על גפנים, כבשים ופחמן

לעתים נעזרים יצרני יין בכבשים רגילות בכדי שיירעו את העשב, אבל הם נאלצים לפנות את העדרים מייד כאשר הגפן מתחילה להוציא ניצנים, מכיוון שהכבשים יאכלו גם אותם

אחד מיצרני היין בניו-זילנד מאמין שהוא מצא את השיטה להפחית את עלויות הדלק ובנוסף ליהנות מצמצום פליטת גז פחמן שתורם לאפקט החממה בתעשיית היין – שימוש בכבשים מיניאטוריות (Babydoll sheep).
כך מדווחת יבואנית היינות מרש בניוזלטר ללקוחותיה.

בסך הכול יש כ- 300 כבשים מיניאטוריות בכל העולם, והן גודלו בעיקר כבעל חיים למטרות שעשוע; אבל יצרן היין מאמין שהן יוכלו לעזור לו להפחית את הזיהום הסביבתי שנוצר בתהליך יצור היין. הוא מתכוון לתת לכבשים המיניאטוריות לרעות את העשב בכרמים, ולהפחית בכך את האנרגיה שייצור היין דורש ולייעל את התהליך כולו.

לעתים נעזרים יצרני יין בכבשים רגילות בכדי שיירעו את העשב, אבל הם נאלצים לפנות את העדרים מייד כאשר הגפן מתחילה להוציא ניצנים, מכיוון שהכבשים יאכלו גם אותם. לכן, בכדי למנוע מהעשב ליהנות מהמים והדשנים של הגפן ולמנוע הפצת מחלות ופטריות, המגדלים נעזרים בטרקטורים לביצוע העבודה.

לדוגמא, בכרמים בשטח של 10 דונם מדובר בנסיעה לאורך 3,500 ק"מ בכל חודש בכדי לגזום את העשב, ועלויות הדלק לגיזום הדשא מגיעות לכ- 60% מסך עלויות האנרגיה.
בכדי להימנע מהשימוש בטרקטור נעשה בשנה שיברה ניסיון של שימוש בחזירי-ים גדולים (giant guinea pig). הניסוי הצליח בתחילה, אבל ברגע שהנצים קלטו אותם, הם פשוט שיחרו לטרף. בנוסף, לשטח של 10 דונם תידרש כמות אסטרונומית של כ- 11,000,000 חזירי-ים בכדי שהם יהיו יעילים.

כעת נעשה ניסיון עם הכבשים המיניאטוריות, שהן זן נדיר שגדל לגובה של כ- 60 ס"מ בלבד. מכיוון שהענבים מתחילים לגדול בגובה 110 ס"מ לפחות, הכבשים אינן יכולות להגיע אליהם.
ע"י ריבוי סלקטיבי של הכבשים המיניאטוריות עם זנים אחרים של כבשים (כגון זן המרינו), ניתן לגדל עדר מספיק גדול תוך מספר שנים, וכך לחסוך כמיליון דולר בשנה.

www.mersch.co.il‏

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר