עולים על גל הטירוף: מחירי היינות הישראלים עולים? אז לא לקנות!

אל תשלמו, אל תסכימו לקנות יין ישראלי במחיר מופקע. אל תקנו יין שהיקב העלה את המחיר שלו
השבוע קיבל אלון גונן מקורא קבוע הצעה לבדוק למה יש העלאת מחירים של היינות הישראלים. נראה קצת אבסורד שעכשיו תהיה עליית מחירים אבל במהלך השבוע היו יותר ויותר הצהרות של יקבים, קמעונאים ויבואנים שהם מתכננים להעלות מחירים

זו לא הולכת להיות כתבה קלה; יש בי זעם. השבוע קיבלתי מקורא קבוע הצעה, לבדוק למה יש העלאת מחירים של היינות הישראלים. נראה לי קצת אבסורד שעכשיו תהיה עליית מחירים, אבל במהלך השבוע היו יותר ויותר הצהרות של יקבים, קמעונאים ויבואנים שהם מתכננים להעלות מחירים.

יקב עגור: עלויות השינוע אשר ייקרו את כל חומרי הגלם הן הסיבה לעליות המחירים

בדיקה בחנויות היין הראתה כי ביקבים הגדולים – יקב טפרברג כבר העלה מחירים באופן שמגיע כמעט ל- 10%. מצד שני, הבוטיקי יותר, מחירי יינות יקב אור הגנוז קפצו בין 6-9%. אומנם בשקט, בלי לפרסם, המחירים שונו. סקר קצר בין היקבים המובילים הוריד לי את האסימון שאוטוטו כולם יעלו מחירים. אלעד כץ מיקב עגור מניח שעלויות השינוע אשר ייקרו את כל חומרי הגלם, הם הסיבה לכך.

מיכל אקרמן מנהלת יקב תבור נוגסת בענבים שהתייקרו בטירוף. צילום חמודי

מיכל אקרמן מיקב תבור אומרת שהם לא העלו מחירים חרף ההתייקרות המטורפת בחומרי האירוז, ענבים, ההובלות, התחזוקה – הכול מתייקר, והיא מקבלת כל יום עשרות מיילים על התייקרות. רועי יצחקי מיקב טוליפ מניח שהסיבה העיקרית היא עלייה משמעותית בתשומות הייצור. כוח האדם בכרמים התייקר בהרבה, עלויות יבוא (ציוד) פקקי השעם, הזכוכית, גם עלו משמעותית. הוא מסכם זאת בקיצור ש"היום עולה לייצר יותר בהשוואה לתקופה פני הקורונה".

דייויד גרוניך מנהל השיווק של יקב ציון: "כבר שנתיים שיש עליות בתשומות הייצור”. צילום מדף הפייסבוק

דייויד גרוניך, מנהל השיווק והיצוא של יקב ציון אומר שכל חומרי הגלם התייקרו – ענבים, בקבוקים, תוויות, פקקים, עלייה משמעותית במחירי ההובלה, ובישראל עלה מחיר הדלק בטרוף: "כבר שנתיים שיש עליות בתשומות הייצור, בחצי השנה האחרונה זו כבר התייקרות שהיקבים לא יכולים לספוג יותר״, הוא אומר.

קולטים ענבים יקרים יותר בשינוע יקר יותר ביקב טפרברג. צילום אוליבייה פרתי

ביקב טפרברג אומרים: "מזה תקופה ארוכה שאנחנו סופגים התייקרות בעלויות הייצור, עקב עלייה משמעותית בעלויות הענבים וגידולם, עליית חומרי הגלם, התשומות, תעריפי השינוע והזכוכית. עקב התייקרות בשעור של עשרות אחוזים בעלויות ייצור אלו, ולאחר למעלה מעשור בו לא עודכנו מחירי מוצרינו, אנו נאלצים כעת לעדכן את מחירי היין בהתאם. מדובר בעלייה מתונה, וכמובן שנמשיך לספק ללקחותינו את התוצרת האיכותית של היקב במחירים משתלמים ביותר״.

האירו עולה אבל המחירים עולים – הנס הישראלי

אז בעצם, ולכאורה, כל התשובות שקיבלתי על פניהן נראות הגיוניות, והאמת שכמעט התחלתי לבכות על מר גורלם של היקבים. אבל למה הם מתעלמים מכלכלה פשוטה? שהרי האינפלציה בארץ היא 2.5%, ובעולם היא 5% – בארה"ב 5.4% ובאירופה 4.8%, מה גם שייסוף השקל אמור לספוג את ההתייקרות. בשנה האחרונה ייסוף השקל עומד על 7% מול הדולר, ולמי שסוחר במטבע האירופאי, האירו, זה מגיע ל- 8%. מה שזה אומר, שאנחנו קונים בפחות כסף במונחים שקליים. אם המדינה קונה חבית דלק בשקלים יותר זולים, אז אין שום סיבה בעולם שמחירי הדלק ייתיקרו. אותו דבר עם הקמח, גם אם הוא מתייקר אנחנו משלמים בשקלים, וחלק גדול נספג כאמור על ידי ייסוף השקל.

מה שקורה כאן זה סוג של טירוף; ישראל היא המדינה היקרה בעולם, מהגבינה הלבנה ועד הדירה. חזירות לשמה! הפער בין עלויות המחייה והמשכורות הוא לא שפוי, והכי גדול בעולם. יש פה ניצול ציני, בעיקר בגלל כתבות בעולם על עליית מחירי השינוע והתייקרות של חומרי הגלם. ושוב החזירות של הקונצרנים הגדולים. המדיה פשוט שכחה את מחאת 2011, ואת זעם הציבור שיצא לרחובות כנגד אותם קונצרנים ורשתות השיווק. לצערי, כל הסיבות שקיבלתי הן בכי מזויף – להלן תירוצים, ניצול ציני של המצב. יכול להיות שחברות מסחריות מנסות למקסם את הרווח שלהן ותו לא.

לא מתערבים במבצעים שעושים בחנויות
איך ולמה הר חרמון של רמת הגולן נמכר 4 במאה שקלים?

בואו ננסה להבין למה יקב בנימינה מוכר את סדרת טבע – 5 בקבוקים במאה שקלים. למה הר חרמון של רמת הגולן נמכר 4 במאה שקלים. למה יינות שיוצרו לפני שנתיים ושלוש שמוזרמים עכשיו לשוק צריכים לכלול עליית מחיר מהסיבות שמנו היקבים? בשנה וחצי של מגפת הקורונה הממשלה הזרימה כסף, אבל הציבור היה תקוע בבית ולא הוציא כסף. עכשיו אנשים יוצאים מהבית ומוכנים לשלם. לכן, פתאום, חברות גדולות מודיעות על עליית מחירים מכול מיני סיבות שהן לא ממש כלכליות.

זוכרים את הימים כשגאטו נגרו היה מלך היינות המיובאים הזולים?

היין הישראלי תמיד היה יקר. כל הזמן מדברים על זה, ואף אחד לא עושה דבר. מספיק לראות את יינות היבוא שיש למשפחת שקד, לאקרמן, לטיב טעם ולהכרם; לראות את המחירים ופשוט לקנא ולחרוק שיניים. אבל הבכי של היקבים מרטיט לנו את שריר הלב, ואנחנו מגוייסים ותומכים, ומוכנים לשלם מאות שקלים על בקבוק יין או סלסלה שמגישים לנו ביקב כזה או אחר, שמחירה מופקע.

לא ליינות ישראלים יקרים. צילום pixabay

אז הגיע הזמן לעשות לסאגה הזו סוף. אל תשלמו, אל תסכימו לקנות יין ישראלי במחיר מופקע. אל תקנו יין שהיקב העלה את המחיר שלו.

החרם הצרכני על היקב הראשון שינסה לתעתע בנו יעשה בית ספר לכל השאר, ואז נראה אותם. הם ייאלצו להוריד את המחירים. אין צורך להיות פטריוטים כאשר דופקים אותנו.

בואו נקנה יינות רק מיקב שמצהיר שהוא לא מעלה מחירים.

היקבים רוצים שיין ישראלי יהיה מוצר צריכה בסיסי, אבל מתייחסים אליו כאל מוצר פרימיום. ככה לא מקדמים יין ישראלי. היבוא זול יותר בכמעט 30% בממוצע מול יינות ישראלים מקבילים. אז התשובה ליקבים שיעיזו לעלות מחירים של יינות ישראלים, היא מאוד פשוטה – להחרים את הראשון, וכל השאר כבר יתיישרו.

עמוס מלניקוב מיקב סקוריה. צילום יונתן לבני

עמוס מלניקוב מיקב סקוריה הגיב

את הכסף שכתבת שהממשלה נתנה, אני נותן לך במתנה. אצלנו ביקב הוא מסתכם באפס אחד גדול! אנחנו מוכרים יין במחירים סבירים ביותר ויינות איכותיים ביותר – אתה מוזמן לבדוק בחנות שלנו.  וכשיקבים בארץ יקבלו אותה סובסידיה שמקבלים באירופה, של יורו תמורת יורו, לעומת ישראל שעל כל שקל שיקב מוציא, המדינה דורשת עוד שקל לפחות, אז מחירי היין יוכלו להשתוות לאירופה.

אתה מוזמן לפרסם את זה כתשובה של יקב בוטיק שנלחם לשרוד, ובזכות יקבים כמונו איכות היין הישראלי נמצאת היום במקום שונה מאשר לפני 20 שנים עם כרמל הוק, קונדיטון ועוד.

6 תגובות

  1. נמאס כבר מה סיסמא לתמוך ביצרן ישראלי… מחיר הבסיס הוא פסיכי… ובשוק היינות זה כל כך בולט כל השנים ואף אחד לא פוצה פה!!!
    אני רואה יין מעולה צרפתי/איטלקי/ספרדי/פורטוגזי… ב70 שקלים גג ומולו במקביל בקבוק ישראלי ב40 אחוז יקר יותר!!! אלון, עוד היית עדין כשכתבת 30 אחוז…
    די נמאס!!!!

  2. עכשיו אחרי ארוחת בוקר, לוגם מעט שרדונה גלילי ללא עץ, ששילמתי עבורו 89 ש"ח – מחיר סביר ביחס לאיכות שלו, ממש שרדונה מעולה, אבל לצורך ההבנה פתחתי גם שרדונה המושבה 2020 שהיה אתמול במבצע 2 ב 50 ש"ח , גם הוא מהנה, ברור שהגלילי יותר מהנה לשתייה , אבל עכשיו הגעתי למסקנה ששרדונה המושבה בעלות של 30 שקל ללא מבצע, ללגום מעט אחרי הארוחה טעים, ומספק בהחלט.
    לדעתי היינות הלבנים של היקבים הגדולים סובניון בלאן ושרדונה לדוגמא פרייוט של כרמל או של בינימינה , לא רעים בכלל, לא הבנתי למה צריך לקנות תוצרת חוץ שיותר יקרים ולדעתי פחות טעימים.

  3. מסכים לגמרי , אבל לא רק לגבי יין לדוגמא גבינות מיבאות שהן לא פחות וכ אפילו יותר טובות מהישראליות

  4. אולי נעשה חרם צרכנים על כל יקב שלא יוריד מחירים!
    מחירי היינות פה זה פשוט טירוף!!!! כל יקב בוטיק רוצה מעל 100 ש"ח על איזה בקבוק מוצלח שיצא לו
    חבל שאין כאן איזה תקנון נורמלי או מחירון רשמי ליינות כי מי שמפסיד זה רק אנחנו הלקוחות
    בעוד שבצרפת היינות יותר טובים ויותר זולים……

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר