סיורי ספטמבר 2009 במרכז להכרת תל אביב במגדל שלום

המושבה החקלאית שרונה, שכונת מונטיפיורי, רחוב ביאליק ועוד סיורים רבים ומגוונים של המרכז להכרת תל אביב, במהלך חודש ספטמבר

המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום מציע מגוון סיורים, גם בספטמבר 2009.

04.09.2009 – המסתורין שבמושבה החקלאית "שרונה" וכיצד הפכה למחנה "הקריה". מדריך: רוני פטיק
הטמפלרים היו כת נוצרית שהגיעה מגרמניה להתיישב בארץ באמצע המאה ה- 19. הם הביאו איתם חידושים חקלאיים מאירופה והקימו בארץ מספר מושבות חקלאיות. חלקם הגיעו להתיישב ביפו ובשרונה, שהיא כיום קרית הממשלה בתל אביב, בה הקימו מושבה חקלאית לתפארת. בתקופת מלחמת העולם השניה הם גורשו על ידי הבריטים לאוסטרליה, כיוון שנתפסו כאויב זר. המושבה הועברה במסגרת השילומים לממשלת ישראל, וזו הקימה בה את הקריה ובמקום נולד חיל האוויר הישראלי הצעיר.
הסיור יעבור ברחובותיה של המושבה ובתיה הישנים ששרדו ויספר את סיפורם של הטמפלרים לדורותיהם.

04.09.2009 – בתים וחלומות בנחלת בנימין. מדריכה: ד"ר יעל (ויילר) ישראל
שכונת נחלת בנימין הוקמה ב- 1911 והסתפחה לתל אביב שנה לאחר מכן. הרחוב הפך לרחוב מסחרי וחלק ניכר מבתיו נבנו מחדש לאחר שהבתים הראשונים, בעלי קומות ספורות, נהרסו. בשנות השלושים הפך הרחוב למסחרי. בשנים האחרונות הפך למדרחוב ולמרכז בילוי בערבים בחמש עשרה השנים האחרונות.
נסייר בחלק מרחוב נחלת בנימין. נכיר את הרקע להקמת תל אביב והקמת השכונה, נסייר במדרחוב ונכיר את בתיו ויושביהם, נצא מהמדרחוב ונמשיך לאורך רחוב נחלת בנימין ונציין בתים חשובים לאורך הרחוב עד לרחוב לוינסקי.

04.09.2009 – תחילת החינוך העברי בעיר העברית הראשונה. מדריכה: ציפי פרימור
בתי הספר הראשונים של תל אביב היו הרבה יותר ממוסדות לימוד והשכלה: 
הם שימשו במהלך שנות פעילותם  כמרכזי תרבות להרצאות, הופעות ותערוכות, סליקים, בית גידול לתנועות הנוער הגדולות, במה להצגה העברית הראשונה ומקום היווסדה של פינת החי החלוצית של העיר.
לקראת החזרה לבית ספר יוצא המרכז להכרת תל אביב בסיור מיוחד בעקבות מוסדות החינוך ובתי הספר של תחילת ימיה של העיר העברית הראשונה. 
במהלך הסיור יסוקרו תולדותיהם של בתי הספר, תלמודי התורה, המכון הפדגוגי- ביולוגי, הגמנסיה ועוד רבים אחרים.

05.09.2009 – "להיות תייר ובליין בת"א הקטנה"- בעקבות הספר "עיר גלויה". מדריך: יוסי גולדברג
רחובותיה של תל אביב הקטנה שמשו מאז ומתמיד אזורי בילוי לוהטים, התיירים יכלו להתארח בבתי המלון הרבים שהיו פזורים באיזור כבר משנות העשרים וילדי גימנסיה הרצליה החלו את הבילוי הקבוע של יום שישי בערב בנקודת המפגש למרגלות הגימנסיה.
הסיור יעבור בכל אתרי הבילוי של אז והיום, ויתובל בסיפורים ושירים שיצבעו את האווירה.

05.09.2009 – רחוב בוסטרוס ורחוב בית אשל, בראי העליות הראשונות.
מדריכה: מלכה שפרונג.

בסוף המאה ה- 19 ותחילת המאה העשרים יפו הפכה להיות ערש הציונות המעשית. התיישבו בה מנהיגי הציונות ומוסדות הציונות פעלו ממנה. הסיור יעבור לאורך הרחובות והמקומות מהן פעלה הציונות היהודית. ספריית שער ציון, רחוב רזיאל אליו הגיע הרצל בביקורו בארץ, סוק א-דר בו היו בתי המסחר למייסדי אחוזת בית ורחוב בית האשל עם חאן מנאלי שהיה מרכז לכל מי שהגיע ליפו לצורך סידורים.

11.09.2009 – באנגלית: לאורך רח' ביאליק כניסה לבית ביאליק. מחיר 30 ₪ + 10 ₪, מדריכה: יונה וייסמן
בשנות ה- 20 וה- 30 היה רחוב ביאליק הרחוב האקסקלוסיבי ביותר בתל אביב: ציירים, משוררים ומיטב שועי הארץ גרו בבתים היפים והמפוארים ביותר בעיר, ובראשם המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. כיום מוצגת ברחוב ההתפתחות הארכיטקטורה בתל אביב. בשטח מצומצם מרוכזים וילות עירוניות, מבראה (סנטוריום) וכל סגנונות הבניה של תל אביב הקטנה. הסיור יעקוב אחר ההסטוריה האדריכלית והתרבותית של הרחוב.

11.09.2009 – מושבה אמריקנית-גרמנית ביפו. נגינת עוגב, שקופיות נדירות מהמאה הקודמת. מחיר: 45 ₪. מדריכה: ירדנה מנור.
בסוף המאה התשע עשרה, החלה התעוררות משיחית בקרב התנועות הפרוטסטנטיות. הללו ביקשו לגאול את היהודים בארץ ישראל על מנת להביא להגעת המשיח. בשנות השמונים של המאה ה- 19, עלו האמריקאים ושנתיים אחריהם עלו הטמפלרים. הללו הקימו את השכונה האמריקאית גרמנית ביפו.
הסיור יעבור דרך בתי העץ הישנים של השכונה. ב"בית עמנואל", נעלה לתצפית על גג המלון hotel du parc ביפו, בו התאכסן קיסר גרמניה בביקורו בארץ הקודש שם נצפה גם בשקופיות. נמשיך לכנסיית עמנואל היפה ונאזין לכמה קטעי נגינה בעוגב, נמשיך במעלה רחוב אילת בואכה שרידי שכונת "וולהלה" הטמפלרית שנשקה לנווה צדק ונסיים בפינת רח' שלוש שם שכנו זה לצד זה בית הקפה המפורסם "לורנץ" והקונסוליה הגרמנית.

12.09.2009 – ברלין בת"א – מבטים על בתיו המיוחדים של הארכיטקט יוסף ברלין. מדריכה: תהילה קניגשטיין. נפגשים בשד' רוטשילד 96 בשעה 18:00.
יוסף ברלין הוא מחשובי הארכיטקטים שפעלו בתל אביב. הוא הותיר את חותמו על נוף העיר בעשרות מבנים מיוחדים שבנה החל משנות העשרים של המאה שעברה. הבתים של ברלין מאופיינים בסגנון יחודי, קלאסי, מאופק. מילון הצורות שלו כולל – פירמידות חדות, פריזמות חדות, בליטות דמויות כוכב, משולשים בולטים, צורות דמויות יהלום מלוטש ומוטיבים קוביסטיים. כל אלה מקנים לעבודותיו מראה ייחודי על רקע בתיה האקלקטיים של תל אביב בשנות ה– 20. בעיקר מזוהה ברלין עם "סגנון לבני הסיליקט החשופות". הסיור יתמקד במבחר בניינים משל יוסף ברלין ששרדו בתל אביב.

25.09.2009 – "100 שנה לאחוזת בית", השכונה הראשונה של ת"א. סיפורי בתים ומייסדים. מדריך: מוטי קופר
היא הייתה הגרעין ההיסטורי של תל-אביב – שכונת "אחוזת בית", השכונה הראשונה שנבנתה בעיר בשנים 1910-1909. השכונה הוקמה במתכונת של שכונת גנים, אך במהלך השנים הפכה לאזור מסחר ורבים מבתיה הישנים נהרסו. הסיור יעבור ברחובות הישנים של השכונה ויתובל בסיפורים צבעונים שיצבעו לנו את רחובותיה בגוון מיוחד.

25.09.2009 – שכונת מונטיפיורי בעקבות הספר על השכונה. מדריך: יעקב מרקל.
ב- 1855 מגיע משה מונטיפיורי עם רעיתו יהודית לארץ, ורוכש פרדס ליד יפו. הפרדס עבר גלגולים רבים, עד שנמכר לבסוף לחברת נדל"ן שחילקה אותו למגרשים כדי להקים עליו את שכונת "גנניה", היא שכונת מונטיפיורי. בשדרה נסללו שדרות הקרויות על שם רעייתו של מונטיפיורי, יהודית. השכונה הצטרפה לתל-אביב ב- 1941.
בסיור נעבור ברחובות השכונה וספר סיפורים מההיסטוריה הרשמית של השכונה. מסלול הסיור יחלוף על פני רחובות השכונה, ויספר את סיפורי הבתים, השכונות והאישים שחיו והקימו אותה.

הסיורים מתחילים בשעה 10:00. מחיר כל סיור 30 ₪ – אלא אם צוין אחרת
טל. להרשמה: 03-5100337, 03-5177304
המרכז פתוח בימים א-ה 10:00-17:00 וביום ו' 10:00-12:00

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר