על סוכרת וסופגניות: איך לעבור את חנוכה בשלום ובאיזון?

סוף סוף יכולים גם חולי סוכרת ליהנות ממאכלי חג החנוכה בלי להפר את איזון רמת הסוכר בדם ובלי להרגיש מקופחים. כיצד? בזכות השיפור הרב בתרופות למחלה זו. תרופות בעלות טווח פעולה מהיר וקצר כמו נובונורם ואינסולינים אנלוגים (כמו לבמיר ונובורפיד) המוכרות היטב לכל מי שמטפל בעצמו בעזרת אינסולין מאפשרות ליהנות ממאכלי החג, לתת את מינון התרופה המתאים, כפי שהודרכו ע"י צוות מרפאת הסוכרת, וכל זאת תוך שמירה על רמת סוכר מאוזנת.

ראשית, חשוב לזכור שרמת הסוכר בדם קשורה רק לכמות הפחמימות באוכל, השומן יכול להאט את קצב ספיגת הפחמימות לדם, לגרום להשמנה, אך איננו משפיע על איזון הסוכר. לכן, כאשר נהנים ממאכלים מטוגנים המהווים את סימני החג לזכר נס פך השמן, חשוב לדעת כמה פחמימות יש בהם. השומן יעלה את הערך הקלורי, וגם זהו מידע חשוב אך למרות היותו רלוונטי לכלל ישראל אינו קשור לאיזון רמת הסוכר בדם.

התשובה באיזון נכון טמונה כמובן בספירת פחמימות. חולה הסוכרת צריך לדעת כי בסופגניה אחת רגילה השוקלת כ-80 גרם, יש 41 גרם פחמימה  – קצת פחות מ- 3 מנות פחמימה (וגם 320 קלוריות), ולכן עליו לתת את מינון האינסולין המתאים לו, כל אחד צריך לדעת כמה יחידות אינסולין הוא נותן לכל מנת פחמימה לפני אכילת הסופגניה, וכך תישמר רמת סוכר מאוזנת בדם.

מאכל אופייני נוסף לחג היא הלביבה, ביחידה בינונית של 40 גרם יש 8 גרם פחמימה (וגם 75 קלוריות), וכך שתי לביבות פחות ביס אחד זו מנת פחמימה אחת. חולי סוכרת המקבלים מינון קבוע של כדורים ומקפידים על דיאטה עם כמות פחמימות קטנה וקבועה בכל ארוחה, צריכים לזכור את כמות הפחמימות בסופגניות, ולהמיר אותן באלו שהיו אוכלים בדרך כלל, כמו לחם, תפוחי אדמה, אורז או פסטה. כפית הריבה בסופגנייה מכילה כ- 5 גרם פחמימה, בסופגנייה שלמה הריבה כבר מחושבת מראש.

עכשיו, כשפתרנו את איזון הסוכר, נותר רק להתמודד עם בעיית ההשמנה, וכאן הכללים עבור חולי הסוכרת שווים לכלל החוגגים את חג החנוכה.
כדי להפחית את "הנזק" של החג מוצעים כמה טיפים (מי שאיננו סובל מבעיית ההשמנה, יוכל לוותר עליהם. עליו רק להקפיד לזהות את הפחמימות שהוא אוכל, לספור אותן, לתת מינון תרופה נכון, וזהו):
• לא חייבים לאכול סופגניות בכל אירוע בו מגישים אותן. נסו לוותר על מספר הזדמנויות, חשוב לזכור שטעמן שורד רק זמן קצר על הלשון. אחר כך נשאר רק טעמם של ייסורי המצפון. לכן, אירוע בו הצלחת להתגבר על אכילת הסופגנייה ישאיר בפה טעם הרבה יותר טעים – של הצלחה.
• אם אוכלים, אפשר להסתפק ב – ½ או אפילו ⅓ סופגניה או לביבה. יש להם בדיוק אותו הטעם, ורק ה"מחיר" נמוך יותר.
• רצוי לא להתחיל את אכילת מאכלי החג חודש לפני חנוכה ולסיים חודשיים אחריו, אלא להסתפק באכילתם במהלך החג עצמו.
• אפשר לאכול סופגנייה קלה, אך חשוב לזכור שההבדל הוא בכמות השומן והקלוריות. כמות הפחמימות נשארת כמעט ללא שינוי, ולכן גם מינון התרופות שווה לשל סופגנייה רגילה.
• הסוד בהפחתת הקלוריות נעוץ בהפחתת כמות השומן. ניתן לעשות זאת ע"י החלפת הטיגון באפיה, או הקפדה על טמפרטורת הטיגון. טיגון לא נכון יגרום לספיגת כמות שומן גדולה יותר. אך שוב, כמות הפחמימות לא שונה.
• גם כשמשתמשים בשמן, חשוב לבחור בשמן בריא יותר, כמו שמן קנולה או שמן זית.
• יותר בריא להשתמש בקמח מדגנים מלאים, היום יש סופגניות מקמח מלא גם במאפיות. שוב, חשוב לזכור שכמות הפחמימות לא משתנה באופן מהותי.
• אפשר להכין לביבות מירקות אחרים כמו קישואים. בלביבה אחת יש רק 3 גרם פחמימה, אך כמות הקלוריות (והשמן) נשארת גבוהה אם מטגנים את הלביבה. אפייתה תפחית גם את כמות השמן והקלוריות, וגם זאת ניתן לעשות.
• חשוב להשתמש באמצעי ספיגת השמן לפני אכילת הלביבות, כמו הוצאתן מהמחבת לרשת או הנחתן על נייר סופג.
• יש המכינים לביבות מיוגורט או גבינה לבנה. זהו מאכל בריא יותר, וניתן לחסוך בעזרתו כ- 2 גרם פחמימה.
• לא לשכוח לנצל את חופשת החג גם לפעילות גופנית, החל במעבר מהיר משולחן האוכל אל זירת הסביבון, וכלה בטיולים ארוכים והליכות קצרות לאורך כל ימי החג.

שולה ויטקו היא דיאטנית קלינית ומחנכת לסוכר, מרפאת סוכרת המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, בשיתוף עם חברת התרופות נובו נורדיסק






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה