על ויטמינים ותוספי מזון

כיצד תדעו האם התוסף שברשותכם, עליו אתם מוציאים כמה עשרות ₪ בחודש (במקרה הטוב והזול), הוא התוסף הנכון והטוב? איילת יחזקאל, מטפלת ברפואה סינית ויועצת לחנות הקונספט הקולינארית "101 טעמים", ריכזה לנו מספר עצות

במציאות המתועשת שלנו, כמעט ואין מקור ראוי לוויטמינים כאשר רוב מזוננו מעובד, ותמיד יכיל חומרים כימיים המורידים את ערכו התזונתי של כל מזון שנכנס לפינו.
לפיכך, מומלץ להשלים את מקור הוויטמינים בתוספי מזון.
אולם, בבואנו לבית המרקחת או בעת שאנו ניצבים מול מחלקה כזו או אחרת בחנויות הבריאות והטבע, גם כאן אנו נתקלים בבעיה, והיא ההיצע הרחב שיש לשוק התוספים והוויטמינים להציע לצרכן הממוצע, שאינו בקיא ברזי התחום.

איך נדע כי התוסף שרכשנו הוא תוסף טוב, שמכיל את הכמות הרצויה והנדרשת לנו? כיצד נדע כי הכמוסות או האבקות אינן מכילות יותר כימיקלים מוויטמינים?
לצורך ייצור התוספים נדרש תהליך כימי אשר מוריד מערך הוויטמינים והתוספים שיש ל"תרופה" להציע.
אני ממליצה לבדוק את המשתנים הבאים:

1. קבוצת הוויטמינים B – מדובר בקבוצה הכוללת שמונה סוגי וויטמינים, ומסייעת בין היתר לחילוף חומרים תקין של פחמימות וחלבונים, פעילות תקינה של מערכת העיכול, מסייע בגדילה, חיזוק המערכת החיסונית, מסיעת כנגד נדודי שינה ועוד. המינון הרצוי בתוספי מזון מקבוצה B הוא כ- 50 מ"ג כתוסף טיפולי, למעט ויטמין B-12, בו המינון צריך להיות גבוה יותר (כ- 1,000 מ"ג).

2. קבוצת הוויטמינים C – ויטמין C נחוץ ליצירת חלבון הקולגן, המאפשר יצירת רקמות ועצמות יציבים ושומר על נימי הדם והשיניים. מחקרים רבים גם מוכיחים כי הקבוצה מחזקת את המערכת החיסונית כנגד דלקות ולעיתים אף ממלאת תפקיד במניעת מחלות לב וסרטן. המינון המינימאלי היומי המומלץ בתוסף של וויטמין C הוא כ- 60 מ"ג. לרוב, גם זה לא מספיק, ואני ממליצה, בהתחשב בצורת החיים שלנו (זיהום אויר, מתח, מזון מעובד ועוד) לצרוך יותר. תוסף טוב יכיל בדרך כלל בין 200-250 מ"ג, וכאשר חולים מומלץ לצרוך כ- 4,000-5,000 מ"ג.

3. סידן – הסידן מהווה חלק חשוב בהרגלי התזונה הבריאה של גוף האדם. חוסרים בסידן עלולים להשפיע לרעה על התהוות העצמות והשיניים. חוסרים בסידן לאורך זמן עלולים לגרום למחלת דלדול העצם (אוסטאופורוזיס). לחילופין, עודף של סידן בגוף עלול לגרום לאבנים בכליות ולבעיות נוירולוגיות. מסיבות אלו חשוב להקפיד על צריכה סדירה ונכונה של סידן לאורך החיים. כמות הסידן המומלצת למבוגרים בדרך כלל נעה בין 700 ל-1,200 מ"ג ביום. בנוסף, הגוף דורש ויטמין D בכדי לספוג את הסידן במערכת.
מאחר והגוף יכול לצרוך כל פעם רק עד 200 מ"ג של סידן מסוג ציטרט, מומלץ לצרוך ב"מנות קטנות" מספר פעמים ביום. לפיכך, אין להתפתות אחר תוספים המציעים כמויות גדולות יותר של סידן. אין לשתות את התוסף עם נס קפה או קפה שחור, שכן משקאות אלו מבטלים את פעולתו של הסידן ומעכבים את קליטתו במערכת העיכול
והגוף. חשוב לקחת כמוסה אחת לפני השינה, ולעולם לא במקביל למוצר חלב או תוספי ברזל.

4. שחרור מושהה – יש לוודא כי התוסף הוא בצורת TR – time release, והוא מנגנון שחרור מושהה. לגוף לוקח זמן מה לעכל ולספוג את כל התוספים אותם הוא מקבל.
לרוב, מרב התוספים שאנו נוטלים "בורחים" מהגוף (בשתן, למשל) עוד לפני שהגוף הספיק לסופגם.
מנגנון השחרור המושהה אמור לווסת את פעילות פירוק הוויטמינים בגוף, ובכך להגביר את יעילות ספיגת התוסף בגוף. זה נכון לגבי מולטי ויטמין וויטמיני B ו– C.

בחנות הקונספט הקולינארית "101 טעמים" יש מחלקת תוספי מזון מפותחת וענפה, המציעה מגוון רחב של תוספים וויטמינים: החל מתוספי ויטמינים, ברזל ואבץ, וכלה בתוספי אצות מים מתוקים (תוספת של חלבונים, אומגה 3 סיבים וכלורופיל) לצד כמוסות אבקת פנינים העשירות בסידן ומסייעות במיתון תסמיני גיל המעבר.
למרות הסיוע המקצועי שמקבל הרוכש בחנות, ממליצים ב"101 טעמים" להיוועץ ברופא מקצועי בטרם תיגשו לרכוש תוסף כזה או אחר.

איילת יחזקאל היא מטפלת ברפואה סינית ויועצת לחנות הקונספט הקולינארית "101 טעמים"


"101 טעמים"
רח' דיזינגוף 101 בחזית פסג' הוד ת"א
טלפונים: 03-5223155/6
פקס: 03-5223157
שעות הפתיחה:
בימים א-ה' 10.00 – 22.00
ביום ו' 10.00-17.00
www.101teamim.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר