עצמאות 2017 – שלושה יקבים וצלם: הרצברג, כרמל, סימון, דוד סילברמן

הכרם של מקס הרצברג חוגג עצמאות. האם הוא ימשיך לעשות יין?
לקראת יום העצמאות בחרנו שני יקבים קטנים שמסמלים קצוות בתעשיית היין: אחד שסובל מעריצות הבירוקטיה וקשיי הענף ואחד שמוכן להמראה, יקב גדול שבוחר בכסף ובזהב, וצלם עיתונות מאוהב ביין וכרמים

1: יום עצמאות 2017 – מונולוג של יינן: מקס הרצברג –  לתפארת מדינת ישראל?

איש אוהב אדמה, אוהב יין, אוהב לארח אבל הדמעות חונקות את גרונו. את מקס הרצברג הכרתי בביקור ביקב הביתי שלו. מטופח, נקי, כרמי הענבים מסביב, ערוגות של ירקות וצמחי תבלין סביב הבית. מספר שעות של שיחות על פילוסופיה ומדע והעתיד לאן. יין, גבינה, לחם שיצא עכשיו מהתנור, ומשפחה גדולה שבאה לעזור, לבצור, לבקבק, לנקות. בעצם להתמסר לאהבה של אבא, סבא, פרופסור מקס הרצברג. אז למה העיניים שלך דומעות מקס?

מקס הרצברג לא בטוח שיעשה עוד יין מעבר לשנה זאת
מקס הרצברג לא בטוח שיעשה עוד יין מעבר לשנה זאת

"אני לא בטוח שאעשה עוד יין מעבר לשנה זאת, כי אני עייף מהמלחמה שמנהל מקרקעי ישראל (רמ"י) עושה ליקבים הקטנים, בצורה של המתנות אין סופיות להחלטות שלהם. אף יקב ״חקלאי״ עוד לא קיבל אישור מאז ההחלטה להכיר ביקב ליד הכרם כפעילות ״חקלאית״; דבר שיאפשר לנו לייצר יין ולמכור יין בלי להיות עבריינים במדינה הזו. אני פשוט עייף מהניירת האין סופית, ההוצאות הכבדות שמטילים עלי, האיומים האין סופיים של אנשי משרד הבריאות, הפחד שאקבל קנס אם ימצאו בקבוק יין שלי בחנות היקב ללא אישורם, כשהאישור תלוי בעוד ניירת – והפעם מהמנהל, כשלצד הניירת יש אגרה נוספת, והמנהל מבקש עוד אישורים מכל מיני גורמים לא רלוונטיים. הפארסה היא שהמנהל מתנה את הסכמתו באישור משרד הבריאות, ומשרד הבריאות מתנה את הסכמתו באישור מנהל, שמחכים לאישור של המועצה המקומית, שבינתיים דורשת תשלום מלא של ארנונה תעשייתית, כשמחכים לאין ספור תכניות שמחכות לבדיקה של מהנדס שמחכה למודד שהמדידה שלו טובה רק לשישה חודשים שזה חצי מהזמן שלוקח לתיק שלך לעשות עוד סיבוב, ואז תעשה עוד מדידה בתשלום ועוד ועוד.

מאחלים יום עצמאות שמח למקס הרצברג כי הוא תפארת מדינת ישראל
מאחלים יום עצמאות שמח למקס הרצברג כי הוא תפארת מדינת ישראל

אז במצב הזה, ובגלל שהגעתי לגיל 77 ויש לי עדיין את היינות של 2013, 2014 ו- 2016 במלאי, עם התחלה של מכירות של ה- 2013, אני עושה חשבון: עוד מעט הבציר והשנה נעשה עוד פעם יין ללא כל האישורים, ועד שנמכור אותו אני אהיה בן 80. אז זהו, אני פשוט מיואש מכל הסיפור. כמוני בוודאי עוד אחרים. שהצעירים ילחמו. אולי הם יצליחו…. למה אני שוטח בפניך את כל זה? אני רואה אותך קצת כחבר, ותמיד התייחסת אלינו בצורה מכבדת אפילו שאנחנו קטנים מהקטנים. אני מאחל מכל הלב יום עצמאות שמח לך ולמדינת ישראל, ולתפארת מדינת ישראל.

קראו עוד על יקב הרצברג

סדרת פרייבט קולקשן של כרמל - כשלא זוכים בזהב
סדרת פרייבט קולקשן של כרמל – כשלא זוכים בזהב

2: עצמאות 2017: פרייבט קולקשן של יקב כרמל – לתפארת מדינת ישראל?

לפני קצת יותר מחודש פורק יקב כרמל בראשון לציון. הברון, ראש העיר, המנכ"ל המכהן, עשו מה שהם יודעים לעשות הכי טוב: להרוויח כסף, ואם אפשר זהב – מה טוב. אז אולי אונקיות זהב לא מחלקים פה, אבל מדבקות זהב כן מחלקים ואפילו מדביקים על הבקבוקים כשזוכים בהן בדרך ישרה.

אני בטוח שכולנו ראינו והתפעלנו מתשדירי הפרסומת של יקב כרמל לקראת חג הפסח. היקב קנה מודעות ענק, שלטי חוצות ואפילו זמן טלוויזיה, וכל זה כדי לקדם את הסדרות החדשות ואת התוויות החדשות. אבל מה עושים כשלא זוכים במדליה? בואו נראה ונביט על בקבוק הקברנה סוביניון 2015 מסדרת פרייבט קולקשן (PC) של כרמל: תווית בשחור לבן, ועליה כמובן דיוקן הברון, ושם קצת מעל הראש שלו סוג של סמל חזותי משונן בצבע זהוב, כשבמבט ראשון משוכנעים שזו זכייה במדליית זהב. במבט יותר ממוקד מגלים שעל העיגול כתוב "יקב זיכרון יעקב ההיסטורי בלב אזור היין של ישראל". אז לא, לא מדובר במדליית זהב ליין ולסדרה, וזו עלולה להיות הטעיה של צרכנים שיחשבו שהיין זכה במדליה.

כרמל מזרחי - היסטוריה של יין בארץ ישראל
כרמל מזרחי – היסטוריה של יין בארץ ישראל. קולאז': ישראל פרקר

2015 הייתה שנה ייננית קשה מבחינת מזג האוויר, והייננים אמורים לקחת זאת בחשבון, ומה לעשות – לעזור ליין. קברנה סוביניון PC של כרמל דחוס בריחות וטעמי פירות בשלים רבתיים, עטופים בנגריה. אם היין הזה ראה חבית, אז החבית הייתה אגרסיבית והיין שהה בה ארוכות ללא אוורור. אם היין הזה קיבל שבבים, אזי יד בלתי מיומנת שחררה שבבים ללא הבחנה, והתוצאה: טעמי עץ שולטים, חומציות מעבר לכל פרופורציה, וטאנינים אלימים. אולי רק אחרי שעות אפשר להרגיש, ורק בקצוות, סוג של טעמי יין. אבל אם אפילו תתאמצו, וגם אם נשאר לכם נר של פסח שאתו חיפשתם חמץ בקצוות, לא תוכלו לזהות שזה קברנה סוביניון. אז יכול להיות שעכשיו הלוגו המוזהב ברור הרבה יותר טוב.

קראו עוד על יינות היקב

היקב יצא לעצמאות ונמצא מבחינת איכות היין בליגה של הגדולים
היקב יצא לעצמאות ונמצא מבחינת איכות היין בליגה של הגדולים

3: עצמאות 2017: יקב סימון יוצא לעצמאות. לתפארת מדינת ישראל

סימון הוא יקב בוטיק משפחתי הממוקם בקרית טבעון. את משפחת סימון פגשתי לראשונה ביריד היקבים הביתיים בבית הספר ליין שורק. כשמגיעים לסוג כזה של יריד אין הרבה ציפיות, ובסך הכל באים להכיר את הדור הבא של הייננים ביקבים הביתיים. אם מתוך עשרים תלמידים בשנה נשארים שניים-שלושה שימשיכו לעשות יין. אז אולי אחד מהם יהיה טוב ויתמיד בעשיה, לא רק לצורך שתייה ביתית אלא יפרוץ החוצה, ימשיך ללמוד, יבקש יעוץ, יבנה מקום מתאים וראוי, והתחביב יהפוך למקצוע ולאהבה. זה בדיוק מה שקורה ביקב סימון לאחר חמש שנים מסיום הלימודים.

זאבי סימון - יינן פרפקציוניסט
זאבי סימון – יינן פרפקציוניסט. צילום אבי בר

זאבי סימון הוא יינן פרפקציוניסט. כאשר הוא קיבל החלטה שלא מספיק רק לייצר יין, אלא צריך גם אכסניה ראויה; כל הבית השתנה ועוצב מחדש על מנת לתת מענה לקבלת יין, הכנת יין, בקבוק יין וקבלת האורחים. עצמאות 2017 זה החג של יקב סימון, היקב יצא לעצמאות ונמצא מבחינת איכות היין בליגה של הגדולים. היקב החדש מאובזר ומדוגם, וזה גם נותן את היכולת לעשות יינות משובחים, ולמכור את היין – שזה לא פחות חשוב, ללקוחות שבאים ונהנים מנוף, אווירה וחוויה של יין.

היכולת לעשות יינות משובחים
היכולת לעשות יינות משובחים

שיראז 2015: ניחוחות של פטל ודובדבנים, בקצוות פלפל שחור עוקצני שמעניק ייחודיות נפלאה, קפה ומוקה והמון טעמי שוקולד מריר איכותי, טאנינים שבאים בגלים מספקים אחיזה טובה ולאורך זמן. יופי של יין.

קריניאן שיראז 2015: בלנד מרתק. ארומטיות נפלאה, מרציפן, שזיפים שחורים, ארז והמון תבלינים כתושים, בקצוות אפשר להריח עגבניות טריות. בפה חומציות שמאוזנת על ידי טעמי פרי בשל, בעיקר של  אוכמניות וטוסט קלוי. יין מאוד מתובל שזועק לאוכל לצדו. יופי.

פטי וורדו 2105: יין נדיר. ניחוחות של פרחים ואדמה, עשבי תיבול ירוקים ופירות סגולים. בקצוות ריחות סלע שחור מרוסק, שאפשר למצוא ביין הזה רק כשהיינן מחליט לבצור מוקדם יותר ולא מפחד מירקרקות. בפה טעמים מלאים של פרי שחור לצד טעמי פלפל. גימור ארוך ומענג. יין מהליגה של הגדולים באמת.

קראו על יקב סימון ומחירי היינות

פעם אחת לפני המצלמה ולא מאחוריה
פעם אחת לפני המצלמה ולא מאחוריה

4: פרס בינלאומי לדוד סילברמן – צלם היין של השנה

הצלם דוד סילברמן, שמקדיש הרבה מזמנו וצילומיו לתעשיית היין, היקבים והכרמים בארץ, זכה בפרס צלם היין של השנה בתחרות הבינלאומית Pink Lady Food Photographer of the Year, המוקירה צילומים וסרטי אוכל. ענף היין חולק בתחרות לשלוש קטגוריות: אנשים, מקומות, ומוצרים – יינות. דוד סילברמן זכה בעקבות הצבעות מרחבי העולם. מה הפרס? שני בקבוקי יין ופסל, אך כפי שהוא אומר: מעבר לפרס חשובה לו החשיפה.

התמונה הזוכה של דוד סילברמן מבציר השיראז של יקב אסף
התמונה הזוכה של דוד סילברמן מבציר השיראז של יקב אסף

התמונה הזוכה צולמה באוגוסט 2016 במהלך בציר "עבודה עברית" של ענבי שיראז בכרם של יקב אסף בקדמת צבי, עבור יין שיראז רזרב קיסריה של היקב. בפרויקט עבודה עברית היקב מגייס מתנדבים לבציר. מגיעים בשישי בערב וישנים כל אחד באוהל שלו, מקבלים ארוחת ערב חגיגי ויין חופשי. לפנות בוקר השכמה עם תה, קפה ועוגות של בית הקפה של היקב, ויוצאים לכרם. עובדים מאור ראשון עד סיום הבציר, בדרך כלל 4-5 שעות, ואז חוזרים ליקב למקלחת וארוחת בוקר, וגם מקבלים חולצה ובקבוק יין.

דוד סילברמן,  שנולד בדרום אפריקה ומאז 1983 חי בישראל, מתמקד בצילום בענף היין בארץ, גם לארכיון שלו וגם ליקבים. כפי שדוד אומר: "אני תמיד שמח להגיע לכל אירוע, לטעימות, השקות, עבודות ביקב, אבל בעיקר לכרמים. מבחינתי שם מתחיל הקסם, זה המקום בו היין נולד. בעונת הבציר אני משתדל להגיע לכמה שיותר כרמים, בכל מקום ובכל שעה, גם לבציר לילה. אני רגיל לצאת מהבית בשלוש לפנות בוקר, ולהגיע לגולן לפני הזריחה. בסופי שבוע, נאוה חברתי ואני משתדלים לבקר ביקבים. בכל הזדמנות אני מנצל את החופשות שלנו לצלם בחו"ל את כל הקשור ליקבים וקולינריה, כמו שווקים, תעשיית המזון ומסעדות.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר