סופגניות ולביבות – החטא ועונשו

בשמונת ימי החג אנחנו נתקלים בפיתויים המטוגנים בכל מקום. אז מה בעצם הנזק? סופגנייה רגילה מכילה כ- 350-450 קלוריות, ועם תוספת מילוי (כגון ריבה, ריבת חלב, חלווה, שוקולד) הערך האנרגטי מזנק ל- 450-500 קלוריות.
לביבה רגילה, לעומת זאת, מכילה מחצית מכמות הקלוריות – כ- 200-250 ליחידה.
סופגניות "מיני" גם הן פתרון למקפידים על הגזרה, עם 250-300 קלוריות ליחידה.

ל"משקיעים", שהחליטו לטגן בבית, עדיף להשתמש בשמן עמוק. בדרך זו הסופגנייה סופגת פחות שמן מאשר בטיגון במחבת. מומלץ להשתמש בשמן קנולה, בשל הרכב חומצות השומן שבו, ובכל מקרה – לא לעשות שימוש חוזר בשמן.
גם למילוי הסופגניות יש משמעות – עדיף לבחור בסופגנייה עם גבינה מתוקה, ממרח תמרים או רסק תפוח עץ, מאשר מילוי מעובד כמו ממרח שוקולד או ריבה.
אפשרות נוספת להעלות את הערך התזונתי של הסופגנייה, היא לאפות אותה על בסיס אשל או גבינה או יוגורט.

ובכל זאת, מי שבאמת רוצה לשמור על תזונה נכונה במשך שמונת ימי החג, צריך להימנע לחלוטין מסופגניות. הן עשויות מקמח ושמן בלבד, שני מרכיבים שלא מספקים לנו שום ערך תזונתי איכותי.
במקום זאת, אפשר לציין את החג באכילת לביבות מסוגי ירקות שונים (לביבות בטטה, כרובית, תירס או קישואים). לא חייבים לטגן אותן, אפשר ועדיף לאפות בתנור. הערך התזונתי שלהן טוב מאוד, כי הן מכילות ביצים וירקות.
דוגמא לארוחת ערב ביום של הדלקת נרות של חנוכה: 2-3 לביבות אפויות עם 3 כפות גבינה לבנה או קוטג 5% שומן וירקות

חשוב לזכור שהסופגניות מזיקות לילדים לא פחות מלמבוגרים. ילדים מקבלים לפחות סופגנייה אחת בחג; בבית ספר או בגן, כך שאין באמת צורך לקנות מלאי סופגניות הביתה. כדאי להטמיע אצל הילדים הרגלי אכילה נכונים, ולהכין להם לביבות אפויות על בסיס ירקות וגבינה.

מומלץ להקפיד על פעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע, בייחוד במהלך החג. סופגנייה אחת עם מילו,י "תעלה" לנו שעתיים של אירובי או שעה על אופני הספינינג .

בריג'יט כוכבי היא דיאטנית קלינית בשיבא והדיאטנית הראשית בבית החולים לילדים "ספרא".
לפרטים נוספים ניתן לפנות ל
המרכז הרפואי שיבא.






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה