ערב שכולו אווירה וחווית יין

אלי פרץ הוא עלם חמודות סימפטי, מקצועי ואדיב, המייצג ומשווק ארבעה יקבי בוטיק. סדר היום שלו עמוס מאוד, והוא מכסה אזורים רבים ברחבי הארץ, חנויות יין ומסעדות הרוכשים את היינות

אלי פרץ הוא עלם חמודות סימפטי, מקצועי ואדיב, המייצג ומשווק ארבעה יקבי בוטיק.
סדר היום שלו עמוס מאוד, והוא מכסה אזורים רבים ברחבי הארץ, חנויות יין ומסעדות הרוכשים את היינות.

אחת לחודש אלי מציע את עצמו ואת היינות אותם הוא מייצג לערבי טעימה. כאן תוכלו גם אתם לקבל אותו "אחד על אחד" עם שלל יינות לערב שכולו חווית טעימה, הסברים והרבה הנאה; כאשר את המהות והתוכן יוצק אלי פרץ, ואילו לענייני המקום, האירוח, הכיבוד, והכי חשוב: האווירה, אתם תהיו אחראים. וכשזה תלוי בכם, כל המוסיף לבטח אינו גורע.

בקומת הפנטהאוז בבית של מאיר ש. ברמת הדר שגבעת שמואל, נערך השבוע ערב שכזה, אליו זומנו 13 אישה ואיש; כולם חובבי יין וקנייני יין, אותם הייתי מכנה חתך רוחב מייצג של קבוצת גילאים תואמת בסביבות ה- 50+, שכל אחד מהם שותה בין 1-2 בקבוקי יין לשבוע, וכל אחד מהם רוכש כ- 1– 4 בקבוקים לשבוע. לכולם מקררי יין בבית, כולם מלווים את אירועי טעימות היין המתקיימים על ידי המשווקים הגדולים, וכל אחד מהם רכש במכירת הגרנד–סייל שהתקיימה ברשת "דרך היין" לפני כשבועיים שלושה, יינות בשווי של כ- 1,000 שקלים.
למה ולמי זה משנה? בעצם אולי לא. אבל חשוב לי לציין שאת נתוני הסטטיסטיקה בפרוטה הללו, לא ידע אלי פרץ קודם להסכמתו הטלפונית להגיע לערב הטעימה, שניתנה בשמחה רבה ועם הרבה נכונות.
רק כשהסתיים הערב ורשימת היינות שהוזמנו אצל אלי דרשה לפתוח
יומן ולרשום כתובות וכתב כמויות לכל אדם, היה ברור כי רמת האלכוהול ומבחר היינות שהוטעמו ללא הגבלה, תרמו בהחלט גם לאחוזי ההצלחה.

הערב שנקבע לשעה 20:00 על גג הפנטהאוז בקומה ה- 12, זימן לבאים תנאי מזג אוויר נפלאים עם לחות מינימלית, רוח ערב קלילה ונעימה ושולחן גדוש שהכינה וערכה סווטה, רעייתו של מאיר, שכלל מבחר נקניקים וגבינות עיזים (יסלחו לי שומרי הכשרות), זיתים, איקרה לבנה ואדומה, סלטים מעגבניות מיובשות, דג במיונז, מים קרים וצוננים, קעריות שמן זית ופרוסות לחם טרי. אלה מומנו על ידי כל אחד מהמשתתפים בעלות של 50 שקלים לאדם.
כשהחמיאו סובבי השולחן לנלו הרומני על האוכל הטעים, הוא השיב בקצרה: "תודה, את הכול קניתי לבד", והשולחן, ידידיי, היה עמוס בהרבה מכל טוב.

פתחנו ביינות של יקב אסף (אסף קדם). אלי סיפר כמה אנקדוטות של רקע על היינן, כמו על 100 דונם קרקע חקלאית שבבעלותו, שמתוכם 50 דונם מיועדים לענבי יין וה- 50 דונם האחרים למטעי תפוחים ואגסים. יקב אסף מגדל ענבי סוביניון בלאן, שיראז, סירה, קברנה פרנק ופינוטאג'. היקב מייצר כ- 35,000 בקבוקים בשנה, מחציתם מיועדים לייצוא.
היקב התמקד בעיקר בייצור יינות מושתתים על ענבי קברנה סוביניון. השנה נכנס שיראז, ובעוד כחודש יצא לשוק יין חדש כמעט לקראת חג ראש השנה, ושמו יהיה יקב אסף 4 עונות המורכב מבלנד מעניין ואולי מעט מפתיע של 40% ענבי פינוטאג', 20% ענבי סירה, 30% ענבי קברנה סוביניון ו- 5% ענבי קברנה פרנק מבציר 2007, והוא בוקבק לפני כחודש. כל אחד ממרכיבי הבלנד, יושן בנפרד בחביות עד לבלנד הסופי. מסדרת יינות זו יוצרו כ- 2,100 בקבוקים, ומחירו של היין בחנויות יהיה בסביבות ה- 90 ₪.
אולי זה יישמע מעט יומרני לקבוע שהיין הראשון בטעימת היינות לאורך כל הערב היה היין החביב ביותר על האורחים, אבל העובדה שהוא "דיבר" לחכם של נשים וגברים כאחד, לימדה יותר מכל שזה יין מוצלח.

יקב אסף שיראז "קיסריה" רזרב 2006 – התיישן 14 חודשים בחביות, ובוקבק בפברואר השנה. יין ששמו ניתן לו לאות כבוד והערכה לאביו של אסף, ששירת ביחידת עילית מסווגת זו בשירות המדינה. זהו יין פירותי, אלגנטי, הרבה פרי יער אדום, שזיף, תבלינים, וניל וקלייה. יין שתי ומהנה, עם חמיצות תורמת.

יקב אסף קברנה סוביניון רזרב 2006 – מורכב מ- 93% ענבי קברנה סוביניון ו- 7% ענבי קברנה פרנק. גם יין זה בוקבק בפברואר השנה, צבעו אדום כהה עמוק, בעל גוף ונוכחות. באף דובדבנים, ירקרקות קלה, אוכמניות, פטל ונימת אקליפטוס, עם מנטוליות קלה. היין התיישן 14 חודש בחביות. הסיומת ארוכה ומפתה.

יקב בן זימרה מייצר כיום כ- 17,000 בקבוקים בשנה, כולם כרגע על טהרת ענבי הקברנה סוביניון. אסף קדם הוא גם היינן של יקב בן זימרה, המספק שירותי יינן גם ליקב נוסף שטרם יצא שמו ברבים; הוא יקב קיטרון.

יקב בן זימרה קברנה סוביניון רזרב 2006 – היין התיישן 14 חודש בחביות, חלקן של "סגין מורו" וחלקן של "סורי". צבעו אדום בוהק. באף פירות יער שופעים, תיבלון פלפל שחור ורמז לקפה, קלייה ונימה של עץ חבית, אבל לא כזו שמשתלטת, אלא מאוזנת עם הפרי.

יקב תניא מייצר יינות מענבים המגיעים מכרמים באזור שילה ועופרה. היקב מייצר כ- 40,000 יינות בשנה מענבי קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, שרדונה. יש גם בלנד, פורט, ויין קינוח.
לטעימה הביא עמו אלי פרץ יינות סינגל ויניארד מסדרת הלל 2006 – קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק; ומהסדרה השנייה רזרב 2005.

יקב תניא קברנה סוביניון רזרב 2006 – יין קברנה סוביניון המגיע מכרם יחידני. גם יין זה בוקבק בפברואר שנה זו. צבעו אדום ארגמני בוהק ועמוק, באף פירות יער אדומים, שזיף בשל, וניל, נימת פלפל ירוק, פטל, דובדבנים, אוכמניות ואקליפטוס, רמזים למנטה. 14 חודשי התיישנות בחביות צרפתיות משומשות. הסיומת ארוכה ומפתה.

יקב תניא מרלו רזרב 2005 – מרלו המגיע מהשומרון. לא שגרתי, לא נחבא אל הכלים. הפרי מאוד בשל. משלב דובדבנים אדומים, פטל, חרובים ושזיפים, לצד עץ קלוי, טבק ותבלינים. ליין רמת חמיצות מאוזנת ונעימה. יין עשוי טוב.

יקב תניא בלנד 2005 – מורכב מ– 70% ענבי קברנה סוביניון ו- 30% ענבי מרלו, המגיעים מכרם הר ברכה. 14.3% אלכוהול, 14 חודשי יישון בחביות. פרי בשל, שלל פירות יער ושזיף שחור.

יקב תניא הלל קברנה פרנק 2006 – צבעו אדום כהה. אף בולט, ירקרק, הרבה פרי שחור, טאנינים בולטים. אלכוהול מוחשי, חומציות מאזנת, וצמחי תבלין.

יקב תניא קברנה סוביניון רזרב 2005 – קברנה סוביניון זה היה מעניין מאוד. קלאסיקה של קברנה סוביניון המזכירה יינות עולם ישן עם ריחות וטעמים שונים. הגוון מעט אדמתי, מעט עם ניחוחות ברט שתורמים למורכבות ולאלגנטיות של היין. פרי שחור, בשרני שוקולדי במעט, קצת טבק. גוף בינוני נוטה למלא. סיומת ארוכה, מעט יבשה.

יקב תניא יין קינוח ג'רבה – את יין הקינוח הזה אתם או אוהבים או ממש לא. הריח משכר וגם משקר. צבעו זהוב, האף מרתק, מזכיר דף לדר של משמש מיובש עם נגיעות של קוקוס, שקד קלוי, וסליחה: הרבה יותר מדי עץ רטוב.
יין שאתה מצפה לקבל מתוק בפה, אבל מקבל מרירות משולבת במתיקות שאתה מנסה לחפש את פישרה.
הוא עשוי מענבי מוסקט אלכסנדרוני, ונולד כטעות, או אם תרצו כתקלה בייצור. היין הוצא אל מחוץ ליקב. כאן הושהה בשמש כ- 24 חודש בחביות עץ אלון, הוסף לו אלכוהול עד ל- 18.5% בכדי לשמר את מתיקותו.
זה לא יין קינוח רע. הוא אפילו מיוחד או משהו אחר. אבל אסוציאטיבית אל תבקשו לקבל סוכריה מתוקה, כי מה שתקבלו במקום זה הוא עניין ואתגר. אהבת – טוב. לא אהבת – למדת וטעמת משהו אחר.

יקב אסף גראפה – גראפה אלכוהולית שעברה שלושה זיקוקים. האמת, כשהגענו לשלב הגראפה היו רגעים שבדקתי פיזית את האפשרות "לעוף" הביתה מגג הפנטהאוז, שכן לעמוד ישר כבר מאוד קשה היה.
גראפה היא משקה איטלקי במקור, והיא מיוצרת מזיקוק של פסולת הענבים, הגלעינים והקליפות שכבר נסחטו ומוצו עד כלות לשם יצירת היין. גראפה טובה תהא תמיד אינטנסיבית מאוד, חזקה ובעלת ארומה פירותית המגיעה מזן הענבים שממנו היא הופקה במקורה באיטליה,
תהליך ייצורה מורכב ובעל מסורת עשירה. אחוזי האלכוהול במשקה גבוהים, ונעים בין 36 ל-60 אחוז. היא מזכירה במעט וודקה, ומכת האלכוהול הראשונית עולה אל מערות האף בתנופת גובה עוצמתית. היא מוגשת בדרך כלל נקייה, מקוררת קמעא, והיא מבקשת כמה רגעים של התנדפות באוויר החופשי בטרם תערו אותה בשוט מהיר אל תוככם; מחממים בשניות את חלל בית החזה.

אהבתם? אלי פרץ מחכה לטלפון מכם.


אלרן יין – אלי פרץ
עמק הזיתים 6 בית שמש
טל. 02-9927927, 050-3333625
[email protected]



צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר