עכשיו אפשר לבדוק את תכולת החלב מייד בחליבה

מערכת חדשנית מאפשרת זיהוי מרכיבי החלב בעת החליבה, והרחקת חלב שמכיל רכיבים לא רצויים מייד עם היציאה מעטין הפרה

בתחום החלב, רפתנים נמדדים ומתוגמלים לא רק על פי כמות החלב שהם מספקים למחלבה, אלא גם בהתאם לשיעור מרכיבי החלבון והשומן בחלב.

מערכת חדשנית המאפשרת זיהוי מרכיבי החלב כבר במהלך החליבה, פותחה ע"י  צ.ח.מ אפיקים מקיבוץ אפיקים.  המערכת, "אפילאב", בנויה מחיישן אלקטרוני אופטי שיודע לזהות את תכולת החלבון, השומן והלקטוז תוך כדי מעבר החלב מעטיני הפרה למיכל.
כך ניתן לבצע הפרדה בזמן אמיתי של החלב על פי תכולתו, ולמנוע זרימה למיכל המרכזי של חלב שמכיל רכיבים לא רצויים, כמו כמויות קטנות של דם בחלב, שמקורן בדלקות או פגיעות פיסיות בעטין, ואשר עלולות לגרום לפסילת החלב מטעמי כשרות ובריאות.

בנוסף ליכולת להפריד חלב, מספקת המערכת לרפתן מידע על איכות החלב שמספקת כל פרה. לנתון זה חשיבות רבה כדי לזהות שינויים פתאומיים שעלולים להעיד על מצוקה או מחלה של הפרה וכן קבלת החלטות בנוגע להזנת הפרה.

החיישן האלקטרוני פותח בשיתוף עם מינהל המחקר החקלאי – מכון וולקני. יתרונותיו העיקריים הם שהודות למערכת האופטית, הוא אינו מעכב את החלב במהלך זרימתו ולכן לא מאט את תהליך החליבה וכן ביצוע בדיקת מרכיבי החלב ללא שימוש באמצעים כימיים. המערכת הופעלה בהצלחה באוניברסיטאות ומרכזי מחקר באיטליה ודרום אפריקה ורפתות מובילות בארץ ובעולם. 

צ.ח.מ אפיקים, זוכת פרס אגריטך 2009, נחשבת למובילה בעולם בפיתוח מערכות חליבה ממוחשבות, ופיתחה כבר בשנות השבעים את מד החלב האלקטרוני הראשון. מוצרי החברה נמכרים ומותקנים בעשרות מדינות בכל רחבי העולם. 

www.afimilk.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר