ים רומאן 2010 (92 נקודות),
שנקרא על שמו של הסופר הצרפתי רומאן גארי, הוא בלנד GSM (גרנאש-סירה-מורבדר) קלאסי בסגנון עמק הרון בצרפת – 55% גרנאש, 20% סירה ו- 25% מורבדר.
יין זה מראה הרבה עומק ואופי, עם שפע של תבלינים ופלפל שחור בין טעמי הפטל, אוכמניות וציפורן. טאנינים מוצקים רוככו ע"י 14-16 חודשי שהייה בחביות עץ אלון ישנות. הטאנינים מורגשים אבל נעימים, עם חומציות מתמשכת שמפתה את הטועם לפתוח בקבוק במהלך הארוחה הבאה שלו.

כחלק של חגיגות הגרנאש, זכיתי לטעימת חבית של גרנאש 2012 של היקב, אשר זאב מתכנן לשחרר לשוק כיין זן יחיד בשנת 2014 תחת השם צ'פלין – עוד מחווה קולנועית ברורה. בדרך כלל זאב מאמין כי הגרנאש שלו בהיר מכדי לבקבק אותו בפני עצמו , אבל בבציר זה הענבים היו מרוכזים מאוד, לאחר שגפנים הניבות בדרך כלל 30 אשכולות לגפן, הניבו רק כשני אשכולות לגפן.
פטל, טבק מתוק וניצני שושנים נוכחים באופן בולט ביין צעיר ועדיין מתפתח זה, שהראה את הפוטנציאל לזכות עם גרנאש צ'פלין בחסידים בקרב ייננים ואניני טעם.

סוסון ים מייצר בכל בציר כשמונה יינות, כולל מעטים שמשלבים קברנה סוביניון בבלנדים שלהם. למרות שקטלוג היינות של סוסון הים משתנה משנה לשנה, מה שעקבי מאז שאני טועם היינות של זאב, הוא שהם מלאי אופי והבעה, אפילו חצופים, ומרתקים תמיד כמו זאב דוניה בעצמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר