פיתרון למשבר המים: גינת תבלין ללא השקיה

בעקבות משבר המים ממליצים בחישתיל על צמחי התבלין לבנדר, ער אציל ורוזמרין, שאינם דורשים השקייה לאחר ההסתגלות

לאור משבר המים בארצנו, זה הזמן לחשוב על שינויים שניתן לעשות בגינה על מנת לחסוך במים. אחת הדרכים היא לשתול בגינה צמחים שאינם דורשים השקיה.
משתלות חישתיל, יצרני צמחי הנוי והתבלין הגדולים בישראל, ממליצים על צמחי תבלין לבנדר, ער אציל ורוזמרין, שלאחר תקופת הסתגלות באדמה אינם זקוקים למים בכלל. את הצמחים ניתן להשיג במרכזי גינון ברחבי הארץ.

לבנדר (אזוביון)
שמו הלטיני של הצמח נגזר מהמילהLavare שפירושה לרחוץ. עלים ופרחים של הצמח היו מקובלים במזרח העתיק וברומא לבישום מי האמבטיה, ומכאן השם.
שמן וחומץ שהושרו בהם פרחי אזוביון, מוסיפים טעם מיוחד לתבשילים כמו צלי בשר, סלטים, מנות אחרונות ותה.
עיקר השימוש הוא בתעשיית הבשמים ובתעשייה הרפואית. ברפואה העממית הוא משמש לטיפול בשיעול, קצרת, מחלות דרכי עיכול, שפעת נזלת, נפיחויות, כוויות ופצעים.
זני לבנדר מומלצים: לבנדר דנטטה, לבנדר מדריד, לבנדר קיו-רד ולבנדר פינטה.

ער אציל (עלי דפנה)
אזרח הארץ ואגן הים התיכון. עליו, יבשים או ירוקים, ידועים בשפה העממית בשם "עלי דפנה". הם משמשים לתיבול מאכלי בשר, צלי, דגים, ירקות, כבושים, מרקים, דבלים, פירות יבשים, רטבים, חומץ וריבות.
פירותיו הקטנים של הער דומים לזיתים ומכילים אחוז גבוה של שמן. לא מן הנמנע כי "עץ השמן" המופיע בתנ"ך ובספרות חז"ל, הוא הער האציל. ערביי ארץ ישראל עוצרים מהם שמן, המשמש כמרכיב ריחני ורפואי חשוב בתעשיית הסבון הביתי העשוי משמן זית.
השמן המופק מן הפרי ידוע בפעולתו הקטלנית על חיידקים ופטריות עור. ברפואה הטבעונית משתמשים בו להורדת לחץ דם, האטת דופק מואץ, מניעת עששת שיניים, וכמשחה לטיפול בשיגרון.

רוזמרין
מקור השם הלטיני Rosemarinus פירושו 'טל הים'.
באיטליה הוא נחשב לאחד התבלינים החשובים לתיבול מיני בשר, בעיקר בשר כבש. במטבח הצרפתי מתבלים בו מרקים, תבשילי ירק, צלי בשר, דגים, שימורי דגים ותה. בתעשייה הקוסמטית הוא משמש להכנת בשמים, סבונים דאודורנטים, משחות שיניים ותכשירים להבהרת השיער.
ברפואה העממית הוא משמש לטיפול בלחץ דם נמוך, בדלקות אוזניים, גרון, עיניים, כאבי ראש ולהרחקת כינים שבשיער הראש.
לרוזמרין זנים רבים המתחלקים לקבוצות לפי אופי הצימוח:
רוזמרין זקוף – גדל לגובה. גובהו מגיע עד 1.5 מ' ורוחבו כמטר (צמח מבוגר). מתאים לשתילה כאשר גודל השטח מוגדר.
רוזמרין זוחל – מתפרס לצדדים ומשתפל. מתאים במיוחד לשתילה על משטח גבוה (אדנית או סל תלויים) כך שיוכל להשתלשל מטה או כאשר רוצים כיסוי לשטח אדמה רחב.
זני רוזמרין מומלצים: רוזמרין זוחל בלו-לגון, רוזמרין זקוף ברביקיו, ורוזמרין זוחל חיפה.

www.hishtil.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר