עונה חדשה מתחילה: קרב סכינים או קרב אומנים?

ההבדל בין אומן לרב אומן היא ביצירתיות וברעב שלו להביא את אמנותו לאיכויות כאלו שלא בטוח שהשמים הם הגבול שלהם. כזה הוא שף סטפן, רב אומן שגבר על מיטב השפים הישראליים – אומנים בפני עצמם

התוכנית קרב סכינים חוזרת לעונה חדשה בערוץ 10, והפעם השף אלפרדו רוסו שעוטר בכוכב מישלן ונבחר ב-2004 לשף האיטלקי הצעיר הטוב ביותר, יתחרה בה מול השפים הישראלים לסירוגין עם השף הצרפתי סטפן.

"קרב סכינים" הייתה אחת מהצלחות הפריים-טיים של המסך הקטן. אחרי שניצח בקרב מול ערוץ 2 והעלה את ערוץ 10 למקום ראוי בטבלת הרייטינג, השף סטפן עמד בתוכנית הגמר מול משימה קשה במיוחד: לנצח את שלושת השפים הישראליים שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר עד אותו שלב: מאיר אדוני, שף מסעדת כתית, שזכה לתהילה ולמעמד של סלב בעקבות ניצחונו על סטפן; שף אביב משה ממסעדת מסה, שגבר גם הוא על השף סטפן באחד מפרקי העונה; ושף רועי סופר שעלה לשלישייה המנצחת בפרק חצי הגמר האחרון.

התוצאה, כפי שחווינו, הייתה ניצחון מוחץ, יש לומר, של השף סטפן.
הדעות באשר לקיום תחרות שכזו היו ונותרו חלוקות בקרב פרשנים ובעלי מקצוע מענף המזון, אבל אין ספק שתחרויות מסוג זה מעלות את רמת הקולינריה הישראלי ומביאות את השפים הישראליים להתנסות ויצירתיות ברמות שלא מביישות אף שף ברחבי העולם, ושגרמו גם לשף סטפן להזיע במהלך מספר תחרויות.

למה זה קרה? למה השפים הישראליים המצוינים שהתחרו מול סטפן, ובתוכם שלושה שפים ישראליים מהטובים שיש לנו, שהתחרו מולו פעמיים,לא יכלו לשף צרפתי אחד?
זה לא בגלל שהשפים הישראליים אינם טובים. לשמחתי הרבה, וגם כשף, אני יכול לפרגן לשפים שהתחרו מול סטפן ובכלל, ולבשר לכול הציניקנים שמדינת ישראל בורכה בשפים צעירים איכותיים ויצירתיים, שאינם נופלים מעמיתיהם ברחבי העולם, ובמקרים רבים אף עולים עליהם; שפים שאת יצירותיהם ועבודתם אפשר לדרג במילה אחתף "אומנות". כן, בפירוש אומנות, ולהעניק להם דרגות "אומן" לכול דבר.

אם כך, מה קרה כאן? השפים הישראלים פגשו בתחרות מישהו שהוא פשוט בדרגת "רב אומן". מישהו שחדי העין יכלו להבחין כבר בתוכנית הראשונה כי הוא מוכיח שאפשר להביא את המקצוע הזה מדרגת אומן ולהעלות אותו לדרגת רב אומן, שמדבר ועושה בשפה קולינרית שאינה מוכרת, שדרגת היצירתיות שלו, המקוריות, הטעם, המרקם, הפרזנטציה והשאיפה לשלמות – היא מטורפת. ושהרצון שלו להוכיח שהוא הכי טוב היא פנאטית במובן החיובי של המילה, אם כי מעט צניעות וענווה יכלו לשפר את תדמיתו השחצנית.

שחצנית, נכון, אבל לבחור שגדל בצרפת בבירת הקולינריה העולמית, ושספג בילדותו את רזי הניחוחות, המראות והטעמים, ושהביא אותם ממחוזות ילדותו לצלחות מעוצבות להפליא, שכול אחת ואחת מהן חייבת תרגום בגוף הסרט, על מנת שהסועד יבין את כוונת המשורר, יש קבלות.

כי כול אחת מהמנות שהוא הציג בתחרות הייתה יצירת אומנות מופתית, ולא אגזים אם אשווה את שף סטפן לרב אומן בדורו. ואהקביל אותו עם אומנים כמו פיקסו ורבים טובים אחרים.
שף סטפן הביא את ההוכחה, וגם אמר בסוף התחרות ללא שמץ של רעד בקולו ובצדק, שניצחונו מוכיח שהשפים הצרפתיים הם עדיין השפים הטובים בעולם.
תודה לשפים הישראליים ולשף סטפן על החוויה הקולינרית המדהימה. יחי השפים הישראליים, יחי השף סטפן, וְ-וִיו לה פרנס.
אנו מחכים לעונה שנייה לוהטת ומוצלחת לא פחות מהראשונה.


שמואל מולדובן הוא מומחה לבטיחות מזון
טל. 050-7919099, 08-9263773
www.allbiz.co.il/moldovan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר