עונת הצבר מגיעה עם שפע יתרונות בריאותיים

הצבר הכתום עשיר מאוד בסיבים תזונתיים ובמיוחד בסיבים מסיסים כמו פקטין התורם להפחתת רמות הכולסטרול ולאיזון רמות הסוכר בדם. מחקרים מראים כי גם בקרב חולי סוכרת, צריכת צבר תורמת להפחתת רמות הסוכר

הרחבת היקף גידול הצבר בישראל מאפשרת עתה לצרכן הישראלי המודע לחשיבות אכילת פירות וירקות, להוסיף סל מזונו הקבוע את פרי הצבר המצטיין בערכו התזונתי.
פרטים אלה נמסרו על-ידי שולחן הצבר במועצת הצמחים בישראל.

מבחינת רכיבי מזון בסיסיים תכולת האנרגיה בצבר אינה גבוהה: ב- 100 גרם צבר יש כ- 40 קלוריות בלבד. הצבר מהווה מקור טוב לסיבים תזונתיים ומכיל ב- 100 גרם פרי כ- 10% מן הקצובה היומית המומלצת לסיבים תזונתיים, בעיקר סיבים מסיסים כדוגמת פקטין, התורמים להפחתת רמות הכולסטרול ולאיזון רמות הסוכר בדם.
מחקרים מראים כי גם בקרב חולי סוכרת תורמת צריכת צבר להפחתת רמות הסוכר בדם.

הצבר גם עשיר במגנזיום, מינרל התורם לחוזק העצם, למניעת יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם וסוכרת, וחסר לרוב בתזונה היומית. צבר אחד מעניק כרבע מן הקצובה היומית המומלצת למגנזיום. הצבר מהווה מקור טוב גם לסידן ולאשלגן, מינרלים חיוניים הנחוצים לבניית העצם ולשמירה על חוזקה, למניעת אוסטיאופורוזיס ולהפחתת רמות לחץ הדם למניעת מחלות לב וכלי דם.

הצבר עשיר בוויטמין C, שהנו נוגד חמצון יעיל המסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן וכנראה גם קטראקט וסיבוכי הסוכרת.

מחקר קליני שפורסם ב- American Journal of Clinical Nutrition, הראה כי אכילת צבר תורמת להפחתת נזקי חמצון של שומנים בדם ומשפרת את סטטוס נוגדי החמצון בקרב אנשים בריאים.

לצבר גם השפעה מיטיבה על הסובלים מהנגאובר המופיע לעתים לאחר צריכת אלכוהול, ואותו מסוגל הצבר למתן.

ממצאי המחקרים החדשים מורים כי הצבר, הודות למרכיבים המיוחדים שלו, יכול להשתלב בין המזונות התורמים להגנה מפני מחלות חברת השפע, דוגמת מחלות לב וכלי דם, סוכרת וסרטן.

חוקרים באוניברסיטת פלרמו גילו כי לפיגמנטים האדומים והצהובים, המעניקים לפרי הצבר את צבעו הכתום, פעילות נוגדת חימצון מובהקת. לאחר האכילה נספגים נוגדי החמצון במהירות לדם ומפחיתים עקת חמצון במערכות שונות בגוף. בין היתר מונעים גם את חמצון ה"כולסטרול הרע" (LDL-C), השוקע בדפנות כלי הדם רק כאשר הוא במצב מחומצן. בכך תורמים הפיגמנטים נוגדי החמצון שבצבר, להגנה מפני טרשת עורקים.

מחקר נוסף שבוצע באוניברסיטת וינה, העלה כי שילוב של פרי הצבר במערך הדיאטה של אנשים בעלי סיכון לטרשת עורקים, גרם להפחתה משמעותית ברמת ה"כולסטרול הרע", וכן להורדת רמת הסוכר בדם.

אוניברסיטת טוסון באריזונה גילתה במחקרה, כי למיצוי מימי של הפרי (החלק האכיל) יש השפעה אנטי סרטנית. המיצוי עיכב גדילת תרביות תאי סרטן שנלקחו מהשחלה, הרחם ושלפוחית השתן, וכן דיכא סרטן בעכברים.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר