ערב יינות בורדו במועדון יולו

המפגש ה- 69 של מועדון יולו (YOLO) התאפיין בשני אלמנטים מנצחים: הוא התקיים בבית המארחת, שלטעמנו היא מהמובילים בארץ באיכות ובמקוריות בתחום הבישול והאפייה, ובתחום היין הוא התנהל על טהרת יינות בורדו

המפגש ה- 69 של מועדון יולו (YOLO) התאפיין בשני אלמנטים מנצחים: הוא התקיים בבית המארחת, שלטעמנו היא מהמובילים בארץ באיכות ובמקוריות בתחום הבישול והאפייה, ובתחום היין הוא התנהל על טהרת יינות בורדו.

זה היה ערב שהתבסס על שני יינות לבנים לצדן של שלוש מנות ראשונות שונות עוגת יומולדת של יצ'קו, מועדון יולוומקוריות מאין כמוהן, ארבעה יינות אדומים שאליהם התלוו שלוש מנות בשר, מהן מנה אחת של בשר קובה (המתכון היפני האולטימטיבי לבשר – פרות הגדלות על בירה ומסאז'ים עם סאקה), ובקבוק יין סוטרן לקינוח, מלווה בקינוח על בסיס סורבה ופירות יער, עוגת שוקולד לרגל יום הולדתו של אחד מחברי המועדון (בתמונה), ומגוון פטי פורים שטעמם עדיין על הלשון.

סדרת יינות בורדו האדומים הייתה על טהרת בציר 2001, וזאת על מנת לבחון את תקפות טענתם של אלו הטוענים לאורך השנים שבציר זה אינו כה מוצלח, ומסתבר כפי שהתחוור לנו בערב זה, לפחות לפי טעמנו, שהערכה זו אינה מדויקת, ותקפותה מוגבלת.

CHATEAU DOISY-DAENE, BOORDEAUX, 2007
אחוזה המוזכרת החל מהמאה ה- 18 בהקשר של יין. מצויה באזור BARSAC המאופיין בקרקע של חול אדום וחמר, על משקע של אבן גיר עשירה במאובני קונכיות. 15.9 הקטאר של גפנים בנות 40 שנה ומעלה של סמיון, סוביניון בלאן, ומעט מוסקדל.
היקב מתבסס יותר על יינות סוטרן מאוד איכותיים, אך גם יין לבן זה, המבוסס על בלנד של סמיון (80%) וסוביניון בלאן (20%), אין לו במה להתבייש. אגב – ליין זה יש אח מדרגה גבוהה יותר המיוצר בכמויות קטנות יותר, הנקרא L'EXTRAVAGANT, דהיינו האקסטרווגנטי.
רשמי טעימה: צבע קש בהיר וצלול. אף נעים ומאוד הרמוני, המשלב ניחוחות דשא שזה עתה קוצץ, פרי הפסיפלורה ולימון. החמיצות נעימה מאוד ואופיינית לאזור בארסאק, ומשולבת במתיקות קלה.
היין פרחוני, בעל גוף בינוני, נעים מאוד לשתייה ובעל סיומת ארוכה וטובה. יין קיצי מוצלח. ציון יולו: 14.6 (89 – 90). מחירו 150 ₪.


CHATEAU CARBONNIEUX, PESSAC-LEOGNAN GRAND CRU CLASSE', 2006
יין מאזור GRAVES, המאוכלס טירות שנבנו כבר במאה ה- 14. הנזירים הבנדיקטינים שהחזיקו טירה זו בבעלותם, גידלו גפנים כבר באותה עת. לפי האגדות המקומיות היין זכה להכרה והערכה רבה בשלב מסוים מהסולטן הטורקי, שיין קרבונייה הלבן נמכר לו במסווה של מים מינרלים.
הכרמים במרחק כ- 10 ק"מ מהעיר בורדו ובסמיכות לנהר הגארון, ונהנים משכנותם של כרמים בעלי שם כגון סמית' הו לאפיט וכן HAUT BAILLY .
ליקב 43 הקטאר של גפני סוביניון בלאן, סמיון ומוסקדל בגיל ממוצע של 26 שנה, והיקף דומה של זני יינות אדומים (קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, מאלבק ופטי ורדו).
בציר 2006 של היין הלבן, אותו שתינו הערב, מוגדר כמוצלח מאוד, עם חומציות עדינה, אף מורכב ועשיר, יין פרחוני ופירותי.
רשמי טעימה: צבע קש זהוב מקסים. אף מתוחכם, פרחוני, מבושם ואלגנטי. עשיר מאוד. חמיצות נעימה, פירותי, מאוד מינראלי. מגוון טעמים מעניינים. הסיומת ארוכה ונעימה עם נופך של מתיקות בקצה.
ציון יולו 14.3 (89). מחירו 220 ₪.
מעניין שהציונים נעו ברובם בין 14 ל- 16, בדומה לקשת הציונים שניתנו ליין זה ע"י ה- Wine Doctor. אני אישית מאוד אהבתי אותו ולטעמי הוא מצדיק את מחירו.

LA FLEUR MILON, PAUILLAC, 2001
קרו בורז'וא מבית היוצר של משפחת רוטשילד.
רשמי טעימה: צבע בורדו סגול מאוד קלאסי. אף אלכוהולי, אדמתי משולב בניחוח פלפל ואגוזים. גוף בינוני, יין מעט "סגפן". סיומת ארוכה אבל מימית במידה מסוימת. היין עדיין מרגיש צעיר בפה. למרות האמור הוא עדיין נעים לשתייה.
ציון יולו 14.3 (89). מחירו 140 ₪.

CHATEAU LAROQUE, SAINT EMILION GRAND CRU CLASSE' , 2001
כבר שתינו במועדון בקבוקים של שאטו לארוק, ונהנינו מהם מאוד. זהו נציג מכובד של יינות סנט אמיליון.
הכרמים של היקב משתרעים על 61 הקטאר, אך יינות הגראן קרו מיוצרים רק מ- 27 הקטאר של החלקות היותר איכותיות. בציר 2001 מתואר על ידי המבקרים כבעל אף מורכב, איזון טוב, טאנינים עגולים, טעמי פירות בשלים ושוקולד, וניתן לשתייה עד 2015.
חברי המועדון נהנו מאוד מהיין, והיו כמעט זהים במתן הציונים.
רשמי טעימה: צבע שזיף כהה עטור בטבעת אדומה. מרשים מאוד. שמנוניות נאה המתבטאת ברגליים הארוכות (דמעות). אף עשיר, אלכוהולי, ניחוחות אדמה, עור, סיגליות, או כפי שהתבטא אחד הטועמים "טיול ביער".
היין פירותי, עוצמתי, תוקף את החך בכייף, מאוזן היטב . טאנינים עגולים ומורגשים. בעל סיומת ארוכה ונעימה ונותן עדיין תחושה של יין צעיר, שניתן יהיה להמשיך וליהנות ממנו עוד יותר בשנים הבאות.
ציון יולו 16.2 (92-93). מחירו 220 ₪.

CHATEAU PAVIE MACQUIN, ST. EMILION GRAND CRU CLASSE', 2001
הטעמים וההנאה רק הולכים ומשתפרים. שאטו פאווי-מאקין הוא אחד משלושת הכרמים של PAVIE המשתרעים סביב העיירה סנט אמיליון. שני האחרים הם CHATEAU PAVIE, ו- CHATEAU PAVIE-DECESSE.
בכרם 15 הקטאר של ענבי מרלו, קברנה פרנק וקברנה סוביניון, הצומחים על קרקע של חמר אופייני לאזור ומשקע אבן גיר.
היינות מתפתחים בחביות עץ אלון למשך 20 חודש לאחר התסיסה. היין ששתינו הוא היין הגדול של היקב. הם מייצרים "יין שני" הנקרא LES CHENES DE MACQUIN. יש לציין כי בעקבות תהליכי שיפור האיכות שודרג מעמד היקב בדירוג הרשמי של סנט אמיליון, והיינות משווקים החל משנת 2006 כ- PREMIER CRU CLASSE'.
רשמי טעימה: צבע כהה יפהפה. יין מורכב ומאוזן להפליא. גוף מלא. בושמתי. מתפוצץ בצרור ריחות פרי, אוכמניות, עור, ניחוחות יער, פטריות מתובלים בניחוח וניל.
יין עשיר, חי, ועם זאת סופר אלגנטי. ימשיך ויתפתח, וניתן עוד לשתות אותו שנים רבות (בביקורות כתובות מציינים כי היין מומלץ לשתייה בין השנים 2010-2020. הערכה בהחלט סבירה).
ציון יולו – 16.9 (94). מחירו 530 ₪.
בהחלט נשמח לפגוש אותו שוב בעתיד.

CHATEAU GAZIN, POMEROL, 2001
ב- Wine Doctor מתארים אותו כיין בעל צבע סמיך נפלא, ארומה פירותית חזקה, פירות מגוונים ומבושמים, אופי עדין ויבש. יין בעל סטייל עם טאנינים בשלים וסיומת יבשה וטובה. בהגדרה כללית – מרשים.
ההיסטוריה של השאטו והיקב מתחילה אמנם במאה ה- 18, אולם את קפיצת המדרגה בתחום היין הוא ביצע ב- 1988, עם מעבר לבציר ידני, הקטנת יבולים, בניית המרתפים החדשים, וגיוסו של אחד המומחים היותר גדולים באזור זה לייעץ ליקב.
בכרמים שולט המרלו, לצד מעט קברנה פרנק וקצת יותר קברנה סוביניון. גיל הגפנים סביב 35 שנים.
רשמי טעימה: היין המנצח של הערב, ובגדול. צבעו נפלא. ניחוח כייפי ועשיר, קטיפתי, משלב עושר של פרי, טחב. כל קרקע היער מורגשת באמצעותו, כולל האדמה הלחה. גוף מלא. יין קטיפתי. מורכב ומרובה שכבות.
טעמי הליקר ממלאים את הפה לצד הפרי האדום והשחור והתבלינים. סיומת ארוכה שאינה מסתיימת. בהחלט יין גדול. ניתן לשתות אותו עוד למשך שנים רבות.
ציון יולו – 17.8 (95-96). מחירו 500 ₪. שווה.


CHATEAU RIEUSSEC, SAUTERNES GRAND CRU CLASSE', 2005
שתינו אותו לצד הקינוחים, והחלטנו פשוט ליהנות ולהתענג עליו ולא לעסוק בניתוחו.
שאטו בשליטת משפחת רוטשילד (לאפיט רוטשילד), הנמצא פיזית ליד YQUEM, ואינו מבייש את סביבתו ונחשב כיום כאחד מיינות סוטרן היותר טובים, ואולי אכן פשוט שני רק לשכנו.
תענוג של פרי וריח שהשלים ערב מופלא.

מה זה YOLO?
YOLO – you only live once הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.
המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.
המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.
אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחווייה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר