סיור משפחות בשבילי התנ"ך בארץ בנימין

אין עוד מקום בארץ בו אתרים מקראיים רבים כל כך, החל מספר יהושע וכלה בימי שיבת ציון בבית השני.

נחלת שבט בנימין משתרעת על במת ההר שמצפון לירושלים. כאן נמצאת ענתות, עירו של ירמיהו הנביא, ובית-אל בה ראה יעקב בחלומו את הסולם. כאן נולד שאול המלך הישראלי הראשון, ומכאן יצא למסע החיפושים אחרי האתונות שאבדו לקיש אביו, ומצא מלוכה. כאן גם התחוללה מלחמת האחים על רקע פרשיית "פילגש בגבעה". אין עוד מקום בארץ בו אתרים מקראיים רבים כל כך, החל מספר יהושע וכלה בימי שיבת ציון בבית השני.

הסיור יתמקד בשלושה אתרים מרכזיים: תל-אל פול/גבעת שאול, נחל פרת ומעיינותיו, ומרכז המבקרים "נחלת בנימין".
הטיול מיועד למשפחות, דרגת הקושי – קלה, משך הסיור כ-6 שעות.
הסיור אומנם נערך מעבר למחסום הקו הירוק, אך בחרנו באתרים בהם אין כל בעיה ביטחונית מיוחדת. 

כיצד מגיעים? הבאים מכביש תל אביב-ירושלים ייפנו בכניסה החדשה לצפון העיר (מנהרת ארזים), וייסעו ישר לצומת הגבעה הצרפתית (רמזור שני).
כאן יש לפנות שמאלה לכיוון שכונת פסגת זאב (עד כאן שלושה רמזורים).
במחלף הראשון נעלה על הגשר הפונה שמאלה.
אחרי המחלף נפנה ימינה בפנייה השנייה ושוב ימינה, ונחנה את הרכב בחניית בית הספר של שכונת שועפט ובית חנינא.

נעלה רגלית בדרך עפר טובה אל מעלה ההר, עליו ממוקם שלד בנין בן שתי קומות. כאן תוכנן להבנות ארמון של חוסיין מלך ירדן, בנייתו החלה בשנת 1965, אולם מלחמת ששת הימים שפרצה שנתיים מאוחר יותר מנעה את המשך הבניה. אנחנו הרווחנו תצפית יפהפיה.

מתברר שלא רק חוסיין חשק במקום, חפירות ארכיאולוגיות שנערכו במקום ע"י אולברייט ואחרים לפני כ-80 שנה, חשפו כמה שכבות יישוב מתקופת המקרא, ובתוכן שרידי מצודות מתקופות שונות, הראשונה שבהם מיוחסת לתקופת הברזל הראשונה.
החוקרים מזהים כאן את העיר "גבעה", שהתפרסמה בעיקר בעקבות פרשיית "פילגש בגבעה" (שופטים, י"ט), אך גם המלך שאול קבע את המקום כעיר הבירה, ומאז נקראה על שמו גבעת שאול. במקום נמצאו שרידיהן של מספר מצודות, הראשונה שבהן מהמאה האחת עשרה לפני הספירה, מיוחסת ע"י חלק מהחוקרים למלך שאול, וע"י האחרים היא מיוחסת דווקא לאויביו הפלשתים.

כיום, על פני השטח אין זכר לחפירות. אנו ניכנס למבנה ונטפס במדרגות (זהירות, חלקן שבורות) אל הקומה השנייה לתצפית מרהיבה. מדרום – ירושלים, ממערב – אגן הניקוז של נחל שורק בין שכונת רמות לסנהדריה.

אם נביט ימינה עם כיוון השעון, נראה את נבי-סמואל. מצפון, מאחורי שכונת נווה יעקב, נראה את השכונה הירושלמית א-רם. כאן מזהים החוקרים את העיר "רמה", אליה בין היתר הוגלו תשובי ירושלים ע"י נבוזרדן בעת חורבן הבית הראשון בדרכם לבבל. נפנה את מבטנו לצפון-מזרח, ובאופק נראה בצמוד לעיר רמאללה את "ג'אבל טאוויל" ועליו היישוב פסגות. עוד מעט ימינה באופק הרחוק, נראה את הר בעל חצור הגבוה שבהרי המרכז (למעלה מ- 1000 מטר).

ממזרח נראה את הרי אדום שמעבר לירדן. קרוב אלינו בשולי שכונת פסגת זאב ממקום הכפר ענתא המשמר את שמה של "ענתות" עירו של ירמיהו הנביא.

נרד חזרה אל הרכב, ונפנה חזרה לשכונת פסגת זאב. אחרי הגשר, נמשיך ישר מזרחה, ונפנה שמאלה ברמזור הראשון. מכאן נמשיך על פי השילוט לכביש 60 המוביל ליישובי בנימין. בקצה שכונת פסגת זאב נעבור את המחסום הצה"לי, ונמשיך ישר בכיכר הסמוכה אליו לכיוון היישוב ענתות.

נחלוף על-פני הכפר חיזמא, המשמר את שמו של היישוב העברי מימי שיבת-ציון עזמות (נחמיה י"ב). כעבור כשני קילומטר, אחרי שנחלוף על-פני הפנייה ימינה לענתא, נפנה שמאלה לעבר היישוב ענתות. שילוט יוביל אותנו אל הגן הלאומי שבקצה היישוב (הכניסה בתשלום).

נחל פרת הוא מהנחלים הגדולים המנקזים את במת ההר לכיוון ערבות ירחו בואך ים עין פורתהמלח. יובליו העליונים אכזבים, אולם כאן, בשטח הגן הלאומי מתחתר הנחל אל תוך שכבות גיר קשות, מה שיוצר מעיין שכבה בעל ספיקה מרשימה. המים פורצים מתוך שכבות עמוקות בקרקע ולכן כמעט שאין הבדל בספיקת המעיין בזמנים שונים, קיץ וחורף, שנה גשומה או בצורת. הספיקה היומית הממוצעת עומדת על כ- 1,500 מ"ק.

הנחל כאן מאוד "ידידותי למשתמש". בניגוד לגנים לאומיים רבים, כאן מותר לשחות במים, ואפילו הוקצב איזור למנגלים בחורשה ממש על גדת המים. העצלנים שבינינו יירדו ברכבם לחניון התחתון ויסיירו במסלול מעגלי קצר לאורך גדת הנחל.
אפשרות שנייה, מומלצת בעיקר בחורף ובראשית האביב כשההליכה במדבר נעימה והסביבה פורחת, היא לרדת מהרכב בשער השמורה ולרדת אל הנחל בשביל המסומן כחול. דרגת הקושי לא גבוהה.

לאחר הליכה קצרה נגיע אל מנזר חריטון (המקורי ולא המאוחר יותר שבשדות בית לחם). לכאן על פי האגדה הגיע הנזיר חריטון לאחר שניצל בנס מהשודדים שכפתוהו. המנזר הנראה כיום הינו מהמאה ה- 19, אך בנוי על גבי שרידים ביזנטיים. ניתן לבקר במקום רק בתיאום מראש. לאחר הליכה של כ- 100 מטר נוספים נגיע אל הנביעה הגדולה, כאן אפשר לשחות וליהנות מהבריכות הרבות המצויות בערוץ הנחל.

מעל חורשת האקליפטוסים המרשימים ואזור המנגלים נמצאת בריכה על גבי נביעה של מעיין, ובה מים צלולים ועמוקים. אחד מעובדי השמורה הוא מציל מוסמך, והמעוניינים (בעיקר תלמידים) יכולים לבקש להיעזר בשירותיו ללא תוספת תשלום.

ממגרש החניה הסמוך כדאי לתפוס טרמפ עם רכבים העולים חזרה אל שער השמורה. מיטיבי לכת יכולים לצאת מכאן למסלול אתגרי של כשעה, העולה אל חירבת עין-פארה המזוהה כעיר התנ"כית "הפרה" הנזכרת בספר יהושע (פרק י"ח). כמו כן קיים מסלול האורך מספר שעות מכאן עד לעין מבוע (מחוץ לגן הלאומי, יש להצטייד במלווה עם נשק).

נחזור לענתות ומשם אל הכיכר הצמודה למחסום חיזמא. נפנה ימינה לכביש 60, ונעבור את הכיכר הצמודה ליישוב אדם (הקרוי על שמו של האלוף יקותיאל אדם שנהרג במלחמת לבנון הראשונה), ונפנה ימינה. משמאלנו הכפר הערבי ג'בע, הלא הוא "גבע" המקראי (לא להתבלבל עם "הגבעה"). לאחר כ- 3 ק"מ נגיע נפנה שמאלה בצמוד לתחנת הדלק, ומשם עם השילוט למרכז המבקרים "נחלת-בנימין".

אם חשבתם שמתנחלים זה רק קראוונים על גבעה ומגדל מים, צפויה לכם הפתעה. חדר הטעימות של יקב פסגותבתוך מבנה אבן מסוגנן ומטופח שבמרתפו יקב בוטיק ייחודי, הוקם לאחרונה מרכז מבקרים אזורי. במרכז מסופר סיפורו של חבל בנימין דרך מערכת מרשימה של מיצגים אורקוליים. זה מתחיל בסרט עלילתי בן כחצי שעה בקולנוע, וממשיך במשחק טריוויה אינטראקטיבי במיצג האסטרטגי.

אל תוותרו בשום אופן על טעימות מיינות "יקב פסגות" עטור המדליות. כאן מתמחים בייצור יינות הגדלים באזור הגבוה הזה בתוך אדמה גירנית וסלעית במיוחד. גם מי שלא מבין למה זה חשוב, יהפוך למומחה אחרי שייצפה במיצג המוקרן על רקע החביות. כדאי לשריין כשעתיים למיצגים לטעימות ולתצפית מרשימה עם הסברים של המדריכים במקום.

המחירים? סבירים בהחלט. סיור הכולל את שלושת המיצגים וטעימות יין ב- 35 ₪ למבוגר ו- 25 ₪ לילד (ללא טעימות).
אם תרצו לגוון בפלטת גבינות מתיישנות תשלמו 79 ₪ לאדם. ניתן גם להזמין ארוחות חלביות או בשריות לקבוצות בנות עשרה אנשים ומעלה. את הביקור יש לתאם מראש – רצוי יום קודם.

לתיאום סיור וביקור במרכז המבקרים, טל. 02-9979333

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר