סיורי המרכז להכרת תל אביב

שוק הפשפשים המחודש, רחוב שינקין,שדרת רוטשילד, שווקי יפו, נווה צדק ועוד מגוון גדול של סיורים מטעם המרכז להכרת תל אביב

מגוון סיורים מטעם המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום:

5.12.2008, יום שישי, שוק הפשפשים המחודש – טוב למראה עיניים
מדריכה: דבי חזון, המפגש בשד' ירושלים 38 פינת רחוב עולי ציון
שוק הפשפשים עובר בשנים אלו מהפך- התאורה, המדרכות והכבישים שופצו, פרויקטי בנייה חדשים ויוקרתיים נבנו סביבו והאזור צבר תאוצה. הסיור יתחיל בשד' ירושלים, בה נדבר על סלילת השדרה והסיבות להקמתה, משם נעבור לשוק ונסקור את המהפך שעבר. מן השוק נעבור בין השווקים הסובבים אותו, ונסקור את סיפורי השווקים ביפו בעבר ובהווה. במהלך הסיור נתאר את תולדותיה של יפו בתקופות השונות. הסיור יסתיים במתחם השעון המחודש.

6.12.2008, שבת, רחוב שינקין – כל העולם כולו
מדריכה: אילת אילון המפגש ברחוב שינקין 2 פינת אלנבי.
שינקין הוא רחוב של הפכים – ישן מול חדש, חילוני מול חרדי ועוד, כל אלה מסתתרים ברחוב שהיה פעם כולו מסחרי, והפך לבועה של תל-אביב משנות השמונים. האם באמת רח' שינקין מחליפו של רח' דיזנגוף? כל אלה נגלה בסיור, שיעבור לאורך הרחוב ויסקור את תולדותיו.

12.12.2008, יום שישי, מדוע הוכרזה מדינת ישראל בבית דיזנגוף?
מדריכה: ד"ר יעל ישראל. הרשמה במשרד: 5100337-03
בית דיזנגוף, היכל העצמאות – בית שסגר מעגל. הבית שעומד על גבעת החול עליה נערכה הגרלת המגרשים לעיר העברית הראשונה. בבית זה הוכרזה גם עצמאותה מדינת ישראל. הסיור, שיעבור לאורך שד' רוטשילד, יספר על תחנות בדרכה של המדינה שבדרך (בית ההגנה) מול הסיום הדרמטי בבית דיזנגוף, הוא ההכרזה על המדינה.

13.12.2008, שבת – השדרה כמוזיאון
מדריכה: שולה וידריך, המפגש ברחוב הרצל פינת רוטשילד.
סיור ארכיטקטורה בעקבות סיפורי הבתים מאחוזת בית ועד לבתי הבאוהאוס, סיפור שימור בתים בתל אביב וסיפור האנשים שהתגוררו בבתים אלו לאורך כל התקופה

17.12.2008, רביעי, חדש: העובדים בלילות
מדריכה: ירדנה מנור, הרשמה במשרד :5100337-03
מאז התקופות שיום העבודה היה מוגדר ועד היום – הלילה לא היה שקט. בלילה עבדו אלה שאת מוצריהם דרשנו מוקדם בבוקר- בית הדפוס, המאפיה ועוד. הסיור יעבור במקומות עבודתם של אלה, שהופכים את תל אביב, באמת לעיר ללא הפסקה.

19.12.2008, שישי, באנגלית: ירח דבש עם הבריטים 1917/20
מדריכה: יונה ויסמן המפגש: רוטשילד פינת אלנבי.
תקופת המנדט הבריטי, החלה באופטימיות גדולה. הישוב היהודי שמח בתחילה על הכובש הבריטי, שלחם בטורקים. הסיור יתאר את תקופת "ירח הדבש" של הישוב היהודי עם הבריטים, שארכה כשלוש שנים.
הסיור יחל ברח' אלנבי ושד' רוטשילד, בו התקיים ב- 1917 טקס שינוי שם הרחוב מ"החברה החדשה" ל"אלנבי" לרגל כיבוש הארץ. משם נעבור לרח' בלפור ונסקור את הרקע להצהרת בלפור שהוגשה לחיים ויצמן. הסיור ימשיך לרח' קינג ג'ורג', שהיה המשכו של רח' הכרמל ושונה לקינג ג'ורג לכבוד המלך שהיה אז בשלטון באנגליה. נסיים את הסיור בפארק מאיר באנדרטת ANZAC של המתנדבים שהגיעו מניו זילנד ואוסטרליה להצטרף לבריטים במלחמתם נגד הטורקים.

19.12.2008, שישי, שווקים סובבי יפו
מדריכה: ירדנה מנור, המפגש ליד השעון ביפו.
בעקבות פריחתה של יפו במאה ה- 19 התפתחו בה השווקים, בעיקר סביב מה שמוכר היום ככיכר השעון: שוק התבלינים, השוק סביב ככר השעון, סוק א-דיר (שוק המנזר) ושוק הפשפשים. הסיור יעבור בין השווקים השונים ויספר את סיפורו של כל שוק ושוק

20.12.2008, שבת, בעקבות לוחמים: אנדרטת אלכסנדרוני, מחנה דורה (לח"י) ותליית הסרג'נטים (אצ"ל)
מחיר 25 ₪, מדריך: מודי שניר, המפגש במגרש החניה של "איקאה" בחלק הדרומי מערבי

20.12.2008, שבת, סיור בסמטאות נווה צדק הציורית
מדריכה: דבי חזון הרשמה במשרד: 5100337-03
נווה צדק היא השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות יפו ב- 1887, שממנה צמחה שכונת אחוזת בית. עם השנים סימנה השכונה את צמיחת התרבות התל אביבית – הסתופפו יחד משוררים, אומנים, סופרים ועיתונאים. הסיור יעבור בין הסמטאות הציוריות של השכונה, ובו נוכל לפגוש את האנשים שהקימו אותה וחיו בה.

24.12.2008, רביעי, לאורך רחוב י.ל. גורדון: גלריות, דמויות, בתים והדלקת נרות וסופגניות לסיום
מחיר 40 ₪ מדריכה: ציפי פרימור הרשמה במשרד :5100337-03
רח' גורדון מרכז בתוכו בתי מגורים של אמנים כמו שלונסקי, חנה רובינא, יונה וולך וכו', ובו גם גלריות אמנות ותיקות. הסיור יעבור לאורך הרחוב ויסקור את הפן האמנותי בו – החל מן האמנים שגרו בו, דרך הגלריות המשובצות לאורכו ועד לארכיטקטורת הבתים המיוחדת. לרגל החנוכה, מדריכת הסיור תזמין את המטיילים לביתה, לגמור את הסיור בטעם של עוד, בהדלקת נרות ואכילת סופגניות מתוקות.

25.12.2008, חמישי, סיור מיוחד: בנתיב אורות החנוכה – סיור ערב בבני ברק
מחיר 50 ₪ מדריכה: תהילה קניגשטיין הרשמה במשרד :5100337-03
בני ברק היא אחת הערים הבודדות בארץ בהן עוד ניתן לראות חנוכיות בפתחי הבתים, כמנהג החג. הסיור, שיתקיים בשעות החשכה, יעבור ברחובות המוארים באור הנרות המיוחד. במהלך הסיור נסקור את עיצוב החנוכיות במהלך הדורות, נבחין בין חנוכייה למנורה ואם ישאר זמן נתארח באחד המוסדות הדתיים להדלקת נרות בניחוח של פעם.

26.12.2008, שישי, שלוש הדתות-חג החגים (חנוכה)
מדריך: מוני איגר, הרשמה במשרד : 5100337-03
העיר יפו, אחת הערים העתיקות בעולם, שימשה מאז ומתמיד מוקד משיכה לבני כל הדתות לאורך ההיסטוריה, בשל מיקומה האסטרטגי כצומת דרכים חשובה.
חג החנוכה מסמל יותר מכל את השלטון היהודי הקצר בעיר, מאתיים שנה בלבד בתקופת החשמונאים. בכל שאר התקופות שלטו בה הנוצרים והמוסלמים. כיום צריחי המסגדים, בתי הכנסת ופעמוני הכנסיות משמשים בה בערבוביה, והעיר משתדלת לחיות את חייה במגוון התרבויות השזורות בה.
מסלול הסיור הטבעתי יתחיל ליד השעון ביפו. נתחיל מן השעון, משם נצפה על מבני הציבור של השלטון העותמאני, בהם ישב המושל ותחנת המשטרה. משם נעבור לרציף העליה השנייה, איזור חומת הים, החומה שהקיפה את יפו לכיון הים, איזור "החלונות האדומים" של יפו באותה התקופה. מכאן נעבור למסגד המחמודיה ברח' מפרץ שלמה, נכנס דרך "שער העיר" לעבר רח' הצורפים. נעפיל לגן הפסגה, נפענח את פסל האמונה, נרד לכיכר קדומים, אל כנסית פטרוס הקדוש. הסיור ימשיך במרכזים נוצריים שונים כגון כנסיות וקתדראלות המרוכזות ברחובות המקיפים את העיר (רח' יפת ורח' לואי פסטר). הסיור יסתיים בנקודת המפגש ליד השעון.

26.12.2008, שישי, חדש: פיסת היסטוריה תל אביבית מכיכר המושבות לכיכר מגן דוד
מדריכה: לאה וילינגר, הרשמה במשרד: 03-5100337
לעיתים, בקילומטר אחד של הליכה, עוברת היסטוריה של עשרות אירועים. זהו המסלול אותו נעבור בסיורנו, בין ככר המושבות לכיכר מגן דוד. בין שתי נקודות ציון אלה, נעבור מן המנדט הבריטי בככר המושבות, בה ישב מרכז העצבים של הפעילות הבריטית. במקום פרח גם המסחר בשנות העשרים והשלושים. לאורך המסלול נעבור במספר בתי כנסת, נציץ בנחלת בנימין עם שכיות החמדה בה, וברחובות הצדדים המשקפים את התקופה

27.12.2008, שבת, ספור צליחת הירקון ע"י האנגלים ב-1918 (מלח"ע 1) חשמונאים ונס חנוכה
מדריכה: דליה שוטלנד, המפגש בשעה 09:00 הרשמה במשרד: 03-5100337
הסיור יתחיל מככר היל ויעבור ברחובות הסובבים את ככר מילנו וקרויים על שמות חשמונאים ויסתיים באנדרטה האחרונה ליד הים.

27.12.2008 שבת "דרך עזה" – שכונת ג'בליה ועג'מי ביקור באתרים נוצריים ומוסלמים
מחיר 40 ₪. משך הסיור ארבע וחצי שעות, מדריך: מוטי קופר הרשמה במשרד :5100337-03
מסלול הסיור שיעבור לאורך רחוב יפת, ממנו התחילה דרך עזה, יתעכב במספר אתרים קדושים, כגון בית הקברות הפרוסטסטנטי, הכנסיה הקופטית, הכנסיה הפרנציסקאנית, הכנסייה המרונית ועוד. נמשיך משם לעבר מסגד חאג' איברהים עג'מי על שמו נקראה שכונת עג'מי, נחלוף בשולי שכונת ג'בליה העוברות לאורך רחוב יפת ונחזור דרך נמל יפו לשעון.

הסיורים מתחילים בשעה 10:00. מחיר 30 ₪ – אלא אם צוין אחרת
טלפונים המרכז להכרת תל אביב: 03-5177304, 03-5100337

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר